Annons:
Etikettkreativa-hörnan
Läst 2144 ggr
Lumo
7/18/13, 10:36 PM

''Lek'': Pokémon Ifokus egna Challenge!

Vore det inte roligt att göra

iFokus egna challenge

till pokémon spelen?!

Typ som Nuzlocke eller wedlocke fast fåran egna twist på det!

Alla har vi olika sätt att spela våra spel på, så varför inte fläta samman våra ideer till ett?! 

Utgå nu från era egna preferenser, vad vill ni ha med i challengen?

Själv gillar jag att spela såhär:

* Pokemons får bara utvecklas en gång efter att man har besegrat 4 gym men bara en utveckling per 4:e gym 

*Endast pokebollar är tillåtna (alltså inga great balls eller ultra balls osv)

*Cykeln används bara då den verkligen behövs ex: Cykelbroar.

*Items är bara tillåtna utanför battle med undantag för heald items.

*Max 5 pokemon per team är tillåtet

Hoppas att det är fler än jag som tycker detta är en kul grej att testa.

Läma förslag!!

// Lumo 😂

Annons:
molam
7/18/13, 10:52 PM
#1

Jag körde nått liknande fast med bara 3 pokémon hade då Piplup, Chicorita och Chamander.

Det var skitkul!

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

lottis98
7/18/13, 10:55 PM
#2

Jag tycker att man måste hela tiden ha sin starterpokémon i sitt team.

Mitchika
7/18/13, 11:13 PM
#3

Hmm, vilken rolig idé! 😃

Det tror jag nästan skulle bli kul, om man kan få till flera fungerande regler kring det hela. 🙂

Personligen är jag väldigt förtjust i dessa regler: 

  • Svimma = död
    När en Pokémon svimmar så är det kört för den och den får inte användas mer. Placera den i en box i PC:n tills utmaningen är över. 

  • Endast en ny Pokémon får fångas i varje area! 
    Area räknas som platser som registreras i Pokémons minne i dom senare spelet (Route 1 är en area, Route 2 är en area, Viridian Forest är en area, etc.) 

  • Du måste fånga den första Pokémon du möter i varje area! 
    Här kan man lägga till "dublettundantag" så att man inte sitter med ett team fullt med Pidgey när man når Mount Moon i Pokémon Fire Red/Leaf Green till exempel. 
    Du får enbart fånga det första du möter i arean. Misslyckas du med det så blir det ingen ny Pokémon där utan man får fortsätta vidare. 

  • Förbud mot att använda items! 
    Undantag endast med HMs (TMs kan också gå om man känner för det) som behövs för att komma vidare. 

  • Byt ut din starter! 
    En regel jag aldrig provat själv, men som jag vill prova. Ens starterPokémon är oftast oerhört mäktig och ett pålitligt krafthus i nästan vilken strid som helst. Har man inte den så blir spelet genast mycket svårare.
    Så fort du får Pokébollar i spelet, gå ut i gräset och fånga första bästa Pokémon du möter. Det är din nya starter. Efter det placeras den riktiga startern i PC:n tills utmaningen är över. 

Det är vad jag kan komma på just nu. 🙂

Men jag är kinkig när det kommer till utmaningarna. Efter att ha provat på Nuzlocke så vill jag inte ha det enkelt. Jag vill ha det svårt. Jag vill känna hjärtat slå som en trumma när man går in i strid mot en gymledare och man vet att ens Pokémon kan dö i striden. 🙂

Jag älskar spänningen med det första mötet på varje ny area jag hamnar på i spelet. Så mycket hänger på att allt ska gå rätt. En ny lagmedlem som kan hjälpa hålla oss alla vid liv, eller ett misslyckande som försämrar våra odds längre fram i spelet? 😮

Min favoritNuzlocke utspelade sig i Fire Red, där jag valde Charmander som starter. Jag lade på alla reglerna utom att byta ut Charmander, men jag inkluderade inte dublettregeln. Sen stod jag där framför Brocks gym med endast en Charmander, två Rattata och en Pikachu (SINNESSJUK TUR!!!!) i laget… underläge så det bara sjöng om det, men snacka om att det var en härlig upplevelse…! 😃😍

Jag skulle ha haft världens bästa odds mot Brock om inte min ena Rattata hade fått in en critical hit på Mankey som vi mötte på Route 22… men det är det jag älskar så med dessa regler! Slumpen avgör och ena stunden kan du stå på topp och nästa stund så är alla odds emot dig… 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Lumo
7/18/13, 11:31 PM
#4

#3

Allt låter suveränt. Det med att byta ut startern är något som jag kör med ofta. Äventyret känns mera speciellt när man har en annan partner!

Vid val av partner bör man få välja fritt, men man måste ha valt sin partner innan man möter första gymledaren. (Om man valt sin partner och inte lämnat det åt slumpen blir man mera fäst vid sin följeslagare)

Mitchika
7/18/13, 11:43 PM
#5

#4 Det sista håller jag faktiskt inte med om. 🙂

Alla partners i mitt team på Fire Red (och alla andra Nuzlockes/Wedlockes jag kört) har valts av slumpen och jag trodde aldrig att jag skulle bli så fäst vid två stycken Rattata som jag blev i Fire Red. 🙂

Jag vet att det är två stycken av samma typ, men dom är två individer i mina ögon. Deras personligheter (Lonely och Adamant) har fått mig att forma deras personligheter, tankar, känslor och attityder i mitt huvud. Jag skulle aldrig ha tänkt på att välja en Rattata själv om jag fått välja mina partners, men jag skulle inte byta ut dom två mot någon annan Pokémon. 🙂

Att jag valde Charmander var också en slump. Jag satte alla tre starters på två siffror var på en tärning och kastade. Valet blev Charmander och det här är nog den Charmander jag fäst mig vid mer än någon annan! (Med undantag från eventuellt Johnny, min första Charmander) Glad

Alla får naturligtvis känna och tycka hur man vill. Det här är bara min åsikt och mina tankar kring ämnet. Glad

Men för min del ger det en extra stark känsla när jag inte får välja mina team members alls. När jag sätts ihop med tre Pokémon som jag absolut avskyr, men som jag måste samarbeta med, döpa. träna och ta hand om för att överleva och fortsätta utmaningen… hur kan man inte knyta band med dom då, oavsett vad man ursprungligen tyckte om denna Pokémon? 😃

Jag fäster mig otroligt lätt vid dom Pokémon som "slumpen" väljer ut åt mig. Det kan säkert vara för att jag kör med: 

  • Smeknamnsregeln! 
    Varje Pokémon du fångar måste du ge ett smeknamn, inga undantag. Det hjälper att framhäva bandet mellan er, då det inte längre bara är en Pokémon i mängden av sin art utan den blir en unik individ med namn.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Lumo
7/19/13, 12:07 AM
#6

#4 

När du förklarar det på det viset kan jag förstå hur du menar. + att det blir extra svårt när man inte har så mycket kontroll 😉

Och nicknames är ett måste i en challenge!!😃

Annons:
Mitchika
7/19/13, 12:17 AM
#7

#6 Utmaningen i att inte ha någon direkt kontroll är det jag gillar mest! 😃

Men jag förstår hur du menar också. 🙂

Jag har börjat spel med starter som jag själv valt ut och länkat över (Pikachu, bland annat!) och ibland hela team också och haft jättekul! Flera av mina Pokémon som jag värdesätter högt idag är från såna team som jag har sparat. 😃

Men ju mer åren gick och ju mer jag körde på det sättet, desto tråkigare blev det. Oavsett hur jag försökte variera eller utmana mig själv med en viss sorts Pokémon eller typer. Kom till dom sista gymmen, ungefär, sen försvann lusten. Till sist övertalade min väninna mig att testa Nuzlocke Challenge och efter det var jag fast. Där fanns en riktig utmaning och något som verkligen tilltalade mig. 🙂

Frågan när det gäller en egen "Challenge" för sajten är om vi vill vara så unika som möjligt och hitta speciella spelsätt (som gjordes i Wedlocke bland annat), eller om vi vill göra det så svårt att folk svimmar bara dom ser alla kraven och reglerna? Eller både och? 😃

För att det inte ska bli en kopia av Nuzlocke eller så måste vi nästan ha något unikt för den här utmaningen. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

molam
7/19/13, 12:43 AM
#8

Man skulle ju kunna göra Challengen lång genom att ÄVEN om man har klarat ut spelet flera tusen gånger och vet EXAKT vad och hur man kan göra, så kan det vara ett måste att gå in i ALLA hus och prata med ALLA människor innan man får gå vidare från den staden eller den routen.

Och även att fånga ALLA pokémon i ett speciellt område både dom som är svåra att fånga och dom som är lätta att fånga… men det kanske är lättare på till exempel Pokémon Black 2/White 2 där man har en "Habitat list" så man vet vilka pokémon som finns i varje område.. Men det kan ju vara nått att tänka på iaf ^^

Sen kan man ju alltid komma på exakt vilka pokémon som finns i ett område om man går in på Bublapedia eller Serebii och använder dom som en "Habitat List"

Men det skulle vara kul om man måste fånga alla pokémon i ett område men endast Välja EN man vill gå med EN eller INGEN så lägger man in dom man inte ska ha i boxen om man inte har ett fullt party ^^

Tåls att tänka på tycker jag =D ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Mitchika
7/19/13, 1:05 AM
#9

#8 En sån challenge skulle jag aldrig spela, tyvärr. Utmanande är en sak, men det där skulle bli en plågsam syssla, tycker jag personligen. 🤔

Det blir bara en massa springande i gräs, ut och in i hus, spendera pengar på Pokébollar hela tiden när man eventuellt behöver andra saker också. Samt att man måste backa hela tiden när man får tillgång till nya förmågor (Rods, Surf, etc.) eftersom man inte kan fånga alla Pokémon i varje area från början. Kolla i PokéDex hela tiden för att se till att man inte missar någon i arean via Habitat List, alternativt hänga på Serebii hela tiden vid äldre spel samt att man behöver dokumentera/skriva ner någonstans vad man har fångat i varje area och vad man inte kunnat få än, osv. 

Jag tror jag skulle ha kul i början, runt dom första tre områdena, men sen skulle det bara bli en plågsam syssla för mig snarare än en rolig eller spännande utmaning. 😕

Den blir svår att kombinera med flera av dom övre reglerna också. Smeknamn till alla Pokémon blir jobbigt om man ska fånga över 100 stycken. Att dom "dör" när dom svimmar gör det inte svårare heller, då man kan fånga så pass många i varje habitat. Visst blir det jobbigt att levla upp en ny, men man lär inte direkt ha ont om reserver. 

Det är jättekul att gå på Pokémonjakt, missförstå mig inte, men att tvingas fånga varje Pokémon per area/habitat för att få gå vidare skulle göra det till ett jobbigt krav för mig i slutändan och ta bort det roliga. 🙂

Inte utmanande direkt för min del, utan bara frustrerande där man går runt i gräset i över en timme och till sist bara skriker på skärmen att den där förbaskade Pokémon man jagar efter ska dyka upp så man äntligen kommer ifrån det här stället. 😇

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

molam
7/19/13, 1:07 AM
#10

Jadå förståeligt, kommer bara med förslag ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Mitchika
7/19/13, 1:12 AM
#11

#10 Det är ett bra förslag, men det passar bara inte mig och min spelstil. 🙂

TS, som kom på idén, kanske tycker det är ett jättebra förslag! Mitt mål med egna unika challenges är att göra dom så utmanande och svåra som möjligt. 

Därför älskar jag Egglocke Challenge, där andra skickar Pokémonägg till en så man inte har en aning om vad man får! 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

molam
7/19/13, 1:25 AM
#12

#11 Men skulle det inte vara kul isf att blanda in lite Egglocke i denna challenge?

Vi säger så här att om 3 eller 4 stycken kommer på att dom ska göra challengen samtidigt, så får var och en Skicka ett ägg till varandra Utan att säga vad det är om (bara ett Exempel säger inte att det MÅSTE vara dom personerna) men om jag lumo du och Lottis (dom som är Aktiva i den här chatten just nu) skulle bestämma sig för att göra challengen samtidig,

så skickar tex du ett ägg till Lottis, som skickar ett ägg Till Lumo som skickar ett ägg  mig som Skickar ett ägg till dig Så alla får varsitt ägg utan att veta vad det är,

Som Man MÅSTE hålla vid liv hela vägen genom vad som än händer MAn får byta emellan Party pokemonen eller vad som helst bara för det här ägget ska över leva även om Man avskyr pokemonen eller älskar den, Ägg pokemonen Får INTE dö

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Mitchika
7/19/13, 1:46 AM
#13

#12 Haha, nu blev jag ju sugen på att samarbeta med några med en Egglocke Challenge istället. 😃

Jag har ju en som jag håller på med, men den är lite speciell som sagt och kräver mycket jobb. 🙂

Det som gör Egglocke så roligt är den totala överraskningen att man inte har en aning om vad man ska få för Pokémon. Ens öde ligger helt i händerna på någon annan! Skrattar

Trist nog har jag nog inget spel som jag kan börja om på, utom eventuellt kanske Diamond…

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
molam
7/19/13, 2:21 AM
#14

Joo men det kan ju bli lite roligt också om man har en utmaning tillsammans med allt annat att kläcka fram en pokémon som Absolut INTE får dö

Det skapar ju också en del band 😂

Funderar själv på en egglocke, men jag skulle väll svära ve och förbannelse att dom (ska inte säga det ordet) aldrig kläcktes xD

Men om man bara har ett ägg att ta hand om är det ju en helt annan sak ^^ ett istället för 5 :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: