Annons:
Etikettpokemonspel-till-nintendo-ds-3ds
Läst 1706 ggr
Draken
2014-02-07 21:31

Breeding.

Jag misstänker att alla, som jag, breedar för fullt för att få stats, shiny,mm mm.

Jag funderar över några saker ang. Breeding.

SHINY.

Hur fungerar det med "Shiny-breeding" Jag vet ju att Masudometoden är den "säkraste" metoden för att få shiny. Men om man breedar Shiny mot Shiny, borde inte möjligheten för att få shiny ungar öka då?

Hur fungerar det med en Shiny ditto mot en shiny Pidgeot tex. Kan det öka möjligheten ?

Eller en shiny Ditto och man använder sig av Masudometoden?

Kom gärna med tips och råd alla ni som håller på med Breeding, och även ni andra också.

Ability och nature:

Ni som EV-/IV breedar era pokemon (själv har jag inte kommit så långt än) Hur gör ni, om det är en speciell Nature eller en speciell ability ni vill ha fram på ungarna ?

EGG-MOVES:

Jag vet ju att vissa attacker (moves) kan följa med ungarna, men hur kan man vara säker på att man får te.x en speciell attack från föräldrarna, eller så kallade Egg-moves (vilket jag har förstått att det är attacker ungarna endast kan få genom breeding)

Jag fick höra att attackerna kommer från pappan, men när jag breedade Tyrunt, så fick några ungar Poison-fang från mamman, medans andra fick Fire-/Ice-/ och Thunderfang från pappan. Men ingen av ungarna fick både poison fang och de andra, utan det var antigen eller.

Hoppas inlägget inte blev för rörigt nu, men jag tänkte att man kan använda den här tråden, om man undrar över något när man håller på att breedar sina pokemon

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Marowak17]
2014-02-08 01:05
#1

Hej :) Shinys skrev jag ju om i PM, så det lämnar jag :)

När det gäller nature: Först ha en pokemon med synchronize i den natur du vill ha, tex adamant. Ha den först i ditt party, och slåss med den. De du möter har då 50 % chans att ha samma nature som din pokemon :) Sedan för att garantera att ungen får samma nature som mamman/pappan(beroende vem du vill ärva ifrån) så ger du föräldern en Everstone, detta garanterar att ungen har samma nature. Ability är random, men bara modern kan överföra sin Hidden ability via vanlig Breeding, hanen måste göra det med en ditto.

I alla tidigare generationer så ärvde ungen bara moves från fadern, men i och med gen 6 så ger även modern moves :) Men de från fadern prioriteras. Vill du garantera att ett move ärvs, ta ett i taget och se till att pappan har det :)

Något oklart? :) Lite snabbt svarat och skrivet, så jag förstår om det blev rörigt.

Draken
2014-02-08 11:28
#2

Så eftersom jag då vill ha  en Helioptile med Dry skin exempelvis, så skall jag alltså för att vara säker på att breeda pappan med en Ditto, och låta pappan hålla i en everstone, för att vara säker på att ability Dry skin ärvs ner ? 

Men jag har lyssnat på dig,och eftersom jag nu håller på med Helioptile, jag har kläckta fram ett 30'tal stycken, och det finns både hanar och honor med ability Dry skin samt nature Timid ( Har för mig att du skrev att Timid var en bra nature på Helioptile), om jag då lägger in två med samma ability och nature, samt att ena föräldern får håööa i en everstone, då bör ju ungarna får det också, eller är jag helt ute och cyklar nu ?

Jag har även fått tag på Milotic med Marvel scale, både hane och hona (Du ser, jag lyssnar fakrtiskt på dig och tar dina råd ;) ) Den ena har nature Bashfull och den andra hade adamant, tror jag det var. Om jag lägger in dessa och breedar, hur blir det då med Feebas som kläcks, finns det möjlighet att Feebas och sedan Milotic får abilityn Marvel Scale ? Även här använder jag everstone, men jag vet faktiskt inte om Feebas kan ha abilityn Marvel Scale, kan han det ?

Jag skall även breeda Poochyena, och bägge föräldrarna är shiny, men jag kommer inte ihåg natur och ability på den jag fick över GTS.Min hona har Naughty och Run away om jag inte missminner mig Men vilken Ability och nature är att föredra på Poochyena-/Mighthyena ?

Poochyena är ju väldigt svag, den har ju ingen defens eller attack och knappt nog spec.def och spec.atk. Därför vill jag breeda en som faktiskt klarar sig tills den kommer upp i lite level eller uttvecklas, är inte roligt att den dör för mig hela tiden. Jag älskar "Poochy", men har valt att inte gå med den, eftersom den klarar inte matcherna, men får jag rätt träning, ability och nature på den, så kanske den klarar sig utan att fainta i varje match 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Marowak17]
2014-02-08 12:29
#3

I första stycket har du blandat ihop nature med ability, det är naturen som ärvs utav ungen när pappan/mamman håller i en everstone.

Abilityn är alltid random, men det du beskriver i andra stycket, att ungen ärver naturen timid, är helt rätt :) Men abiliyn garanteras inte alltid som sagt, det är random. Men då du inte behöver kläcka tusentals ägg för att få önskad natur, så går det ändå snabbt! Timid är den bästa natur du kan ha på Heliosk (klappar mina händer :D)

Du gör alltså helt rätt just nu med Helioptile :)

Toppen att du litar på mig :D

Återigen har du rätt, parar du dem två så kommer Feebas att får Marvel scale elle Competetive när den utvecklas(inte när den kläcks), dess motsvarande abilitys i Feebas stadiet är Swift swim och Oblivious.

Får du då alltså en Feebas med Swift swim kommer den att få Marvel scale när den utvecklas :) Men bashful och Adamant är hemska naturer, så ingen everstone där! Kläck till du får någon av följande naturer: Sassy, Modest, Calm, Quiet, Bold, Relaxed. Alla de fungerar bra på Milotic, och ger dig ganska stor chans att fort få fram en med någon av de naturerna, istället för att jaga en enda natur. När du sedan fått en av naturerna, men ungen tyvärr har fel ability, DÅ ger du den med rätt natur en everstone och fortsätter att breeda rätt fram ability bara! Förstår du?

På Pochyena så är naturerna Jolly eller Adamant att föredra, men Naughty fungerar också om du inte orkar längre(ta inte på dig för stora uppdrag, det skall vara kul också). Med naughty får du plus i atk vid varje level, men den blir väldigt klen på special defense sidan.

Intimidate är helt klart att dess främsta ability, då det ökar dina chanser att överleva en träff väldigt mycket, och ställer till besvär för fysiska attackers. (Pochyenas motsvarande ability är Run away)

Och din Poochy föredrar att ta sina vitaminer på följande sätt: 10 proteiner och 10 carbos. Inte iron eller något annat(det sköter intimidate åt dig i striden).

Sedan önskar den sig att rastas på följande sätt: 13 st macther i STs attack träning(12 poäng) och 13 st matcher i speed träningen(12 poäng), sist behagar den att tränas i HP träningen (8 poäng).

Något du saknar? :) Det verkar som att det börjar lossna för dig nu, jag känner liksom att det har klickat till lite :p Det kändes annorlunda att läsa detta inlägg, jämnfört mot förut. Det är skönt att se!

Draken
2014-02-08 17:20
#4

Jodå, det börjar klicka till nu :)

Jag har två mighthyena liggande på dagis, och jag har fått några ägg, men ingen av de kläckta har rätt ability eller nature, fast ett par stycken har Naughty ;)

Då lägger jag min Helioptile med Dry skin och Timid åt sidan för att sedan träna upp den, har även en Feebas med swift swim liggande, kommer inte ihåg naturen dock, men det skall jag kolla :D

Tack för all hjälp, hittils. Det kommer förmodligen fler frågor efyter vägen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Marowak17]
2014-02-08 18:55
#5

Lysande :D Ja alltid ska man få kämpa med något!

Det var så lite så, bara att fråga så mycket du vill och behöver :)

Draken
2014-02-09 00:17
#6

Det låter bra det. Jag har aldrig sett på pokemonträningen på det här sättet, jag har valt de jag vill gå med och sedan har jag g+tt igenom spelen med dem. Jag har breedat innan också, men aldrig har jag tänkt på vilken ability och Nature de har inte. Jag har använt vitaminerna om jag har hittat dem under spelets gång, men det är bara sista året jag har börjat köpa Protein och Iron, har i min enfaldighet trott att om jag maxar attack och defens, så har jag ett perfekt party, ack vad fel jag har haft.

Men nu har jag kommit igång, och det här är ju roligt ju 😃

Mitt "main goal" nu är, att förr eller senare, nån gång SKALL jag knäcka Mitchikas team 😈

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
LajvKrattan
2014-02-09 01:05
#7

#6 Lyckan står den djärve bi!👍

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Draken
2014-02-09 10:26
#8

Förhoppningsvis är det så :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mitchika
2014-02-09 11:56
#9

#6 Vad glad och rörd jag blir att slå mig har blivit ett av dina huvudmål! 😃🤗

Så mycket hjälp som du får från Marowak17 så är det nog bara en tidsfråga. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Marowak17]
2014-02-09 12:20
#10

Mithcika, det vete fasen alltså :) När vi slogs så jag hur skicklig du är, och jag vet att du har potential att bli mycket bättre. Jag ger bara allmän, bra , enkel info till de som är i behov av det :p Och det är skönt att få hjälpa lite.

Jag skulle gärna ge dig lite hjälp, men den hjälp jag gav dig i somras med att förstå EVs och IVs lite bättre och göra det lite smidigare verkar ha varit nog :) Du tågar på i en suverän takt och lyckas med saker som är ganska svåra, set ups m.m. Och den mängd info jag behövde ge dig för att det skulle lossna för dig, var mycket mindre än vad många andra verkar behöva, det är därför jag är säker på att du har potential att bli riktigt bra :)

[Akiraka]
2014-02-09 15:59
#11

Japp Mitchika har blivit rikigt bra. 😃

Draken
2014-02-09 16:57
#12

#9 Lyckas jag slå dig, så vet jag att jag har lyckats med träningen 😃 Är det 3 av mina team fu har mött nu ? Och du har krossat dem alla med 2 pokemon, så jo, det är en sporre för mig att lyckas knäcka ditt team förr eller senare 👍

Jag skall nu försöka få fram en Froakie med Protean och rätt nature. Jag har en japansk hona och en engelsk hane, bägge två har abilityn Protean, så det borde väl inte vara så svårt att få fram avkommor med samma ability, men hur är det med nature ? Vilken Nature är att föredra på en Protean Froakie och dess utvecklingar ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LajvKrattan
2014-02-09 17:12
#13

#12 http://www.smogon.com/forums/threads/greninja.3489907/

Scrolla ner till "Potential movesets" så får du förslag. Timid passar bra.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
[Marowak17]
2014-02-09 17:51
#14

Du kan få en av mig Ciklodtok :) Ska bara breeda den. Går det bra imorgon?

Timid är den mest använda och förmodligen den bästa, men Modest greninja skulle jag säga är underskattad då den ändå outspeedar en väldigt stor del av metagamet med den naturen.

Weavile, Jolteon, Aerodactyl, Electrode, Crobat MegaManectric och Talonflame som kör max speed kan den ändå inte röra oavsett nature. (räknar inte med legendarer)

Det den blir svag mot med modest nature är:

Timid gengar,  Noiviern, Timid Alakazam, Timid Espeon, Jolly Hawlucha, Jolly Dugtrio, Timid Sceptile, Jolly Zebstrika, Jolly Persian, Timid Starmie, Jolly Floatsel, Jolly Ambipom, Cinccino, MegaHoundoom, Timid/Jolly serperior, Timid Swooat, Jolly Scolipede, MegaLucario, Timid Raichu, Timid/jolly Infernape, Jolly Taurus, Jolly Durant, Jolly Jumpluff, Timid Helioks, Jolly Archeops och Timid Galvantula.

Ganska många ja, men om du tänker på att det finns 718 pokemon så är en modest Greninja ändå snabbare än de flesta :)

[Marowak17]
2014-02-09 17:54
#15

Glömde säga att den jag har, har nästintill perfekta IVs :) Så om jag lägger lite tid på ungen får din också det :)

31/xx/30/31/31/31, så ser den ut :)

Draken
2014-02-09 19:40
#16

#13 Tack. Har lagt in sidan i mina favoriter, såg att man kunde söka på andra pokemon också :D

#14 Ja tack. om det inte blir för mycket besvär så :D Håller redan på att planerar mitt nästa team i huvudet (fast det blir buggt och tränat efter turneringen ;) ) Och där kommer nog både Froakie, Hawlucha opch Pochyena att ingå 😍

Det går jättebra imorgon, förutsatt att jag inte blir utbeordrad på jobb, på kvällen. För då kan det bli svårt ;) Men skall vi försöka satsa på i morgon eftermiddag-/ kväll om du är ledig ?

Vad vill du ha i utbyte ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Marowak17]
2014-02-09 22:45
#17

Jag kanske överskattade min egen breedingförmåga :P Kan hända att det är klart imorgon, men annars säger jag till så snart den är klar :)

Jag önskar inget i utbyte, men har du en Cloryphyll Bulbasaur eller Turtwig så är det ett bra byte :) Men absolut inget krav!

Draken
2014-02-10 00:29
#18

Jag har både Bulbasaur och Turtvig, men jag vet inte om Bulbasuar har Chlorophyll, kan kolla det imorgon :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Marowak17]
2014-02-10 00:51
#19

Lysande :) Om den inte har det så duger Turtwig alldeles bra ensam :)

Något move du önskar på din Greninja? Ska jag träna den?

Mitchika
2014-02-10 16:17
#20

#10 Wow, tack så oerhört mycket…! 😊😃

Jag är så otroligt tacksam för all den hjälp du gav mig och dom pushar i rätt riktning jag fick av dig! Mest av allt så fick det mig att inte ge upp när det gick segt eller dåligt i breedandet. 🙂

Men jag har fortfarande en lång väg att gå! Det här är det första team som jag har breedat fram med 5-6 perfekta IVs och med noga utvalda EV-spreads, så jag är förvånad över att det gick så pass bra ändå. Men jag hade dig att rådfråga när jag kände mig osäker och alla länkar du gav mig till olika sajter gav mig ännu mer info och mer att läsa. 🙂

Mitt mål är att skapa ett team med så få svagheter som möjligt och som kan tackla det mesta vi kan möta. Det är en bit kvar, men jag har redan några idéer med förbättringar som kan göras med teamet som jag ska ta itu med när tiden räcker till! 😃

#11 Tack så mycket, Akiraka! 😃🤗

#12 Jag tror det är två av dina team jag mött, en gång i single battle och en gång i double battle. Men jag kan ha fel! Glad

Det kommer bli så roligt att möta dig fler gånger och se dig och dina Pokémon utvecklas och bli bättre och bättre. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Draken
2014-02-10 17:38
#21

Marowak: Om du orkar, så får du jättegärna träna den. Och jag vill att du (om du har ork och lust) ger Honom/henne de attacker som är bäst :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Marowak17]
2014-02-10 22:32
#22

Mitchika: Så lite så :D Du har hjälpt mig mycket också, framför allt med byten och att få tillgång till pokemon så att jag kunde börja med allt igen i x och y :D Efter platinum så tog jag en paus i under BW spelen, så tack vare dig kom jag igång med VGC,, breedandet och det igen :)

Det är alltid bra när det går över förväntan :D

Alla har vi en lång väg kvar innan vi är pokemon mästare ;)

Ciklidtok, absolut, då ser jag till att breeda och träna den :) Två frågor bara:

Stör det dig att den saknar ett IV i defense?  Och du ville ha den timid va? Då blir det inga fysiska attacker :)

Draken
2014-02-11 08:04
#23

Det gölr inget att den saknar en IV i defense, och jag har ofta Special, attacker på mina, det är en fördel när man möter pokemon som har static, roughskin o.l abilitys :)

Men jag vill att den skall ha abilityn Protean 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Marowak17]
2014-02-12 03:24
#24

Ciklidtok, okej :D

Jag ka börja snart, har varit sjuk :) Ska försöka snabba mig :)

Draken
2014-02-12 09:08
#25

Ingen panik :) han/hon skall ingå i ett senare team, där även Helioptile , Shiny Pochyena och Hawlucha (förhoppningsvis shiny) också skall ingå.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: