Annons:
Etikettallmänt-om-pokemon
Läst 3576 ggr
Hallonsmurfen
4/1/13, 8:14 AM

Pokémon = barnsligt

Det är tydligt att pokémon av många anses som barnsligt. Korten, figurerna och gosedjuren säljs i leksaks affärer, animen visas på barnkanaler, osv.

Jag tycker inte det är ett dugg barnsligt!

Varför tror ni att det har blivit så?

Medarbetare på Pokémon iFokus

Annons:
Mitchika
4/1/13, 8:22 AM
#1

Oj, här kom jag och var beredd på att ta itu med ett forumtroll! Sorry, hallonsmurfen! XD 🤗

Jaa du, det är en jättebra fråga. 

Det kan kanske ha att göra med att gruppen som allmänheten ofta ser hålla på med Pokémon är just barn. Många äldre fans (och även en del yngre) döljer sitt intresse av rädsla för att bli retade eller mobbade. 

Om en massa tonåringar och vuxna Sverige över började visa sig ute och spela Pokémonkort, Pokémonspelen och sitta med Pokémongosedjur på axeln medan man gör det så tror jag att en del av barnstämpeln eventuellt skulle försvinna. Inte för att jag uppmuntrar oss till att göra något sådant, men ni förstår säkert poängen. Glad

Samt mycket tror jag är okunskap också. Man ser söta små varelser som slåss mot varandra på tecknad TV och tänker genast "Åh, ett barnprogram". Sen ser man leksakerna och korten i affären och tänker att "Jaha, prylar från barnprogrammet till salu, ser skoj ut för barnen." 

Det beror nog också på vad man är van vid, tror jag. 🙂

Är man van vid att människor är otroligt olika och gillar många olika saker så känns det kanske inte lika konstigt. Samhället målar ju ofta upp bilder på hur människor "ska" vara i vissa åldrar och när det går emot bilden som man har i sitt huvud så reagerar folk ofta annorlunda i början, även om dom kan vänja sig efteråt. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Hallonsmurfen
4/1/13, 8:39 AM
#2

#1 Haha, ingen fara. 🤗

Du har nog mycket rätt där. Som du säger målar ju samhället upp en bild av hur man är när man är normal. Men det är ju ingen som kan vara det, eftersom att ingen är exakt likadan som någon annan. Om jag t ex skulle gå runt och skrapa bort färg från trähus och skänka till skadade fåglar, skulle jag ju uppfattas som konstig.

Alla har vi ju någonting konstigt i oss också, så det här med att vara vanlig är egentligen bara ett stort skämt.

Medarbetare på Pokémon iFokus

Mitchika
4/1/13, 8:45 AM
#3

#2 "Alla har vi ju någonting konstigt i oss också, så det här med att vara vanlig är egentligen bara ett stort skämt." 

Underbart sagt, hallonsmurfen! 🙂

Min pappa brukade alltid säga till mig att det inte finns någonting som heter "normal" och brukade ofta fråga mig och min bror vad vi menade med det ordet, dom gånger vi använde det om andra personer. Han bad oss även beskriva hur en normal person faktiskt är, beter sig, tänker och tycker. Vi kunde aldrig riktigt svara på det.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Linda3046
4/1/13, 10:38 AM
#4

Det Mitchika skrev var en ganska klockren beskrivning om varför pokémon stämplats som barnsligt.

Men sen är det ju ett faktum att pokémon på många sätt marknadsförs för just barn och mycket är anpassat till barn, men samtidigt är det väldigt mycket som är gjort för att tonåringar och vuxna ska kunna gilla spelen också, och det är även något som skaparna nämnt i intervjuer.

De är helt enkelt gjorda för att passa alla åldrar, och därför finns det ju vissa teman som inte kan vara med i spelen. Men bara för att ett spel inte innehåller massa sex, blod och ångest betyder det ju inte att det är barnsligt.

Jag gillade pokémon när jag var 9-10 år också, men jag har ett helt annat förhållningssätt till det nu när jag är vuxen.

Mitchika
4/1/13, 10:51 AM
#5

#4 Kanonbra skrivet! 👍

Vissa Pokémonspel börjar ju ta sig an lite "vuxnare" och mörkare approach, som det nya Mystery Dungeonspelet. Om jag inte har missförstått det helt så innehåller det något som jag aldrig har sett i ett Pokémonspel tidigare. 

Jag känner igen mig i din beskrivning. Pokémon var en sak för mig som barn och en helt annan sak för mig nu som "vuxen", även om Pokémon fortfarande betyder lika mycket. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

karro1999
4/1/13, 6:37 PM
#6

när jag sa till min mamma att jag ville ha pokèmonkort sa hon bara varför vill du ha det och min storasyster sa det är töntigt då sa jag det är många vuxna som håller på med sånt så det är inte alls töntigt då höll mamma med mig.

Annons:
Mr,E
4/2/13, 10:10 AM
#7

Pokemon är inte barnsligt

Mitchika
4/2/13, 2:19 PM
#8

#6 Bra att du stod på dig och att din mamma gjorde det också. Pokémon är inte ett dugg töntigt. 🙂

Men alla har rätt till sin egen åsikt, ska tilläggas. Om din syster vill tycka att det är töntigt så har hon rätt att tycka det, men det gör inte Pokémon till töntigt för det. Glad

#7 Helt rätt! Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

VilmaKristina
4/2/13, 4:29 PM
#9

Det är ju egentligen barnsligt, alltså i Pokémon i den barn kategorin som människan själv skapat.

Men jag tycker inte det ska anses sim barnsligt, jag älskar Pokémon!

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


[LemonLime_]
4/3/13, 1:14 AM
#10

Jag tycker inte att man ska neka att Pokemons målgrupp är just barn, men det betyder inte att andra också kan gilla det oavsett kön, ålder, etc

Själv tycker jag att Pokemon är mer eller mindre accepterat i allmänhet, iaf på nätet bland den 'äldre generationen'. Jag antar att det är lite svårare att växa upp med pokemon nu i Europa eftersom det inte syns så mycket som det gjorde förr.

Bryr mig inte om vad folk tycker för jag är hellre udda än som alla andra men jag har inte heller upplevet några motgångar med att gilla 'barnsliga' saker. Är ju så mycket roligare med färgglada, söta, mönstrade, etc, saker! :3

Några av de roligaste och barnsligaste är Furrys tycker jag (väldigt många som är pokemon fans där med) :3

Sweelin
4/4/13, 10:59 PM
#11

Haha jag och min kille är 20 och alla i våra åldrar älskar pokémon 😂Det har jag alltid gjort 😃 Min pojkväns styvbror som är 17 har snart sett klart alla serier och inget han skäms över och han är lite av en wanna be gangster

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Upp till toppen
Annons: