Annons:
Etikettallmänt-om-pokemon
Läst 4491 ggr
[vigge_]
2013-03-26 22:53

Funderingar kring pokemon....

Hej, jag har haft lite funderingar kring pokemon på sistånde. Hoppas någon kan svara på mina frågor :) 1. Kan en pokemon dö?! (De kan ju liksom föröka sig, i sånna fall vad händer då?) 2. Varför åldras ingen karaktär i filmerna? 3. Vad gör pokemonen i sin pokeboll? 4. Varför är varje pokemonserie nästan exakt lika dana? Stör mig väldigt mycket på det. Knappt någon variation…

Annons:
Mitchika
2013-03-27 00:12
#1

Hej! 🙂

Många av frågorna är svåra att svara på, då dom inte har direkta svar, utan det mesta får bli spekulationer från min sida. 

1. Ja, Pokémon kan dö. Pokémon Tower i Lavender Town, till exempel, är en gravplats för Pokémon som går bort. Det finns många likvärdiga platser i dom andra delarna av Pokémonvärlden, så Pokémon kan dö. 

Det har aldrig framkommit detaljer om hur, även om vissa tränare i Pokémonspelen berättar om vissa Pokémon som dom själva har ägt som har dött. Det sägs aldrig hur, men jag gissar att det kan vara av ålder, sjukdom eller allvarliga skador som inte Pokémoncenter kan hjälpa mot. 

Det här händer dock inte spelarens Pokémon i spelen, så man behöver inte oroa sig över det när man spelar. Glad

2. Det har jag faktiskt ingen aning om… 🤔

Ash och hans vänner kanske hade en extra lång barndom? Eller så kanske tiden är lite annorlunda i Pokémonvärlden? Den kanske går lite långsammare? 🤐

3. Många personer tror olika saker. Vissa tror att en Pokémon bara vilar i ett mörkt men ändå tryggt "rum". Andra tror att en Pokémon helt enkelt bara sover, medan andra tror att dom är som i ett eget "rum" och iakttar och hör oss och vad vi gör ändå. Glad

Andra tror att Pokémon sover hela tiden i Pokébollen. Jag tror mer på att det är som deras egna, trygga viloplats och att dom fortfarande åtminstone hör oss och vad vi gör utanför. Glad

4. Jag håller med där. Det är lite synd och jag vet inte alls varför. Pokémon har oändlig potential som tecknad serie/anime, så det är synd att saker och ting upprepas så mycket. Jag vet många som vill se Pokémon Mystery Dungeonserien som en anime och jag skulle även ha jättekul åt en anime om Pokémon Rangers. Glad

Att följa en annan Pokémontränare än Ash, som har lite annorlunda värderingar och tankar kring Pokémon, skulle också ge en kul variation till serien. Även om jag fortfarande finner serien underhållande så är den väldigt upprepande, särskilt om man tittat från första säsongen till senaste.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[LemonLime_]
2013-03-27 00:25
#2

Finns Pokémon Mystery Dungeon redan som anime? Finns ju några episoder iaf fast ingen egen serie antar jag.

I animen har man sett att pokemon kan höra sin tränare inuti pokebollen. Här är den senaste bilden från animen sett från insidan: http://cdn.bulbagarden.net/upload/thumb/f/f0/Iris_Dragonite_inside_Pok%C3%A9_Ball.png/800px-Iris_Dragonite_inside_Pok%C3%A9_Ball.png

*Iris Dragonite fnyser åt konversationen utanför*

Mitchika
2013-03-27 00:38
#3

#2 Ja, det finns några få episoder bara, dom flesta tycker jag är riktigt bra. 🙂

Åh, det hade jag missat! 😃

Kul att få det bekräftat åtminstone. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[vigge_]
2013-03-27 08:15
#4

Tack allihopa :) Jag stör mig mest på att: Mai och Dawn är precis samma karaktär fast bara ett annat namn. Samma sak med Brock och Silen. :( Ash rivaler är precis likadana och förlorar alltid mot Ash i pokemonligan :(

[LemonLime_]
2013-03-27 11:39
#5

Jag föredrog Mai otroligt mycket mer, Dawn o hennes piplup är enbart hat xD

Kan inte säga så mycket om brock då jag bara såg de säsongerna på svenska. Cilan (Dent) är nog en av mina favoriter, jag kollar med engelsk sub och orginal språk (hört att Dent ska vara dålig på engelska men den japanska gillar många)

Na, Tycker Ash brukar förlora mycket eller det varierar. Senaste ligan slog han sin rival men de blev en bättre vänskap. Ligorna vinner han väl aldrig? "Forever on a pokemon journey" du vet.

Mitchika
2013-03-27 13:32
#6

#4 & #5 Jag tycker om Mai mer än Dawn, även om jag inte har sett jättemycket av Dawn då jag missade en stor del av Sinnohsäsongernas episoder. 

Brock tycker jag nog mest om just för att jag hörde honom på svenska som barn, samt att han var en av dom första reskompisarna som Ash hade. 🙂

Cilan har jag ingen riktig åsikt om, ärligt talat. Jag är lite 50/50 över honom. Glad

Ash fick väl aldrig chansen att slå Gary Oak i första Pokémonligans turnering? Gary åkte ut före Ash, innan dom ens hade chans att möta varandra, om jag inte minns fel.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
molam
2013-03-27 14:53
#7

Att dom aldrig åldras kan ju vara så att som åldras, men det är ingen som dom visar i filmerna för man brukar ju kunna säga "man är så ung som man känner sig" och att dom går efter det så att Ash t.ex. åldras men han själv tycker inte att han åldras så dom visar det från hans perspektiv.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[LemonLime_]
2013-03-27 18:51
#8

#7 Jo, finns massvis med teorier och creepypastas gällande Ash och hans resa.

Mitchika
2013-03-27 18:53
#9

#8 Usch ja, jag har läst massor av dom. Det är inget för yngre eller den som inte är beredd på vad det innehåller. 🤫🤐

Jag läste en av dessa av ren nyfikenhet, var inte det minsta beredd på vad det faktiskt var, och gick runt och kände mig upprörd och skärrad i flera veckor efteråt… 😕

Sen gick jag tillbaka och läste ännu fler… 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[vigge_]
2013-03-27 19:28
#10

#8 #9 vad är "creepy pasta"?

Hallonsmurfen
2013-03-27 20:09
#11

#10 Jag fick just svar på den frågan själv, så jag kan väl säga samma sak. 🙂

"Creepypasta är skräckhistorier, oftast med otroligt obehagliga, läskiga och vridna detaljer i sig."

Medarbetare på Pokémon iFokus

Mitchika
2013-03-27 20:16
#12

#10 Hemska skräckhistorier om Pokémon som kan vara riktigt vidriga och innehålla fruktansvärda bilder. Jag rekommenderar starkt att man håller sig borta från det, om man inte är ute efter just sådant… 

Creepypastas i detalj får inte diskuteras öppet på sajten, inte heller får bilder från sådana publiceras. Däremot så planerar jag att öppna, på begäran, en privat grupp om Creepypastas här på sajten. Det blir av när jag har löst några detaljer kring det hela. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Upp till toppen
Annons: