Annons:
Etikettallmänt-om-sajten
Läst 1899 ggr
Mitchika
7/23/15, 3:24 PM

OT - Ber om ursäkt för min inaktivitet...

… men jag är på semester och nu är jag dessutom sjuk. Jag har ingen aning om vad som är fel på mig, men jag har knappt ork att ta mig upp ur sängen som det är nu. Jag tappar balansen så illa att jag ramlar av minsta fysiska ansträngning, det svartnar framför ögonen på mig till och från och jag mår rent utsagt pyton. Jag kommer vara på iFokus och kolla till det dagligen, men jag kommer bara göra det absolut nödvändigaste. (Vilket är att åtgärda regelbrott och försöka hålla ordning om det skulle krävas)

Skapa en omröstning för Juni-tävlingen ligger bland prylarna längst ner på min lista av saker jag orkar göra för stunden. Det kommer när jag mår bättre eller om en snäll Medarbetare orkar ta itu med det istället för mig.

Hoppas ni alla har en underbar sommar! ☀️

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Kyllan56
7/23/15, 3:28 PM
#1

Låter som du kan ha järnbrist orsakad av B-12 brist? Då har man symtom som du. Kolla upp dig på vårdcentral. Ett blodprov kan lätt avgöra det.

http://www.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/blodbrist-b-brist/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Mitchika
7/23/15, 3:57 PM
#2

#1 … vet du vad? Jag tror du har slagit huvudet på spiken! 😮

Symtomen stämmer klockrent (jag har i stort sett vartenda symtom som nämns) och jag har goda skäl till att misstänka att jag lider av B-12 brist. Det skulle även förklara avsaknaden av alla andra sjukdomssymtom så som rejäl snuva, feber och halsont jag brukar ha när jag annars mår så här.

Det blir väl till att köpa och börja knapra tabletter och se om jag mår bättre!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Kyllan56
7/23/15, 4:08 PM
#3

#2 Jag tycker ändå att du ska gå till din vårdcentral och kolla med ett blodprov! Är du vegitarian? För den mesta B-12 får man i sig via animaliska livsmedel?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Blue_Lugia]
7/23/15, 5:00 PM
#4

Du Mitchika jag tänkte också på brist när jag läste om dina besvär! Jag har själv olika brister bla. järn och B 12. Fick hjärtklappning av minsta ansträngning. Så gå och ta ett prov så får du medicin. Jag mår bättre idag, så för ditt eget bästa skulle jag råda dig att göra det!

Mitchika
7/23/15, 5:24 PM
#5

#3 & #4 Jag skulle jättegärna gå till min vårdcentral och få det bekräftat via blodprov, men jag befinner mig 61 mil hemifrån och som det ser ut nu är det inte planerat att jag ska åka hem förrän i slutet av september.

Jag är inte vegetarian, utan lever på mestadels vegankost och har gjort det under en lång tid och undviker animaliska livsmedel så gott jag kan. Dessutom äter jag mestadels glutenfritt också. Innan dess kan jag med säkerhet säga att jag slarvat med kosten och inte fått i mig rätt mängder av någon vitamin under… jag gissar väl på 6-7 år?

Jag är fortfarande inte helt övertygad om att det inte rör sig om en infektion av något slag, men jag tog ett blodprov och kollade mina värden för drygt ett år sedan. Läkaren hörde inte av sig om resultatet, så jag antar att det såg bra eller i alla fall okej ut då? Jag planerar att ringa min vårdcentral och fråga hur det såg ut för ett år sen, det kan väl ge ett hum om hur det är nu i alla fall. Jag har fått B-vitamin (tror det till och med var B-12) och även folsyra utskrivet av mina läkare förr så det vore inte första gången jag har dom bristerna i såna fall.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

-Aida-
7/23/15, 5:32 PM
#6

även om du inte är hemma så måste väl de stället du är på ha något slags apotek med kosttillskott av de ämnen du misstänker att du saknar?
Eller nån typ av hälsokostbutik eller liknande.

Annons:
Mitchika
7/23/15, 5:45 PM
#7

#6 Absolut finns det här! Att få tag i kosttillskott ska inte vara några problem alls, det är att få till ett blodprov som är det krångliga. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Kyllan56
7/23/15, 6:30 PM
#8

Om du är vegan och inte tar B-12 och folsyra(B-9) varje dag kommer du få brist på det, eftersom du aldrig kan få i dig tillräckligt via din kost. Det måste du ta livet föutsatt att du fortsätter äta veganmat. Nu är jag säker på att du har brist på B-12. Det finns väl ett apotek där du finne. B-12 brist är inte att leka med! Även om man inte är hemma kan man besöka en vårdcentral där man befinner sig.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

-Aida-
7/23/15, 6:46 PM
#9

Även köttätare kan få B-12 brist, inget konstigt med de, har ingen betydelse om man är vegetarian, vegan eller köttätare, alla kan få B-12 brist.
att de skulle hända veganer/vegetarianer mer än köttätare är bara en myt.

Kyllan56
7/23/15, 7:17 PM
#10

#9 Klart att de kan få om de slarvar med kosten och äter ensidigt, är alkohlist, glutenalergiker, diabetiker, tarm och magsjuka, cancer och gikt. 

Sedan tar det ca tre år innan de lager av B12, som är lagrade i levern töms.

Här är vad veganbladet skriver,

http://www.vegan.se/ram_hoger_sida7.htm

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Mitchika
7/23/15, 7:28 PM
#11

#8 Jag ska höra mig för och se, det finns en vårdcentral bara ett stenkast bort där jag bor för stunden. Det skadar nog inte att titta förbi och fråga. 🙂

Tabletter är på g, men jag tror ärligt talat att min troliga B-12 brist beror på annat än veganmaten. Som #9 skriver, jag fick B-12 brist när jag åt kött också för flera år sedan och fick tabletter utskrivna mot det av läkare. Men jag är oerhört tacksam för dina inlägg och din omtanke, Kyllan56, och jag tänker både kolla upp mina värden och ta tillskott av B-12 för att vara på säkra sidan. Så här vill jag inte må igen om det går att undvika. Glad

#10 Intressant länk med en hel del intressant och bra läsning. Tack för den! 👍

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Kyllan56
7/23/15, 7:45 PM
#12

#11 Tack skälv Michika!🙂Vad det än beror på så hoppas jag du blir bra igen och slipper vara så trött, för det är ett helvete. Lycka till!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Blue_Lugia]
7/25/15, 3:45 PM
#13

Vi håller tummarna för dig, som Kyllan56 säger så kan det få tråkiga konsekvenser om man går med brist alltför länge. Vad gäller prover är min erfarenhet att man nästan måste kontakta själv för att få svar. Så har det varit för mig oavsett hur det ser ut, och det kan vara riktigt frustrerande med ovissheten över svaren.

Annons:
Upp till toppen
Annons: