Annons:
Etikettövrigt
Läst 3235 ggr
[Marowak17]
2014-01-25 04:34

Snabbguide till EV träning m.m

Hej alla tränare! Hoppas att ni alla har en trevlig helg och att ni jobbar hårt med era pokemon och strategier inför den kommande turneringen!

Och på tal om turneringen… Sedan vi annonserade om att en turnering skulle hållas har frågor om EV-träning, IVs och spelets andra dolda värden och funktioner cirkulerat lite här och där. Vetskapen om att dessa saker existerar finns, men ingen som jag talat med verkar ha någon förståelse för begreppen eller hur det fungerar.

Jag och Mitchika har talat om saken och tyckte att det kunde vara lämpligt att jag slänger ihop en liten och tillfällig guide om EV-träning, IVs och ordentligt breedande inför tävlingen.

Guiden följer här nedan, och är så kort och enkel jag kunde ordna, men på grund av dess enkelhet så kan frågor uppstå. Jag svarar på alla frågor ni har om ni skriver till mig, även om det  är något så enkelt om varför ni bör EV-träna m.m

Innan jag börjar, så svarar jag på frågor redan nu som jag misstänker kan uppstå

Har jag någon möjlighet att vinna turneringen om jag inte EV-tränar? Allt är möjligt. Men det kommer bli svårt att mäta sig med de som har EV-tränat. R Inanimate, en för mig känd VGC spelare är en person som inte bryr sig så väldigt mycket om EV,s och IVs på alla tävlingar, har brukar komma ganska långt i regionstävlingar m.m. Man skall alltid ha i huvudet att lyckan i strider inte beror på en enda sak, utan flera. Jag skulle säga att det ser ut ungefär såhär: 30% ditt team, 40% din erfarenhet och 30% tur.

Är det svårt att EV-träna och ordna bra IVs på mina pokemon? När du väl vet vad du håller på med och har fått in en rutin och hittar ett sätt som är bekvämt för dig är det väldigt enkelt i denna generation.

Tar det lång tid? Det kan ta 5 minuter, 7 dagar , 3 veckor eller hur lång tid som helst om man inte vet vad man gör när det gäller iVs. Mycket beror på tur också. Har du gjort allting rätt med breedandet så kan ditt första eller tusende ägg vara det rätta. EV-träning tar ca 45 minuter om du kör super training.

Guiden: (Ciklidtok, du lär vara bekant med texten då det är den du fick i PM)

Natures: Vilken nature en pokemon har är det som mest kommer att påverka hur din pokemon kommer att se ut level 100. Det finns 20 st olika naturer som påverkar din pokemons stats, och 5 neutrala naturer som inte påverkar dina stats. En icke neutral natur, låt säga Adamant nature, kommer att ge 10% plus i ett av dina stats och 10% minus i ett annat. I Adamants fall plus i attack och minus i special attack. Jag kan länkar en bra sida med alla naturer sedan.

Så varför är dessa viktiga? Jo alla pokemon har ju olika grund stats. Vi tar Alakazam som exempel då han har tydliga och enkla stats. Alakazam har skyhög special attack och är relativt snabb, men har i princip ingen överlevnadsförmåga då de flesta attacker skulle ta ut den. Då vet vi att Alakazam behöver attackera snabbt och med mycket kraft för att kunna klara sig. Så då väljer vi antingen naturen Modest eller Timid som ger plus i special attack och speed respektive, båda ger minus i attack.

När du väljer Modest nature så får special attack en 10 % större ökning vid level up och alla andra stats en neutral uppgång vid varje level up, utom Attack som då får 10 % mindre ökning.

Varför behöver Alakazam inte ha hög attack? Alakazams attack stat är så lågt att det inte är någon mening att investera i det alls, då han inte kommer att använda något annat än special attacks. Likadant är det med DEF och SPDEF och HP. Det spelar ingen roll hur mycket du investerar i de statsen så kommer det aldrig att spela någon roll.

Jag vill innan jag fortsätter, påpeka att ingen natur påverkar hur HP ökar vid nivå uppgång, men alla andra stats har en natur för sig.

Om du väljer en neutral natur(vi tar Bashfull som exempel) på Alakzam kommer den se ut såhär i levle 100: HP 251 ATK 136 DEF 126 SATK 306 SDEF 206 SPE 276.

Förutsatt att du har perfekta IVs och att du inte har tränat den alls. (mer om det senare)

Har den en modest nature ändras attack och special attack till 122 och 336 respektive. Du fick alltså 30 + bara av att ändra natur.

Men den är fortfarande otränad. För info kan Alakazam ha 405 i satk när den är EVtränad på rätt sätt.

Här är länken med naturer http://www.serebii.net/games/natures.shtml

EVs:  EV står för effort value. Det var något du inte kunde se hur det ökade/minskade innan generation 6 och super training introducerades.

Alla pokemon har ett EV värde och när du besegrar en pokemon får du det EVt precis som du får Exp.points. Till exempel, när du besegrar en Zubat får du 1 speed EV. Besegrar du en psyduck får du 1 Special attack EV. En pokemon kan ge max 3 EVs och det behöver inte vara samma EVs. Weavile ger till exempel 1 atk EV och ett speed EV. Men sneasel ger bara ett speed EV.

Du kan träna en pokemons alla stats men det är ALDRIG bra. Innan du kan göra avancerade EV spreads och vet exakt vilka mål du vill skydda dig mot eller ta ut, så håll dig till två stats.

Du kan ge en pokemon totalt 510 EV(men av någon anledning används bara 508 av dessa) Men, ett stat kan bara ökas med 252 EV styck. Du kan alltså maxa ut två stats och ge 4 EVs i något annat valfritt.

Maxa ut, vad är det? Jo jag skrev förut att Alakazam kunde ha 405 i satk som max. Det innebär att när du gett Alakazam 252 EVs i satk så kommer den med modest nature i lvl 100 (perfekta IVs) att ha 405 i satk. De andra 252 ger du i hans speed(för att han måste vara snabb)och då får han 339 i speed.

Måste du slåss mot 252 st Zubats och lika många Psyducks? Nej något som underlättar mycket är användning av vitaminerna. Till exempel Calcium ger 10 plus i spatk för varje "flaska" du ger. Men du kan bara ge 10 st. Du kan alltså för en dyr peng ge Alakazam 100 spatk EVs på några sekunder. Du kan även ge 10 carbos för 100 Speed evs. Men sedan skall du inte ge mer vitaminer, då slösar du bort EVs. Bara dem. Sedan har du kvar 152 Evs i speed och spatk att träna upp vardera. Detta gör du genom super training eller att slåss mot pokemon, men då måste du veta vad dem ger för EVs. Det sistnämnda går mycket snabbare tack vare pokerus, horde battles och Power items(typ Power lens) men då måste du hålla räkning själv.

När du ger en pokemon rare Candys eller har den på dagis får den inga EVs och skulle du levla upp den till level 100 på det viset skulle den bli väldigt svag. När den är klar EV tränad så kan du levla upp den hur du vill.

IVs: IV,s står för Individual Values. Och man skulle enkelt kunna säga att IVs är vad gener är för riktiga levande varelser. Att ha dåliga IVs kan jämnföras med exempelvis min astma, eller att jag har allergier. Det gör mig till en "svagare" individ hur hemskt det än låter. Och precis som att vi får våra gener från våra föräldrar så får pokemon sina IVs från sina föräldrar om du breedar. Annars är det helt random när du möter en vild. Förutom på Friend safari där alla pokemon har minst två perfekta IVs. Vilket underlättar breedandet.

Lite mer ingående: Alla pokemon har 6 olika stats som nu känner till. HP, atk, def, spatk, spdef, och speed. Det är i bland annat i statsen du kan avläsa din pokemons IVs. Alla stats kan ha ett IV mellan 0 och 31. Det innebär att dina stats kan se ut på 186 olika sätt på en och samma typ av pokemon. Räknar man med naturer kan din pokemon se ut på 3720 olika sätt. Och då har jag inte räknat med de olika könen. Helt galet va? :D Det innebär alltså att en Alakzam kan se ut på 3720 olika sätt. Förstår ni vilken variation av pokemon det finns då? (för den intresserade så går det ju att träna på 508 olika sätt också vilket blir 1889760 olika Alakazam)

Brevid/under din pokemons natur står det en text, exempelvis "likes to trash about". Det är den texten som är hemligheten bakom dina IVs.

http://www.serebii.net/games/characteristics.shtml

I länken kan ni se vad varje text betyder. Står det till exempel likes to trash about, har du något av följande IVs: 1, 6, 11, 16, 21, 26 eller 31. Du vill ha 31.

Vill jag alltid ha höga IVs? Nej, på en pokemon som är sölig, typ snorlax vill du helst ha 0 IVs i speed, men 31 i allt annat(inte spatk nödvändigtvis). Detta beror på att ju söligare du är, desto snabbare är du i Trick room. En enkel strategi som användes flitigt under förra årets officiella tävlingar.

Sedan, vill du inte ha höga IVs i attack på dina special attackers, typ Alakazam. Detta beror på att när du blir confused så använder din egen attackstyrka för att skada dig själv. Ju lägre attack IVs, desto mindre confuison damage tar du. Notera: Du vill ha hög special attack på din sp.attackers, men låg attack. Ok? Och tvärt om på dina fysiska attackers, som Machamp.

Hur breedar man bra Ivs? Detta är mycket enkelt i x och y. Låt säga att du vill ha en perfekt Sneasel. Gå till friend safari, fånga en hane och en hona. Kolla deras IVs via stat Judge eller battle institue(kan förklara om niej vet hur). Låt säga att hanen har perfekt HP och Attack och honan har perfekt Speed och Defense. Para dem och när du får en hon-bebis, kolla dess IVs. Efter tillräckligt många ägg har ungen ärvt hanens perfekta och honans perfekta. Då har alltså din hona 4 Perfekta IVs nu. Fånga en till hane med det enda IV du saknar, i detta fall Sdef(då sneasel inte använder spakts). Para hon-bebisen med den nya hanen och efter några ägg och med lite tur har du en pokemon med 5 perfekta IVs!

Samma procedur är det om du vill ha 6 st perfekta, tar bara längre tid och en till fångst. Ha följande i åtanke: Bebisen ärver hanens eggmoves, honan skickar vidare sin hidden ability. Bebisen ärver 3 IVs random från vardera förälder, men detta går att manipulera med desteny knot. Då har en föräldern en chans att föra vidare 5 av sina IVs och bara 1 från det den andra. Tänk på att fånga honan i den natur du vill ha, låt sedan alltid den hona som blir parad hålla i en Everstone så att naturen alltid ärvs av bebisen.

Annons:
Draken
2014-01-25 11:52
#1

Jodå, jag känner igen texten, men det betyder inte att jag låter bli att läsa 😃

Ni som inte har läst texten eller tycker den verkar lång att komma igenom, LÄS DEN det är väl värt det. Jag har fått texten på PM, som marowak själv skrev, och jag har sparat ner den i Word. Har läst igenom texten 2 gånger hittils. Mycket man inte tänker på när man spelar kommer fram, och jag kan ju bara säga att mina pokemon klarar det mesta i fighter efter att jag har EV och IV-tränat dem, även på låga levlar.

Även när jag breedar. Jag har tyvärr inte lyckats få hidden ability på mina, men statsen på 4 av dem ligger på 6 hela vägen, och då är de på lv. 1

Jag passar på att slänga in en fråga, jag tror det har med "värdena" att göra (annars får ni ta bort den eller flytta den till en lämpligare tråd)

Jag är en sån människa som helst vill ha honor hela vägen (förutom på vissa, de passar bäst som hanar) fråga mig inte varför, för det vet jag inte. Men finns det något man kan göra i breedingen, så det åtminstone blir 1 hona i flocken ?? Breedade tyrantrum här om sistens, och på 10 ägg kom inte en enda hona, men ungarna hade mycket trevliga attacker och stats ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LajvKrattan
2014-01-25 12:57
#2

Varför inte bara köra super training?🤔

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Marowak17]
2014-01-25 13:51
#3

Man tackar Ciklidtok för de goda orden :D Som svar på din fråga, det finns inget som jag känner till som kan påverka könen :( Men alla har olika stor chans att vara ett speciellt kön. Tyrunt har bara 12, 5 procents chans att vara tjej, och 87, 5 procents chans att vara hane. Tyvärr :(

LavjKrattan: Det är uppenbar att texten inte var tydlig nog för alla, men jag nämnde Super training i texten, det ÄR EV träning! Du får EVs av det precis som att slåss, och det är lättare att hålla räkningen, men tar längre tid än att slåss + Vitaminer :) IVs har inget att göra med någon form av träning och går inte att påverka när en pokemon är kläckt/fångad. Förstår du?

LajvKrattan
2014-01-25 14:40
#4

#3 Jag vet. Jag menar bara på att det är lättare med super training än att jaga zubats hela dagen.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Marowak17]
2014-01-25 18:45
#5

Ah du menade så :) Njae har du pokerus på din pokemon och ett Power item kan du få mer än 40 Evs per strid i hordebattles, istället för max 12 för varje ST :)

Men för enstaka EVs och för de som inte är så vana är det toppen med ST :D Jag brukar också köra det, bara för att man har spenderat sapphire, platinum, Heart gold och White med att EV-träna på det gama viset haha :)

Sedan är det individuellt vad man föredrar, tycker du att det är skojigt att hålla på med? Jag får så trött handled efter allt stylus-petande :)

LajvKrattan
2014-01-25 21:09
#6

Jag tycker att super training är ganska roligt. Det är lite utmanande, tillräckligt omväxlande och tar ungefär 45 minuter per Pokémon. Kanske inte lika effektivt som vanlig EV-träning i längden, men om man bara ska träna upp ett lag så sparar man tid på förberedelserna. Dessutom kan man ju göra det när man vill. Jag maxade min froakie så snart jag lämnat den första staden.😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Draken
2014-01-26 10:05
#7

jag har Supertrainat mitt team. men bara på Attack och Defens hittils, när de är så små som de är nu (lv.10) så har de störst nytta av ( vad jag har märkt) att de har högre stats på Attack och Defens (i synnerhet defens)

Jag tränar dem ju från lv. 1, jag har sällan och aldrig fångat pokemon på olika levlar i spelet och byggt ett team på så¨vis, utan jag breedar det team jag vill gå med, jag kläcker minst 5 (oftast fler) och kollar vilka stats de har, den som har bästa/högsta statsen tar jag med mig och "boostar" vidare, antigen i supertraining eller med vitaminer, och självklart genom att fightas 🙂

Jag tränar intensivt, så länge de har pokerus, och jag använder Honey, för att få fram Hord's. Jag försöker se till att alla har åtminstone en attack som tar flera stycken, blir lättare så 😉

Angående Tyrunt, så märkte jag att det var svårt att få fram en hona. Kläckte 18 st. inte en enda hona 🤦‍♂️ Så det blev en pojke som fick följa med teamet, och OJ vilka stats han hade från början, och vilka atttacker. Det är inte många som står emot honom inte 😃

Jag tog hjälp av Molam och fick tag på en Tyrantrum hona på GPS, det var väldigt vad de ville ha pokemon för den, Molam var otroligt snäll och offrade sin Xerneas, så jag skulle få den. Den honan kommer jag att behålla och hon följde med när jag recetade spelet. Jag kommer att hålla mycket hårt i henne 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2014-01-26 11:06
#8

Ska ge mina 10 protein or 10 carbos (tror jag🤔) Nu innan jag börjar om, sen ska jag super Traina och lära attacker, sen börjar jag om idag ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

LajvKrattan
2014-01-26 11:11
#9

Om ni är osäkra på hur ni ska EV-träna era Pokémon finns Smogon, det är en websida för Pokémon på tävlingsnivå. Där har de rekommenderad natur, moveset, item och EV-spridning för alla Pokémon fram till B/W. Om ni vill från generation VI räcker det att googla " Smogon" och ta den första träffen. Deras rekommendationer är väl beprövade och funkar jättebra för mig. 
     På Smogon arrangeras många tävlingar. För att alla Pokémon ska kunna användas har de delats upp i olika grupper beroende på hur starka de är. De går från Uber med legendariska Pokémon till NU (never used) där Alomomola håller hus. Man kan använda den här indelningen för att se hur starka Pokémon man har. Jag använder bara Pokémon från OU (over used), den starkaste gruppen och också den vi mer eller mindre använder i vinterturneringen.

http://www.smogon.com/bw/pokemon/

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Draken
2014-01-27 08:02
#10

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att vi skall använda OU i turneringen 🤦‍♂️ Jag tänkte använda det team jag håller på att bygger nu, men jag har ingen aning om det är NU eller OU 😊

Jag har byggt ett "favoritteam" som jag tänker använda. jag tränar dem som jag har gjort hittils, men lite mer EV och IV träning 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LajvKrattan
2014-01-27 08:51
#11

#10 Det jag menar är att alla Pokémon upp till OU är tillåtna och därför är det klokt att välja Pokémon från OU eftersom det är de starkaste Pokémon som är tillåtna. Man kan så klart använda andra Pokémon också.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Marowak17]
2014-01-27 12:03
#12

Det Lajvkrattan pratar om kallas "tiers", ungefär som klasser och är inget man behöver bry sig om i vår tävling. Men det är bra att förstå begreppet om man kikar runt på Smogon.

När man deltar i smogontävlingar(som förresten inte är officiella) så  har dem gjort det lättare för dem som inte är så säkra, att se hur bra en pokemon är. Och de har grupper för att de i Neveruesed skulle ha en svår match emot någon i Overused. Exempelvis Butterfree mot Garchomp(nu vet jag inte om de är i NU och OU respektive).

Frågar du mig kan alla pokemon, med rätt EVs och taktik fungera mot alla hot…okej kanske inte Magikarp.

Vill ni använda er av den officiella VGC sidan där alla officiella tävlingar finns så skall ni använda er av nuggetbridge:

http://nuggetbridge.com/

Där finns inga NU eller OUs eller liknande, bara pokemon i sin enkelhet. Notera att sidan lägger stort fokus på Dubbelstider då det är det officiella formatet. Det finns en hel avdelning bara för nybörjare och de är så trevliga och hjälpsamma. Det finns intervjuer med före detta världsmästare m.m, Rate my team, Breeding guider damage calculator och en simulator där ni kan testa era team online. jag kan hjälpa er navigera på sidan om det känns överväldigande.

Lajvkrattan: Detta var inget försök att tävla med eller köra över din länk, bara en sida jag föredrar och som jag anser har bättre info och riktar sig mer in på vår tävling. Smogon var fantastiskt en gång i tiden, men har fallit mycket :(

[Marowak17]
2014-01-27 12:04
#13

Naturligvis är de starka legendariska pokemonen i en egen klass för sig även på NB :)

Annons:
Draken
2014-01-28 08:45
#14

Ok, då förstår jag bättre (tror jag)

Jag kör med mitt team, och jag kan ju säga att det finns ingen legendarisk eller megautveckling i teamet 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Marowak17]
2014-01-28 09:53
#15

Spännande :D hoppas vi möts någon gång under turneringen!

Draken
2014-01-28 12:05
#16

Det hoppas jag också 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2014-01-28 12:09
#17

Bara jag slipper möta mamma så är jag glad henne möter jag så ofta redan ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

leagm
2014-01-28 12:26
#18

Hoppas att alla blir klara och får ett fantastiska team😃

Draken
2014-01-29 08:26
#19

Mötte "Ludvig" i två dubbelmatcher igår. Första gången vann jag, med knapp marginal ….andra gången slog han ner mitt team i skoskaften och lite längre ändå 😉

Måste nog lägga mer tid på trainingen på dem tror jag 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LajvKrattan
2014-01-29 11:34
#20

#19 Om du har gott om tid och verkligen vill EV-träna ditt lag kan du gå in i super training och slå på den tomma träningspåsen. När man gör det hittar man slumpmässiga påsar och till slut kommer du få en vit reset-påse. Använd den för att nollställa EV-värdena och träna sedan bara de stats som är bra.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
[Marowak17]
2014-01-29 15:19
#21

LajvKrattan, det är ett toppen tips :D Det är även ett sätt att dubbelkolla att man räknat rätt sedan när man är klar, resetta utan att spara och stäng sedan av :)

leagm
2014-01-29 16:23
#22

Har fixat fem riset bags men jag behöver en till.

Ett till tips om du vill få bags: Låt din pokémon somna och väck den så är den jätte pigg och då är det lättare att få bags.

Galaxy86
2014-01-29 17:00
#23

Vad gör jag om jag har gjort fel med pokemon går den att ångra? Eller ska man börja om?

är helt ny på detta för jag har inte förstått hur det funkar tack för detta:)

Pokemon hundar och konst

leagm
2014-01-29 17:46
#24

Då måste du tyvärr resetta allt med en reset bag men om det är ok för dig att den inte blir fult tränad så behöver du inte.

Om du bara råkat välja fel bag och upptäcker det så kan du byta påse och ingenting ändras.

Galaxy86
2014-01-29 18:50
#25

okej tack  då går det att fixa vissa =)

Pokemon hundar och konst

[Marowak17]
2014-01-29 20:11
#26

Galaxy, det finns vissa bär som återställer de olika statsen. Så har du bara tränat ett stat fel, så försök få tag i dessa så slipper du resetta allt :)

Galaxy86
2014-02-08 18:16
#27

Undrar en sak hur tränar man nature som inte gör något t,ex docile eller quirky?   Har några som är det men vet inte hur jag ska super träna.

Pokemon hundar och konst

Annons:
[Marowak17]
2014-02-08 19:02
#28

Neutrala naturer är tyvärr det sämsta man kan ha, eftersom att du går miste om alla " pluspoäng" vid nivåuppgång.

Men när det gäller träningen, så ändras den inte. Du måste se till din pokemons roll och stats. Exempelvis, Weavile är det bara lönt att träna i attack och speed, allt annat blir meningslöst, oavsett natur. Medans sådana som Shuckle kräver lite mer uträknade EV-spreads men tränas ändå på samma sätt, när du bestämt hur du vill ha den.

Du skulle kunna PMa mig vilken/vilka pokemon det rör sig om, eller om du inte vill säga så mycket, så kan du säga vilken typ av pokemon det är, så kan jag ge dig träningstips!

Men det bästa skulle naturligtvis vara om de hade en fördelaktig natur :)

LajvKrattan
2014-02-08 19:09
#29

#28 Det sämsta är väl ändå att ha en nature som sänker en Pokémons bästa stat? En careful Alakazam skulle väl inte ha särskilt roligt?😎

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Galaxy86
2014-02-08 20:57
#30

Några av mina legendariska är docile  m.m undrar om man ska träna dom eller skippa dom? eller tränar dom så gott det går.

Pokemon hundar och konst

molam
2014-02-08 21:40
#31

Jag har tre kvar att super träna tar sån tid xD Sen är jag helt klar! =D

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Marowak17]
2014-02-08 21:49
#32

LajvKrattan: Man skulle kunna tro det, men då får man ändå pluspoäng i till exempel special defense, alltså mer totala poäng i slutet :) Exempelvis så är Timid Salamance väldigt populär just nu i VGC, med 3 special attacks och rock slide som är fysisk, trots naturen. Där skulle man kunna tro att en neutral hade varit mer lämplig, men förlusten av(i detta fall) speed poängen, är värre än attack förlusten. Men i exemplet du nämnde hade en Adamant Alakazam varit snäppet sämre än Careful.

Men vare sig det är en neutral natur eller en natur som inte alls passar den man tränar så är det dåligt, så det var väl onödigt av mig att jämföra exempel:p

Galaxy86: Mja det är frågan det :) Gör det för nöjes skulle annars! Men de kommer inte ha något tävlingsvärde. Det är alltid surt när legendariska blir så :p Fixade P-bank igår och fick en Hardy Celebi…suck :)

Men, från och med generation 6 så har alla legendariska du fångar i spelet (hittills Mewtwo, Zygarde, xerneas, Yveltal) minst 3 perfekta IVs, så det är upp till dig egentligen :) Med lite tur så är det perfekta IVna på helt rätt ställen!

Var något oklart?

LajvKrattan
2014-02-08 22:57
#33

#32 

Alakazam 
Hardy

HP     55
ATK   50
DEF   45 
SpA  135
SpD   85
SPE  120 

Tot: 490 

Alakazam
Careful 

HP     55
ATK   50
DEF   45
SpA  135*0,9=121,5
SpD  85*1,1=93,5
SPE  120

Tot: 485 

490>485

Hardy Alakazam>Careful Alakazam

Vilket skulle bevisas.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Marowak17]
2014-02-08 23:11
#34

Jag tror jag förstår vad du menar, men jag förstår inte din sista mening :p " Vilket skulle bevisas"

Careful är mer användbart då Alakazam har…..duglig….. (för 5 år sen)  special defense. För jag antar att din poäng var att Hardy var mer använbart en Careful? Naturligtvis är det en fruktansvärd natur på Alakazam, men ändå. Du får även tänka på att Spatk är dess högsta stat, så en 10 % minskning i det syns mer än om du hade valt tex lonely :)

Men vad har Hardy med Adamant att göra? Eller är det jag som inte riktigt hänger med nu i vad du menar? :p Eller blandar ihop stycke ett och två?

Annons:
[Marowak17]
2014-02-08 23:23
#35

Vid en sänkning av det stat som inte det högsta hos mitt exempel, Weavile, så blir den dåliga naturen lonely, 11 poäng bättre än den neutrala Docile :)

Kan visa dig matten om du vill. Man får ta med i beräkningen hur högt ett stat är också, eftersom den procentuella minskingen/ökningen också är större då.

Skulle jag dock ha en modest nature, så blir den med docile runt 18 poäng bättre, pga den höga procentuella minskningen i attack, som är ganska hög hos Weavie :)

Var det otydligt eller gick det att förstå? :)

LajvKrattan
2014-02-08 23:35
#36

#34 Du sa att en neutral nature var det värsta man kunde ha på en Pokémon. Jag visade, på matematisk väg, att så inte är fallet. Meningen "Vilket skulle bevisas." används för att avsluta matematiska bevis. 
     Jag är väl medveten om att jag valde en usel nature. För att motbevisa påståendet "Neutrala naturer är det sämsta man kan ha." räcker det med att visa att en nature är ännu sämre, vilket jag gjorde. 
     Om X>Y kommer 0,1X>0,1Y vilket innebär att 1,1X+0,9Y>0,9X+1,1Y. Det innebär att en minskning av en hög stat och en ökning av en låg stat kommer ge ett totalvärde som är lägre än det ursprungliga totalvärdet. Det innebär att det är värre att ha en dålig nature än en neutral nature. Inte sant?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Marowak17]
2014-02-09 00:04
#37

Om du förväntar dig att jag ska förstå matten ovan så får jag göra dig besviken :p Jag är endast en simpel väktare och har inte räknat matte sedan jag gick första året på gymnasiet för 8 år sedan, men jag förstår den övriga delen av texten :)

Och en neutral natur kan både vara sämre och bättre beroende på vilket stat den dåliga naturen sänker/höjer som jag skrev ovan.

Så nej, det är INTE alltid sämre att ha en dålig nature som du påstår :)

Men utöver de matematiska uträkningarna, är det väl också en smaksak? :) Jag ser hellre att jag får mina pluspoäng istället för att ha neutrala uppgångar. Förutsatt, att det inte är en dålig natur som minskar de stat jag använder. Och i Alakazams fall, skulle careful minska ett av de stats jag använder, och då är det sämre än till exempel hardy. Skulle den dock ha naturen Gentle som höjer samma stat som Careful, men sänker defense, så hade jag valt den naturen framför den neutrala. Då blir förövrigt gentle högre än den neutrala. 1301 mot Gentles 1308 :)

Om du skulle få andra resultat kan det bero på: Jag räknar helt otränade pokemon med perfekta IVs eller att du kanske ha gjort misstaget att räkna alla stat i sin högsta form, dvs du har använt som underlag statsen i icke neutral form :)

Jag kan som sagt visa dig min uträkning, men det kommer inte att vara lika fin som din :)

Phew, känner att jag kanske borde räknat mer matte än jag spelade pokemon under skoltiden :)

LajvKrattan
2014-02-09 00:53
#38

#37 Jag håller med dig i mycket. Jag ville bara påpeka att en neutral nature inte är det allra sämsta man kan ha. Det närmast en petitess, men för de som inte är insatta i hur natures fungerar känns det bäst att vara tydlig. Det är självklart att en positiv nature är mycket bättre än en neutral nature och att ens smak och taktik spelar roll. 

"Förutsatt, att det inte är en dålig natur som minskar de stat jag använder. Och i Alakazams fall, skulle careful minska ett av de stats jag använder, och då är det sämre än till exempel hardy."     

Precis! Det finns alltså sämre alternativ än en neutral nature. Trevligt att vi är överens.
     Gällande mina beräkningar har jag räknat med base stats och procentuella förändringar på +10% och -10%. 
     Om vi ska få jämförbara resultat måste vi också definiera vad som är bra för en Pokémon. För enkelhetens skull använde jag totala base stats som ett mått på hur bra en Pokémons stats är. Det är absolut inget perfekt mått men jag tänkte att det borde duga för det här resonemanget. 
     Visa gärna beräkningar.🙂

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Marowak17]
2014-02-09 12:04
#39

Så! God morgon LajvKrattan :) Jag ber om ursäkt för att jag inte svarade igår, jag blev för trött. Hoppas du inte satt uppe och väntade och blev putt på mig :(

Nu ska vi se, vart var vi….

Mja, jag skulle vilja påstå att du ändrar det jag säger lite till din fördel för att vinna argument :D

Jag: "Förutsatt, att det inte är en dålig natur som minskar de stat jag använder. Och i Alakazams fall, skulle careful minska ett av de stats jag använder, och då är det sämre än till exempel hardy." 

Du: Precis! "Det finns alltså sämre alternativ än en neutral nature. Trevligt att vi är överens"

Jag skulle hellre säga att det jag menar är att det finns tillfällen då det finns sämre naturer än en neutral, och, det är alltid sämre om den negatvia naturen sänker de högsta statet. Men om den dåliga naturen sänker ett annat lågt stat, är den dåliga bättre.

Okej, jag använde inte base stats,  utan två olika pokemon calculators och får där med lite annorlunda siffror, exempelvis base stat 110 innebär 247 oinvesterat med givande natur i level 100., men det ger samma svar, det är jag övertygad om :)

Absolut, var det något av mina exempel i synerhet du var intresserad av att se hur jag räknat eller bara hur jag räknat allmänt för att få fram mina resultat? När du svarat PMar jag dig det :) Det låter lite OT för tråden.

Och gällande att vara tydlig för de som inte är så inne på området än, ja absolut ska man vara det! Och det tycker jag att vi varit nu :) Om någon nu skulle orka eller ens bry sig nog för att läsa allt detta :p

Slutligen vill jag tacka dig för att du ställde upp på en diskussion och ifrågasatte det jag sa :) Och att du orkade driva det så långt. Det är svårt att hitta någon som vill prata om detta med mig, så det var kul :)

Men nu har vi nog tjatat om hur man kan vända på meningar och tolka saker olika länge nog, så jag tackar och bockar för mig och lämnar detta ämne, jag tror inte att det ger någon av oss något mer :)

Kom ihåg, jag PMar bara om du svarar på vad du vill veta :)

Ha det!

molam
2014-04-08 14:50
#40

Jäkla mamma fick fram en Scraggy med SEX (?!?!?) IV's mitt högsta är 5

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2014-04-08 16:48
#41

😃🥳 Hihihi …jajemen, och nu skall han maxas i supertrainingen också 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Brafen
2015-09-04 17:28
#42

En sak jag inte förstår är hur vet man vad för IV:s de olika "Characteristic" ger ifrån sig? Alltså om det kläcks en  säg hypotetiskt Machop som med "Proud of its power" hur vet jag om den har 0, 5, 10, 15, 20, 25 eller 30?  (Jag tittar på http://www.serebii.net/games/characteristics.shtml den listan)

Ursäkta den sena frågan. Hoppas det fortfarande finns någon vänlig själ som kan ta sig tid att förklara 😇

-Aida-
2015-09-04 23:02
#43

http://www.ign.com/wikis/pokemon-omega-ruby-alpha-sapphire/Individual_Values

Där har du lite mer info, vet inte vilket spel du spelar, du kan kolla ivsen hos IV Judge, den säger typ lite olika i alla spel.

Om du vill få fram siffrorna specifikt så lär du räkna lite matte men IV Judgen är så mycket lättare att kolla vad den säger.

Upp till toppen
Annons: