Annons:
Etikettpokemon-go
Läst 1540 ggr
Sundbyberg
2016-10-20 20:18

Tips i pokemon go

Tänkte att man kunde skriva sina bästa pokemon go tips här. Jag kan börja med att döpa eevee till sparky (jolteon), pyro (flareon) eller rainer (vaporeon) detta funkar dock bara en gång på varje. En annan sak är att gå in på t.ex. pokefind för att kolla ungefär hur mycket CP enpokemon får om man evolvar den. Och sen att röra på sig när man har en incense för att få fler pokemons.

Annons:
Dagnykatt
2021-10-23 14:51
#1

Vad innebär det egentligen att man "purify" en pokemon man fått efter en team rocket battle? Brukar göra det men förstår inte riktigt vad det innebär. 🤦‍♀️

Mitchika
2021-10-23 16:42
#2

#1: Team Rocket använder sig av något som kallas Shadow Pokémon, ett koncept som skapades för många år sedan till spin off-spelen Pokémon Colosseum och Pokémon XD: Gale of Darkness.

Kort förklarat så är Shadow Pokémon en Pokémon som fått dörren till sitt hjärta stängt av onda människor genom en (för oss) okänd process. Det innebär att den har förlorat förmågan att känna känslor, samvete och har i stort sett förvandlas till en själlös stridsmaskin som inte ifrågasätter något som den blir ombedd att göra av sin tränare. Oavsett hur ondskefullt eller elakt.

"Purify" är namnet på processen som man gör för att motverka det som en Shadow Pokémon råkat ut för och långsamt börja öppna dörren till dess hjärta igen. Den återfår sina känslor, sitt samvete, sin själ och blir en glad och lycklig Pokémon igen. 😀

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Scorpio97
2021-10-23 20:49
#3

#1 I Pokemon Go har shadow Pokémon +20% i attack och -20% i försvar. Så dom är starkare men också ömtåligare. Men många väljer därför att inte purify vissa Pokémon för att dom med attack-bonusen är mycket starkare. Mewtwo brukar tex rekommenderas att behålla som shadow om du får tag på en sådan. Dom kostar dock också 20% mer godis och stardust att power up.
Shadow Pokémon har alltid "Frustration" som charge attack. Det är en dålig attack, men går bara att TMa bort under vissa event. Om du vill behålla en Pokémon som shadow rekommenderar jag därför att TMa bort Frustration när det går och/eller lägga till en extra charge attack.

När du purify så får Pokémon +2 i varje IV och leveln blir 25 (om den inte redan var level 25 eller högre, då behåller den sin level). Frustration byts till charge attacken Return, som går att TMa bort när du vill. En purified Pokémon kostar även mindre godis och stardust att utveckla, power up eller lära en ny attack.

Pga det som #2 säger har jag lite dåligt samvete över att jag har behållt vissa Pokémon som shadow xD

(Och sorry för svengelskan, men jag vet inte riktigt vad det svenska begreppet för tex power up är?)


//Jessie

Scorpio97
2021-10-23 20:58
#4

Det finns även ett pokedex både för shadow och purified Pokémon om du bryr dig om att samla för det :)


//Jessie

Dagnykatt
2021-10-24 00:32
#5

Tack för svaren, superbra info! Kommer säkert flera frågor härifrån inom kort. 🙈🙋‍♀️ Tänkte ännu fråga var man hittar pokedex för shadow pokemons?

Scorpio97
2021-10-24 01:07
#6

#5 Om du går till pokedexet som vanligt så finns det en knapp nere i högra hörnet där det står "All". Klicka där så kan du byta mellan olika pokedex. Det vanliga pokedexet finns för alla men övriga kräver att du har fångat ett visst antal av den sortens Pokémon. Så om du inte har shadow i den listan så måste du fånga fler typer av shadow-Pokémon för att det ska synas, om jag minns rätt krävs tio stycken :)
Pokedex-varianterna infördes i somras och det är inte säkert att Pokémon fångade innan dess är registrerade korrekt. Det har tyvärr varit en hel del buggar.


//Jessie

Annons:
Dagnykatt
2021-10-24 18:54
#7

Dagens fråga; då man är inne på en pokemons egenskaper, så står det "new attack" som kostar 50000 stardust och godisar. Vad innebär det och är det värt att satsa på?

Scorpio97
2021-10-24 19:13
#8

#7 Det gör så din Pokémon får en till charge-attack. Huruvida det är värt att satsa på beror helt på vilken Pokémon det gäller och vad du använder den till.
Oftast är det av störst värde i PvP (alltså när du slåss mot andra spelare i tex Go Battle League). Två olika chargeattacker kan då göra att du kan göra skada på fler olika typer av Pokémon, att du enklare kan "lura" motståndaren att använda sköldar och liknande.
I PvE (gym, raider) är det oftast inte lika viktigt, eftersom du vet vilka Pokémon du kommer möta och det oftare finns en specifik charge attack som är bäst. Man behöver oftast inte ha bredd på samma sätt som i PvP. Men det kan vara användbart även i PvE.

Olika Pokémon har tillgång till olika moveset och ibland finns det bara en charge attack som är vettig. Så lägg inte till ett extra om du inte vet att det är användbart på just den :)

Jag gillar att använda Gamepress (https://gamepress.gg/pokemongo/) när jag kollar vilka attacker som är bra. Det finns fler liknande sidor, och alla visar säkert inte exakt samma attacker eftersom det finns lite olika åsikter och sätt att spela. Men det ger en fingervisning åtminstone och jag tycker även den sidan förklarar bra varför man vill ha en viss attack eller inte


//Jessie

Dagnykatt
2021-10-25 00:03
#9

#8: tack för tipset, sidan verkar riktigt bra! Tänkte även kolla vad som menas då jag inte kan "evolva" t.ex Yamask. Jag har tillräckligt med godisar, men det står jag måste "adventure together och vinna 10 raid battles". Vad jag har förstått så är raid battle en strid mot en "boss" i ett gym. Hur funkar det då med yamask som har låga cp, den vill jag ju inte ha med i en strid, men annars går det väl inte att uppgradera den?

Scorpio97
2021-10-25 00:11
#10

#9 När det står så betyder det att du ska sätta den Pokémon som buddy, och sedan göra det som står. Så du ska intr använda din Yamask i raiderna utan den ska vara din buddy samtidigt som du gör 10 raider. Det spelar ingen roll vilka Pokémon du använder i raiderna.
På någon annan kan det stå att du ska "adventure together" och fånga ett visst antal Pokémon av en viss typ, ge godis osv. Samma sak gäller där. Du måste ha den som buddy medan du gör det som står :)

När du uppfyllt kravet rekommenderar jag att byta buddy innan du evolvar. Att evolva en aktiv buddy orsakar ibland en bugg som gör att du inte kommer in i spelet


//Jessie

Dagnykatt
2021-10-26 18:51
#11

Tack för bra svar, super!
Har någon annan haft problem med att ta snapshot av sin "buddy".? Jag tar bild efter bild men det registreras inte till "utmaningarna". Jag letade på nätet och det borde tydligen komma fram gula fotsteg då man har på AR-läget, men dessa fotsteg får jag inte fram. Gör jag något fel?

Scorpio97
2021-10-26 19:09
#12

#11 Ser du din buddy alls? Eller är det som att du knäppt på din vanliga kamera bara?
Jag har slagit av AR (under inställningar), då behöver man inte leta fotspår utan ens buddy kommer ut på skärmen bara. Jag tycker det är mycket enklare.

Jag tror även det har varit buggar med att ta snapshot på iPhone (osäker om det är vissa varianter eller alla, jag har Samsung själv).


//Jessie

-Aida-
2021-10-26 19:51
#13

AR med fotspåren kan va knepigt att få till. För dom dyker bara upp på stora ställen. Så exempelvis hemma kan va knepigt medan utomhus är lättare.

Annons:
Dagnykatt
2021-10-26 22:15
#14

Jag har själv Huawei android. Min buddy kommer direkt fram på skärmen med AR som bakgrund. Är det ett måste att man ser fotspåren för att snapshot ska godkännas? På youtube visade en kille att han kunde leta fotspår först och sedan dyker buddyn upp. Min buddy kommer direkt fram.
Jag går in via "play" med buddy och har fram buddy screen och fotar där via, men icke.

Scorpio97
2021-10-26 22:18
#15

Nej, man måste inte se fotspåren för att det ska räknas. Låter som att du har lika som jag har, och för mig räknas snapshot precis som det ska.

Är det det för buddy-hjärtat du vill ta en snapshot, eller är det för ett uppdrag? Om det är ett uppdrag, exakt hur är det formulerat?


//Jessie

Dagnykatt
2021-10-27 14:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag skulle vilja ha en snapshot till det här uppdraget, men det kan ju vara någon bugg… Kommer det här uppdraget att hänga med nu som oavklarat, eller byts det ut om ett tag?

En annan fråga också, får man ut något annat än pokecoins då man har pokemons på gym? Kan man liksom höja deras CP permanent på något sätt? Jag menar som inte tillfälligt med bär, utan om de kan återvända med en högre CP än de hade innan de gick på gym.

Scorpio97
2021-10-27 15:31
#17

#16 Ja, då låter det som en bugg. Du får kanske kontakta supporten?
Uppdrag under "Special" försvinner aldrig, utan finns kvar tills du klarar dom

Nej, CPn kan inte höjas av att dom sätts in i gym. Du får coins och det finns en medalj för hur länge du haft Pokemon i gym, men det är allt


//Jessie

Dagnykatt
2021-10-30 01:08
#18

Och så till dagens fråga! Om man har 2 likadana pokemon och den ena har högre cp men lägre fight och defend. Är det då bättre att behålla den med högre cp eller den med mera fight och defend?

Scorpio97
2021-10-30 01:32
#19

#18 Det är i princip omöjligt att svara generellt på. Det beror på hur stora skillnaderna är, vad det är för Pokémon och vad du ska ha den till. Om man pratar om PvE och inte har så mycket stardust och godis kan det vara bättre att just nu använda en med hög CP/level även om dess IV (attack/defence/HP) är sämre, men om du får en med väldigt bra IV kan det fortfarande vara bra att spara den tills du har resurser att öka den i level.
För PvP, åtminstone i dom läge ligorna, kan det faktiskt vara bäst med låg attack och hög defence och HP snarare än högt på alla tre. Jag kan inte riktigt förklara det på ett bra sätt, men dom ligorna har en CP-gräns (i Great League kan du inte använda pokes med högre än 1500 CP exempelvis). Hög attack innebär att man når den gränsen vid lägre level, medan låg attack innebär att man kan levla Pokémon högre vilket i slutändan ger bättre stats.

Om du vill testa vilken pokemon som är bäst mot en viss Raid-boss rekommenderar jag sidan pokebattler.com

Har du börjat spela nyligen förresten, och är det i så fall första gången eller har du spelat PoGo tidigare? :)


//Jessie

Dagnykatt
2021-10-31 10:55
#20

Ok, tack för svar! Jag har nyligen börjat spela, är på level 23 och level 16 i "battle".
Det börjar nog gå bättre men är lite svårt att hålla koll på alla saker. Det kommer inte så bra med info i själva spelet, så man får söka sig till andra källor. Finemang att det finns kunniga människor här inne!

Annons:
Scorpio97
2021-10-31 15:30
#21

Okej :)
Förstår att det är mycket att hålla reda på. Och jag håller med om att det är mycket information som saknas i själva spelet


//Jessie

Dagnykatt
2021-11-02 09:23
#22

Hursomhelst tackar jag för svaren! Om det är någon som vill ha extra gifts får ni gärna bli vän med mig. Har för mycket gifts 🤦‍♀️😆

Dagnykatt
2021-11-17 13:08
#23

Dagens fråga då igen; har nu lyckats fånga en shiny Buizel och tänkte fråga om det finns några andra fördelar med denna förutom att den är ovanligare? Tycker jag hittar inga svar på nätet. Jag har en normal Buizel med betydligt högre cp än den shiny och undrar om det är någon vits att behålla shiny Buizel då?

Dagnykatt
2021-11-17 13:13
#24

Jo just det, glömde fråga hur är det då jag har en rosa och en blå Frillish, förstår det är olika kön, men finns det andra skillnader? Är det lönt att spara båda?

Scorpio97
2021-11-17 15:55
#25

#23 Shiny Pokemon har inga särskilda stats eller liknande, utan det är bara ett annat utseende. Det finns ett dex för shinies och många gillar att samla på dom
Huruvida det är värt att spara den beror på hur du spelar. Vissa spelar i princip bara för att samla shinys, medan andra fokuserar på vad som är bra i PvE/PvP eller har något annat mål :) Om du har andra som spelar i närheten kan det hända att någon skulle vara intresserad av ett byte, om du inte vill ha den själv

#24 Det är ingen skillnad på dom förutom utseendet. Huruvida det är värt att spara båda beror återigen på hur du spelar och vad du satsar på!


//Jessie

Dagnykatt
2021-11-17 16:22
#26

#25: okej tack för jättebra svar! Hur tänker man kring pokemon man har flera av. Har länge haft en scytcher (osäker på stavningen) som har varit bra i battle i de lägre ligorna, den har x-scissor som charged attack. Nu har jag fått två stycken till av denna med högre cp. Ena har 400 högre cp och andra har 700. Dock har de andra charged attacks. Nu vet jag inte riktigt vilka jag ska börja göra mig av med. Hur tänker du till exempel, ska jag behålla den med mycket högre cp, eller den med lägst som varit bra i battles där max cp varit 1500?

Scorpio97
2021-11-17 16:41
#27

#26 Det är väldigt svårt att svara på. Vad är ditt mål i spelet? I början tycker jag det kan vara bra att köra på pokemon som är bra/okej utan att man behöver göra så mycket, men när man får mer resurser (candy/stardust/TMs) brukar man få mer fokus på Pokemon med rätt IV.
Bättre CP är inte alltid bättre. För PVE vill man oftast ha IV på 15-15-15 (alltså max i allt). Om en Pokemon har högre level men sämre IV kan den ändå ha bättre CP. Den med högre CP är förmodligen mer användbar i en raid just nu, men den med bättre IV har förutsättningarna för att bli bättre - men det kräver att du har resurserna att levla upp den. Har du inte det bör du fortsätta använda den med högre CP.
Attacker går att ändra med TMs. Jag tycker man får många av PvP, så om det bara är moveset som påverkar går det ju att fixa

För PvP är det oftast mer specifika IVs som är bäst för vardera liga.
Skillnaden mellan bra och dåligt IV är inte totalt avgörande, åtminstone inte i PvE. Börjar man bli bra i PvP kan det vara viktigare att ha rätt IVs

Så det beror ju helt på vad du ska använda den till. Om du använder din Scyther i PvP är det förstås dumt att byta ut den mot en annan som har för hög CP för dom ligorna. Men om du kör den i två ligor kanske det vore bättre att ha två stycken, en med så nära 1500 i CP och en med så nära 2500 i CP (eller att välja någon annan pokemon i den högre ligan, åtminstone enligt Gamepress är den inte superbra för PvP och då skulle jag personligen inte lägga resurser på att levla upp en om jag inte redan hade en med bra CP)

Sen är inte alla Pokemons användbara. Det finns många så kallade "dexfillers", alltså sådana som man fångar bara för att få in dom i dexet. Vilka det är beror återigen på hur du spelar.


//Jessie

Annons:
Dagnykatt
2021-12-17 12:02
#28

Hej igen! Tänkte fråga hur det fungerar med fast attacks. Om en pokemon har 0 i fast attack, finns det något sätt att få höjt detta? Eller kommer det alltid att vara 0?

Scorpio97
2021-12-17 12:19
#29

#28 Varje attack har alltid sin kraft/styrka (vet inte riktigt vilket ord som är korrekt). Så Yawn har alltid 0 tex. Det gäller för alla pokemon som har den specifika attacken och du kan inte ändra det, du kan bara byta attack (om det är en pokemon som har flera tillgängliga).

Niantic ändrar ibland på attacker och deras värde, men det är alltså inget vi spelare kan påverka. Vissa attacker ska även vara i princip värdelösa (tex för att attacken i dom vanliga pokemon-spelen har en effekt som inte finns i PoGo, för att en viss pokemon ska vara dålig eller liknande) och i så fall kommer det förmodligen inte ändras.


//Jessie

Dagnykatt
2021-12-17 15:36
#30

Ahaa så då slaking har 0 i yawn så kan jag inte ändra det.

Scorpio97
2021-12-17 15:39
#31

Precis :)


//Jessie

Upp till toppen
Annons: