Annons:
Etikettallmänt-om-pokemon
Läst 2720 ggr
LajvKrattan
2013-03-26 17:21

Breeding

Breeding är den process i pokémonspelen då två pokémon på Day Care lägger ett ägg. Jag tänkte i detta inlägg gå igenom grunderna i Breeding av pokémon samt fördelarna med det. Breeding fungerar i alla generationer där det finns ett Pokémon Day Care med plats för två Pokémon. 

Kravet för att två Pokémon är att de tillhör samma äggrupp. Individerna behöver alltså inte nödvändigtvis vara av samma art, men de behöver vara av olika kön. För att ta reda på vilken äggrupp kan vi använda websidan Serebii, en Pokémondatabas på nätet. Googla helt enkelt namnet på den Pokémon du vill avla på, alltså breeda, tillsammans med "serebii" och välj det första sökresultatet. 

Exempel: Pokémon: Magikarp

Sökning: magikarp serebii

Resultat: http://www.serebii.net/pokedex-rs/129.shtml

Denna sökning leder oss till Magikarps informationssida för Ruby, Sapphire och Emerald. För att få infomation om Magikarp i någon annan generation så står det, strax under namnet "Magikarp", en liten text: "This Pokédex is for Ruby, Sapphire, Emerald, FireRed & LeafGreen. If you're looking for the DS Generation Pokédex, Click here" Om man då klickar på "Click here" kommer man till sidan för Diamond, Pearl och Platinum. Även där finns en likadan knapp. 

 Här har vi en sida med all information vi kan önska oss om Magikarp. Om vi väljer att scrolla ner en bit ser vi titeln "Egg Groups" under vilken Magikarps två äggrupper. Här kan vi också se vilka Pokémon Magikarp kan paras/breedas/avlas med. Denna process går att tillämpa på vilken annan Pokémon som helst. 

Då kan vi ställa oss frågan "Hur gör vi om Pokémonen varken är hane eller hona?" Sådana Pokémon kan bara breedas med Ditto. Ditto spelar en väldigt speciell roll i Breeding, då den som i strid där den kan förvandlas till vilken Pokémon som helst, kan breedas med vilken Pokémon som helst. 

Legendariska Pokémon kan inte breedas. 

Som ni ser så är det ganska krånglig att få tag på det man behöver, men fördelarna är många. Dessa är bland andra: 

 -Få flera av en sällsynt Pokémon som Eevee, din starterPokémon eller Hitmonlee med flera.
-Få en Pokémon med en viss nature.
-Lär en Pokémon Egg Moves

För att breeda två Pokémon lämnar man in bägge två på Day Care samtidigt och väntar. Tiden det tar för ett ägg att bildas bestäms inte av verklig tid, utan av hur många steg man tar. 

I både Ruby, Sapphire, Emerald och Diamond, Pearl, Platinum finns det en lång raksträcka framför Day Care, i RSE Öst-Västlig riktning och i DPP i Nord-Sydlig riktning. Denna är mycket lägligt placerad och kan tyckas vara planerad av programmerare för att underlätta Breeding

För att få ett ägg kan man nu cykla fram och tillbaka på denna raksträcka. 256 steg är en så kallad äggcykel. Efter denna tid så finns det en viss procents chans att dina Pokémon lagt ett ägg. Sannolikheten bestäms av vilka Pokémon vi satt in. 

-Samma Pokémon (art) och olika ID-nummer: 70%
-Samma art och samma ID-nummer: 50%
-Olika arter och olika ID-nummer: 50%
-Olika arter och samma ID-nummer: 20%
-Olika eggrupper: 0% 

Om det finns ett egg så kommer den gamle mannen utanför Day Care att ha ändrat sitt sätt att stå på. Han kan ha vridit på sig eller gått fram ett steg. 

Man kan nu gå in i Day Care och fråga den gamla damer vid disken. Hon kommer att säga att dina Pokémon lagt ett ägg och ge det till dig om du har plats för en till Pokémon. 

Ägget kläcks på samma sätt som alla andra, genom att man går. Hur många steg som krävs står också på Serebii. Pokémonen som föds ur ägget kommer att vara den lägsta utvecklingen av den Pokémon som honan är. 

Det finns flera undantag såsom Nidoran och Illumise & Volbeat. Hanen och honan är i dessa fall olika sorters Pokémon, och det är 50% chans att ägget blir han-Pokémonen, och 50% chans att den blir hon-Pokémonen. 

En Pokémon kan lära sig attacker/moves som den vanligtvis inte skulle lära sig genom Breeding. Om någan av föräldrarna kan moves som Pokémonen annars skulle lära sig genom att levla upp så lär den sig dessa. 

Om fadern skulle kunna några TM-moves som Pokémonen kan lära sig, eller några moves som står på Pokémonens (ungens) egg-moves-lista så kan den dessa också. Egg-moves-listan finns även den på Serebii. 

Jag har haft användning av Breeding för att kunna få alla Eeveelutions och massa Feebas för att kunna välja ut den perfekta att utveckla till Milotic. 

Säg gärna vad ni tycker om inlägget och hojta till om ni har några frågor! ;)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Mitchika
2013-03-26 17:33
#1

Ditt inlägg blev rörigt när jag redigerade bort lite ord, ber om ursäkt för detta och har nu försökt att styckeindela det igen på ett bra sätt. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

LajvKrattan
2013-03-26 17:40
#2

Ok, förlåt… Skulle du som Sajtvärd kunna ta bort dessa två kommentarer? Det känns lite jobbigt att ha mina misstag utskrivna så här när någon ska läsa mitt inlägg.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Draken
2013-03-27 00:00
#3

Om en pokemon håller i en viss Item  så kan den få särskillda attacker.

En sak som jag har provat, är att lämna in Pikachu  med en ditto, så får man pichu som vanligt. MEN om Pikachu är en hona och håller i Light Ball, så får den kläckta Pichu attacken Volt Tackle.

Också om någon av föräldrarna har en HM-attack, så är det stor chans att avkomman också har just den HM-attacken när den kläcks.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LajvKrattan
2013-03-27 07:00
#4

Jag känner till detta men valde som sagt att gå igenom grunderna.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Mitchika
2013-03-27 13:33
#5

Länken funkar inte nu när jag provar den. 😕

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

LajvKrattan
2013-03-27 14:42
#6

http://www.serebii.net/pokedex-rs/129.shtml Inlägget går inte längre att ändra, så jag lägger den här.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Mitchika
2013-03-27 15:00
#7

#6 Jag kan redigera in länken åt dig i ursprungsinlägget om du vill? 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

LajvKrattan
2013-03-27 15:48
#8

Gärna, om du har tid 😎

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Mitchika
2013-03-27 15:49
#9

#8 Inga problem! Nu verkar länken funka utmärkt igen. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Upp till toppen
Annons: