Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2271 ggr
-Aida-
2013-07-17 00:48

Religion

Jag har alltid varit intresserad av religion, riktigt skojigt ämne att diskutera, men vart går gränsen då man tillhör en religion?

Ibland får jag frågan om jag är kristen, jag läser inte bibeln och tycker den bara är strunt, jag går inte i kyrkan, jag gör ingen form av religions riktad ritual, men jag bär ett kors på mitt halsband som en gång tillhörde min farmor och jag tror på gud, räcker de bara att tro på gud för att tillhöra en religion?

Jag anser mig själv inte tillhöra religionen, jag har mina egna åsikter om religioner, världen och universum och existens och allt annat du kan komma på, så jag tycker att jag står neutralt och öppen i frågan, jag är dock väldigt nyfiken vad andra har för åsikter och tro osv, då det egentligen inte finns något rätt eller fel, men ändå känns det som att jag lär mig något nytt.

Annons:
Mitchika
2013-07-17 01:41
#1

Wow, vilket oväntat men intressant ämne. 🙂

Jag är lite som du, tror jag. Jag står också neutral. Jag är inte döpt, jag har läst lite i bibeln av nyfikenhet och för att förstå lite, jag är inte konfirmerad och jag går aldrig i kyrkan. Kristen skulle jag inte kalla mig heller. Men jag tror på att det finns något mer därute. Något som vi inte riktigt kan se, höra eller förstå. 

Buddism är väl det närmsta jag kommit till något som jag kan känna att det är rätt för mig. Jag är inte buddist, men jag har övervägt att bli det. Jag får se hur det blir i framtiden. 🙂

Här kommer lite av min långa åsikt om ämnet. 🙂

När det gäller tro och religion så har jag alltid ansett att det är något väldigt, väldigt personligt mellan den troende och det gudomliga ifråga. Det är ett band, en förståelse eller en relation som är ytterst personlig och som inte riktigt kan beskrivas eller förstås av någon annan. 

Symboler så som kors och annat kan man bära för att visa sin tro och sin religion samt finna styrka från. Aktiviteter så som att gå i kyrkan eller konfirmera sig gör man för att få en gemenskap och dela sin tro med andra som är av samma tro. Läsa heliga böcker ger sinnesro, hopp och förnyad styrka och inspirerar till att fortsätta. 

Jag tror inte på att man måste göra eller genomgå en massa saker och prover för att visa och bevisa sin tro och vilken religion man tillhör. Bandet mellan en person och det gudomliga finns där ändå, om man har ett eller söker ett. 

Man behöver inte kalla sig för kristen för att tro på samma gud som dom kristna gör eller för att tro på samma budskap. Bandet mellan en själv och ens gud är ens eget och man väljer själv hur man väljer att uttrycka eller leva efter sin tro. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Denna kommentar har tagits bort.
molam
2013-07-17 12:23
#3

Men orolighet att jag kommer att bli uppläxad säger jag som så, jag är atheist, tror inte att det finns nån gud överhuvudtaget, tror inte på det här med religioner (och har därför aldrig gillat religion) jag är döpt men är fortfarande atheist.

När jag var yngre trodde jag dock på gud, MEN, sen när jag började i skolan och började läsa om alla religionskrigen så har jag slutat trott att det finns en gud, ja menar om det fanns en varför skulle han skapa Krig och problem och allt möjligt.

Så jag är i mig själv atheist, jag tror inte på religioner inte en ända, även fast jag tror att man återföds när man har dött.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Geru
2013-07-17 13:25
#4

Jag är ateist. Tillhör ingen religion, kanske möjligen har några uppfattningar kring moral och etik från Buddhismen, men annars inget.

Man kan mycket väl tro på gud utan att ha en fast religion. Är osäker på om religionerna tycker att man får vara del av deras "kultur" ifall man inte dedikerar sig lite.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

-Aida-
2013-07-17 13:30
#5

Tack för intressanta inlägg 😃jag har aldrig hört åsikter som liknar min egen förut, intressant att läsa och jag är glad att du skrev #3 väldigt intressant att läsa från en atheist, däremot tror inte jag att det var gud som skapade alla problem och krig osv, det ser jag som människans egen dumhet.

Religion är nog mer problem är de gör nytta med tanke på de du sa om krigen, människor har en tendens att bara tänka på olikheter.

"om vi börjar tänka på vad som är lika istället för olikt, tja vem vet" -Meowth: Mewtwo VS Mew. 😃

tusstuss
2013-07-17 23:38
#6

Jag tanker att det kan finnas en gud av nagot slag, eller att det inte finns. Det ar ju inge som vet, ellerhur?

Portal Is Love, Portal Is Life.

Annons:
Namiko
2013-07-27 20:42
#7

Jag är också väldigt intresserad av religion. Jag kallar mig taoist men skulle inte kalla mig religiös för det och jag har plockat olika idéer från andra religioner med. Tror inte på någon gud eller liknande. En del av mig tror på vissa mer övernaturliga saker, reinkarnation och lite annat ickevetenskapligt, medan en annan del av mig är helt vetenskaplig och ser det där andra som helt omöjligt.

Jag hade jobbigt ett tag med att försöka reda ut exakt vad jag tror men har släppt det med tiden och har fått inse att det är okej att både tro och inte tro på något samtidigt. Men nu slank jag från ämnet.

Grejen är att man kan kalla sig kristen utan att vara en del av en församling, läsa bibeln eller göra annat som kopplas ihop med kristendomen, det enda som behövs är att man tror på den guden. Men man behöver inte kalla sig kristen bara för att man tror på en gud och bär ett kors. Det är helt upp till en själv vad man tror på och vad man vill kalla sig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: