Annons:
Etikettpokemonspel-till-nintendo-ds-3ds
Läst 846 ggr
Arrowhead
1/24/17, 4:52 PM

Vilket spel?

Precis hittat mitt 3DS och vill nu köpa nåt pokemonspel.
Vilket spel skulle ni rekommendera till någon som vill ha bästa möjliga upplevelsen och som aldrig har spelat pokemon förut?
Har märkt hypen med Sun & Moon, välja nåt av dem eller borde man köpa nåt tidigare??

Annons:
Mitchika
1/24/17, 5:07 PM
#1

Svårt det där. Vilka spel har du spelat tidigare och vad gillar du mest med spelen? 😃

Sun och Moon höll på att ta kål på mig med sitt handhållande under hela första ön, men det har blivit klart bättre nu på andra ön och jag har äntligen kul med spelet. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Arrowhead
1/24/17, 5:15 PM
#2

#1 Det är ju just det, jag har ju inte spelat något av de tidigare, men när det kommer till spel allmänt så gillar jag utforskande, där man kan springa runt själv och inte hela tiden måste följa storyn 😛

Mitchika
1/24/17, 5:50 PM
#3

#2 Jasså, har du inte? 😃

Tja, Sun och Moon drev mig som sagt till vansinne med deras handhållande under första ön. Jag kan länka till mitt arga lilla "rant" angående det här på sajten om du vill läsa om hur jag upplevde det. 😇

Det blev lite bättre senare, men det är massor med cutscenes och annat som händer i spelet och du följer en väldigt "rak" väg hela tiden genom storyn och handlingen. Du blir hela tiden avbruten av folk som vill prata med dig, föra storyn vidare, dras in i saker, etc. Men det är fortfarande ett Pokémonspel och det har sin charm och sina platser att utforska utanför huvudhandlingen, även om jag tycker att dom blivit färre och mer strikta. 

Som äldre spelare vill jag givetvis rekommendera Red, Blue och Yellow också, som går att köpa genom 3DS:ens Nintendo eShop, men det är ju dom äldsta spelen (borträknat från Red och Green i Japan) som startade allt och jag spelade ju dessa först av alla. Gammal, hederlig Gameboy-grafik och inte mycket till story (jämfört med många av dom senare spelen). 

Du lämnas mest till att klara dig själv och där behöver man ofta leta ordentligt, lyssna på NPCs eller slå upp walkthroughs för att lista ut vad du ska göra härnäst. Det finns ingen som leder dig eller håller dig i handen. Där kan det nästan vara för mycket lämnat åt spelaren, men det är såna spel jag gillar. 😃

Däremot så tror jag faktiskt att Pokémon X/Y och Sun/Moon skulle kunna ge rätt bra första intryck av serien ändå. Serien har verkligen utvecklats och börjat gå framåt i dom spelen och det tog ett stort kliv från Black 2/White 2 till X/Y. Det är många som gillar Sun/Moon trots allt jag klagar på och även jag tycker om spelen (trots att det är svårt ibland) så låt inte mina erfarenheter avskräcka för mycket. 🙂

Jag skulle vilja rekommendera Omega Ruby och Alpha Sapphire också, men jag har faktiskt inte spelat mer än bara början av Omega Ruby så där kan jag inte säga så mycket. 😞

Var bara beredd på att spelserien har förändrats massor genom åren, så det kan bli en rejäl omställning om du börjar med X/Y, Omega Ruby/Alpha Sapphire eller Sun/Moon och sen går tillbaka för att spela dom äldre spelen. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Blue_Lugia]
1/24/17, 6:29 PM
#4

#3 Mitchika, jag tror du är min totala motsats där, blir vansinnig om jag blir lost i spelet, och inte vet vart jag ska, så jag har gärna någon som drar i mig, annars tröttnar jag och "fuskar" genom att kolla på andras walktrough vart man går här näst. Jag är en fruktansvärt otålig människa, och vill bara frammåt, frammåt i storyn hela tiden, och gå på egna upptäcksfärder har jag knappast tid med. xD

Mitchika
1/24/17, 7:00 PM
#5

#4 Jag kan vara precis som du ibland, om storyn är för bra för att jag ska vilja vänta med den. När handlingen och karaktärerna är så bra och spännande att jag bara måste veta vad som händer "NUNUNUNU och helst i förrgår!"😃

Där blir jag vansinnig om jag får en massa sidouppdrag eller måste vandra i 40 km för att komma till platsen för att föra handlingen vidare. Skrattar

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Arrowhead
1/24/17, 10:29 PM
#6

#3 Oki, ja länka gärna så kan jag ta mig en titt 😃
Jag har kollat runt lite overkar som att rätt många rekommenderar X/Y  så funder på de, någon av dem som är bättre än det andra eller är det bara ta vilket som? 😊

Annons:
Mitchika
1/24/17, 11:10 PM
#7

#6 Här har du lite ilska från mig när spelet verkligen drev mig till vanvett: 

http://pokemon.ifokus.se/discussions/583599518e0e74078b001fd7-era-upplevelser-i-alola?discussions-1#16

Det är inlägg #16 (som du borde komma till direkt via länken) och ett par inlägg efter det också. Jag var inte glad på spelet just då, kan jag säga. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

LottaV
1/30/17, 5:45 PM
#8

#0 Jag skulle varmt rekommendera Omega Ruby och Alpha Sapphire då jag bara älskar dem. Det finns en liten röd tråd i den men en ändå får man mycket fria tyglar och du har mer fria tyglar i Alpha Sapphire än Omega Ruby😃

Ett gott skratt förlänger livet

Nyanpire
1/31/17, 12:08 PM
#9

Jag gillar alla spelen men favoriterna är Alpha Sapphire och Soul Silver. ☺️

Draken
2/2/17, 8:36 AM
#10

X och Y är mina absoluta favoriter, men jag tycker även om Sun och Moon …men precis som Mitchika, så höll jag på att bli vansinnig första gången jag spelade, jag tyckte att alla drog i mig och skulle ha mig att göra det och det, jag fick inte utforska som jag ville, och höll på få Hjärnblödning på Lillie (en av karaktärerna i spelet ;)

Nu går det bättre, och jag har gått igenom spelet några gånger (mest för att få prova på de flesta nya pokemonen) Men man kan, om man vill, strunta i att gå direkt på nästa uppdrag om man vill ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: