Annons:
Etikettpokemonspel-till-gameboy-gbc-gba
Läst 996 ggr
[Blue_Lugia]
2/16/17, 1:27 PM

Ej fungerade Silverkasetter

Jag har två Pokemon Silver kassetter som tyvärr inte funkar att spara på längre. :( Nu har jag ännu en som sparfunktionen verkar funka på, so far, och hoppas den kommer göra det länge än! Dom andra två, vad ska jag göra? Jag kan ju inte sälja dom då ingen vill ha ett spel man inte kan spara på. Läste någonstans att man kunde låta batteriet i kasetten bytas ut av någon kunnig spelbutik?

Annons:
Shirokaze
3/19/17, 3:47 PM
#1

Det är samma sak på mitt Pokémon Silver och jag misstänker att det är det på alla Gold och Silver spel som batteriet inte blivit bytt på. Spelet går att spela och "spara" men, när du stänger av och startar upp så är det New Game.

Det är typ samma sak som på Sapphire, Ruby och Emerald, d.v.s. att det interna batteriet har runnit ut – skillnaden är den att på R/S/E så slutar alla tidsbaserade event att fungera men man kan fortfarande spara, medan på Gold och Silver så slutar sparfunktionen att fungera helt och ens gamla sparfil försvinner. Antar att dom kom på det och gjorde en förbättring när R/S/E släpptes, men det här är bara spekulation från min sida.

Men i vilket fall så jag har hört att man kan byta ut batteriet hos någon kunnig spelbutik, precis som du säger. Har dock ingen aning vad priset ligger på och om någon butik verkligen gör det.
Jag äger personligen ett begagnat Sapphire med nytt batteri som jag köpte nyligen på Tradera, så det kan mycket väl hända att det är någon kunnig privatperson som bytt det innan spelet såldes vidare. Har man the-know-how så ser jag inget skäl till att inte försöka fixa det själv dock.
Men som sagt, ett spel med en icke-fungerande sparfunktion är det knappast någon som betalar stora pengar för så ja, kan bli svårt att sälja dem vidare. Dock har ju Pokémon-spel ganska högt värde i auktioner och sånt p.g.a. deras popularitet.

Tänkte tillägga som lite kuriosa att jag äger även Crystal och jag kommer ihåg att när jag kollade min gamla sparfil för typ kanske ett år sedan så var den fortfarande kvar, långt efter att mitt Silvers sparfil hade blivit utraderat p.g.a. dött batteri. Var förvånad då att den fanns kvar!
Jag var alldeles precis och kollade tillståndet på min Crystal-kassett igen och nu fanns Continue alternativet kvar, fast det stod där nedanför "time not set" och om jag försöker ladda sparfilen så står det att den är korrupterad och inte går att spela – så förmodligen har batteriet dött nu på den också. :(

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

[Blue_Lugia]
3/21/17, 10:36 PM
#2

Jag köpte från "Spel & sånt". Samma visa där, dött batteri, men dom erbjöd sig att fixa det, så jag skickade tillbaka det och fick batteriet bytt så nu funkar det. So far, so good så jag håller tummarna att det inte blir mer strul nu.

Shirokaze
3/24/17, 12:30 AM
#3

Om dom nyligen bytt batteri så borde det hålla länge. :) Typ lika länge som när spelen ursprungligen kom till marknaden och tills när nu batterierna började ge vika. Det borde vara lugnt för din del i några år framöver, så njut av old-school spelen medan du kan!

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: