Annons:
Etikettallmänt-om-sajten
Läst 3830 ggr
Mitchika
2013-11-04 17:53

Pokémon IV-värden artikelhjälp

Finns det någon/några här på sajten som har erfarenhet inom området "IV-värden" för Pokémon? 🙂

Jag har precis börjat lära mig mer om det och försöker djupläsa så mycket jag kan om ämnet. Jag tycker det är både intressant och spännande, men det är mycket jag ännu inte riktigt förstår och ännu mindre kan förklara för andra. 

Det finns planer på att skriva en artikel om ämnet, men jag har inte i närheten av alla kunskaper för att kunna göra det. Så finns det någon eller några därute som har lust att hjälpa mig med en sån artikel? 🙂

Det jag först och främst är ute efter är att skriva ihop en guide (eller flera, om det blir för rörigt med en) som förklarar IV-värden, deras syfte, hur man tar reda på sin Pokémons IV-värden och hur man gör för att få fram Pokémon med bra/höga IV-värden. 

Förslag och idéer är alltid välkomna! 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
[Marowak17]
2013-11-05 16:28
#1

Jag påstår mig inte vara någon expert men jag är relativt duktigt. Jag har ca två års erfarenhet av IV och Ev,s. Jag har personer att fråga i de fall jag själv saknar kunskap :) Så detta är ett projekt jag gärna är med på :)

Mitchika
2013-11-05 17:38
#2

#1 Underbart, tack så mycket! 😃

Jag har precis börjat och jag tycker det är så knepigt… jag använde en slags "calculator" för att försöka få fram dom potentiella IV-värdena hos min "outstanding" Riolu som jag EV-tränat och satt 252 i Speed, 252 i Attack och 6 i HP, har jag för mig. 

Resultatet jag fick efter lite levlande (och en del ändringar då Riolu utvecklades till Lucario mitt under allt) var följande: 

HP: 26
Att: 25
Def: 26
SpA: 25
SpD: 30
Speed: 31

Låter det troligt på en "outstanding" Lucario eller är jag helt ute och cyklar? 

Enligt snubben i Kiloude City så låg Riolus/Lucarios högsta potential i hans Speed och han fick bedömningen "Stats like those… They just can't be beat!", vilket jag då tolkade som att han hade 31 i Speed redan då. Den calculator jag använde bekräftade det.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Marowak17]
2013-11-05 20:31
#3

För att kunna svara på hur bra den är måste jag veta nivån på den:P

Jag sätter mig någon gång i veckan och skriver en så enkel men utförlig förklaring rörande ämnet till dig som jag kan, men det är så mycket att det kan vara svårt att få med allt och speciellt att ta in allt för den som läser.  Säg nivån på din Pokemon så får du veta av mig hur bra den är :)

Förutsatt att du nu vet att du tränat den med den EV spreaden du nämnde. 252 SPD/252ATK/6HP

Det tråkiga med dåliga IV´s är att ju sämre de är desto mindre av den EV träning märks av. Jag förklarar mer sen :)

Jag blev medlem här just för att kunna få vänner till Friend safari p.g.a de pokemon du fångar där är garanterade att ha 3 st perfekta IV´s i något av de 6 statsen.

Det innebär att om du tex parar en Sneasel med 3 st perfekta IV´s i Attack, Speed och Special defence med en Sneasel med perfekta IV´s i de 3 andra, HP, Defence, och Special attack(vilket den iofs inte behöver då den har värdelöst Spatk stat) så får du med lite tur en unge efter X antal kläckta ägg med perfekta IVs i alla stats, eftersom ungen ärver hälften av IV´s från vardera förälder. Detta går att manipulera med vissa föremål så som Destiny knot osv men mer om det sen :)

SÅ…nivån? :D

Mitchika
2013-11-06 07:43
#4

#3 Jag visste att jag glömde någonting, lång suck… 😕

Men ja, som sagt, jag är väldigt ny på det här området. 😃

Min Lucario är nu i nivå 78. Jag är säker på hans EV-värden, då jag EV-tränade honom det första jag gjorde efter att ha kläckt och utvärderat honom. Det jag postade i inlägg #2 var uträkningen av hans IVs enligt en calculator jag använde. Det var första gången jag använde en, så jag är lite osäker på hur bra koll jag faktiskt hade. 

Vill du ha hans stats i hans nuvarande level? 

Härligt, då har jag börjat greppa Breeding-biten i alla fall! Det var som jag misstänkte med IVs och ärftlighet. 🙂

Tusen tack, jag uppskattar verkligen att du tar dig tid till det här! 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Marowak17]
2013-11-06 09:15
#5

Yes jag behöver hans stats i hans nuvarande nivå samt vilken "nature" den har, t.ex brave, modest, etc :) Och sedan brevid/under naturen står det en text som till exempel kan vara " Likes to trash about" eller " Good endurance" Om du är intresserad så är det i den texten hemligheten med IV-värdena ligger men det är för komplicerat att ta i ett inlägg.

Men kan du ge mig dens nivå, stats, natur så kan jag berätta vilka IV-värden den har, men om du även berättar vad har för " characteristics", alltså det jag nämnde ovan, så kan jag ge dig en ännu bättre bild av din Lucario :)

[Marowak17]
2013-11-06 09:18
#6

Glömde säga att du behöver inte tacka mig! Jag tycker bara det är kul att någon mer än jag är intresserad :D

Annons:
Mitchika
2013-11-06 12:24
#7

#5 Okej, en sammanfattning av min Lucario: 

Male, level 78

HP: 218
Attack: 245
Defense: 120
Sp. Atk: 203
Sp. Def: 137
Speed: 239

EVs: 
252 ATK / 252 SPD / 6 HP

Nature: Hasty
Characteristic: Alert to sounds

Hans Hidden Power är Ghost och hans Ability är "Inner Focus", om det hjälper något. 🙂

Jag blir nyfiken när du säger att hemligheten i IV-värdena ligger i deras characteristics! Jag har för mig att "Alert to sounds" betyder att min Lucario kan ha 31 i IV-Speed och enligt Stats Judge så har han det. 

#6 Jag uppskattar likväl att du tar dig tid att skriva ner och berätta om IV-värden och även ta dig en titt på min Lucario. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Marowak17]
2013-11-06 17:50
#8

Din Lucario har ett perfekt IV-värde och det är speed :)

En Lucario med perfekta IV-värden, tränad så, i den nivån ser ut såhär:

HP:222

ATK:249

DEF:124

SP.ATK:208

SP.DEF:138

SPD:239

Så jag skulle säga att det är en riktigt bra Pokemon. Som du ser själv ligger alla dina andra IV,s bra till också. Runt 25-30 på resterande.

Det frusterande är att om man visste vilka IV-värden den har direkt så skulle man kunna använda sig utav den mer…sparsam EV-träning. Till exempel, skulle din Lucario haft 30 istället för 31 I speed så skulle de sista fyra EV-poängen du gav den inte märkas och kunde då användas till ett annat stat, till exempel ett av de defensiva.

Ifall du inte förstod det ovan, så får din Pokemon +1 i  ett stat för varje 4 EV du ger den i det statet :)

Min egen calculator fungerar inte just nu så det är därför du inte fick en exakt lista på din Lucarios IV-värden. Så fort den fungerar skall du få det. Men det är ju ändå ganska exakt ovan!

Hoppas det duger så länge :D

Mitchika
2013-11-06 18:55
#9

#8 Wow, var det så likt mellan min Lucario och en Lucario med perfekta IVs i den nivån? 😮

Tack så mycket för att du kollade upp det! 😃

Det duger absolut! Jag är som sagt helt ny på området och försöker greppa det här med calculators, EVs, IVs och allt som hör till. 🙂

Jag inser också att jag måste backa lite när det gäller EV-träning i kombination med IV-värden, så att jag kan placera ut EV-poängen bättre på mina framtida Pokémon. Något av det svåraste för mig är bara att lista ut vilken stats som det hjälper att EV-träna, samt hur man ska bedöma det med hänsyn till IV-värdena också…🤔

Lucarion som jag nämnde ovan fick en liten female Riolu tillsammans med en Ditto med tre perfekta IVs. (En Friend Safari-Ditto) 

Jag använde MetalKid's IV Calculator för att räkna ut hennes IVs och kom fram till att det var följande: 

HP: 26
Att: 31
Def: 31
SpA: 25
SpD: 27
Speed: 30

Det jag funderar på är hur säker såna beräkningar/calculators kan vara? Riolun ovan är helt orörd i nuläget. (Nivå 1, inga EV-poäng någonstans) Om hennes IV-värden stämmer som ovan så kan ju EV-träningen planeras bättre för henne än vad det gjordes för hennes pappa.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Marowak17]
2013-11-07 08:08
#10

Toppen att du blev nöjd och jag ber om ursäkt för sent svar, men har varit tvungen att bry mig om mina egna Pokemon under dagen/kvällen igår :p

När det gäller fördelningen av EV,s, oavsett IV-värden så kan du för att förenkla för dig själv göra som de som spelar tävlingsinriktat gör(och vinner 10 000 dollar på Pokemon…), väl ett syfte för var Pokemon. Till exempel så gjorde du helt rätt med Lucario. Lucario är hyfsat snabb och slår ganska hårt, men troligtvis så klarar den inte att ta emot mer än 1-3 attacker innan den ger vika, det är en så kallad " sweeper ". Så varför investera några IV,s i något av de defensiva statsen om den ändå inte kommer klara att bli träffad ofta. Du vill vara snabbast och ta ut en till exempel försvagad motståndare. Därför är en 252 atk/252 spd perfekt på Lucario. Men, tänk då även på att det finns attacker som Mach punch som går före vissa andra attacker. Vet du då att din motståndare har en sådan Pokemon bör du själv ha något liknande, vanligt i Lucarios fall är Bullet punch, extrem speed, eller mach punch :) Och beroende på vilka attacker du har på din Lucario så har du helt rätt natur på den. Hasty nature ger plus i speed och minus i defense vid varje level up(jag kan förklara mer om du inte redan vet om mekaniken bakom naturer). Vi kom ju fram till att du ville vara snabb och slå hårt, men vilka moves har du? Bara fysiska som Close combat eller blandat med special moves som Aura spehere? I så fall har du helt rätt natur. Om du bara har fysiska attacker så passar Jolly/Adamant bättre för då slipper du det där minuset i defense vid varje level up. Har du bara special moves så är Timid/Modest det bästa :)

Tar man sedan något som…Empoleon, som både är defensiv och offensiv men inte värst snabb så är det mer optimalt att använda en annan EV-spread, till exmepel: 124 hp/ 200 sp.atk/ 124 def/52 atk. Då den både kan attackera fysiskt och med special moves som Lucario investeras EV,s i båda attack staten men också så att den blir mer defensiv :)

De som tävlar i Pokemon vet exakt vilka attacker som gör exakt hur mycket skada och gör otroligt komplicerade EV spreads, och där går min gräns. Jag har kvar att lära mig än :)

Nu blev det mycket, hoppas det inte är för krångligt och för mycket info.

Din Riolu verkar ju rimlig med den info du gav mig men jag kan inte svara på om det är korrekt eller inte då jag inte använt den Calculatorn själv och vet ju inte heller om du knappat helt rätt ;) Men som sagt, låter rimligt!

Slutligen, vill jag tacka dig :D P.g.a din vänskap i Friend zone har jag nu min Perfekta IV, Adamant Weavile :) :) :) En av mina topp 3 Pokemon på favoritlistan :D

Mitchika
2013-11-07 13:17
#11

#10 Kanon, då är jag rätt ute i alla fall. Ja, min plan med Lucario var att försöka göra en någorlunda hyfsad sweeper. 🙂

Jag läste på väldigt mycket angående Lucario, både på Serebii och Smogon, innan jag satte igång att breeda och välja natur på prov. Så jag tänkte testa att köra med en Hasty Lucario, då Speed är superviktigt som du säger eftersom att Lucario inte klarar att bli träffad. 

Min Lucarios moveset är just nu med Extreme Speed, Close Combat, Flash Cannon och Swords Dance. Jag hade Aura Sphere innan, men satte Flash Cannon på honom för att han skulle ha något att sätta emot Fairy-types. 

Jag känner till att olika naturer ger plus i en stat och minus i en annan, men jag vet inte hur mycket minus det ger och hur det räknas ut i praktiken. 🙂

Än så länge har jag ingen problem med att förstå eller hänga med! 🙂

Tja, jag är inte så bra på calculators, men efter att jag EV-tränat och levlat min Riolu lite så kanske det går att bekräfta med säkrare metoder. 

Åh wow, vad kul! 😃

Jag är glad att jag kunde hjälpa till, även om det var av en ren slump. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Marowak17]
2013-11-07 14:26
#12

Du verkar ju har full koll än så länge :D

Spelar du något i Battle maison? (samma stad som friend zone)

Angående det du skrev om i början av denna tråd, du ville skapa en guide för de som vill EV-träna och lära sig det här med IV-värden. Är det något fortfarande är intresserad av?

Om så är fallet tänkte jag att jag visar dig de sidor där jag har lärt mig allt så att du har möjlighet att få samma grundkunskap i alla fall. Det kommer bli enkelt att läsa/förstå//beskriva grunden till allting men om du efter att ha läst på om grunden fortfarande vill läsa mer fördjupat så är det nog inget som görs på en-två veckor :p

Att du läser på Serebii och smogon är toppen, det är där jag också började och använder mig fortfarande av Serebii mycket. Men vill du nu fortsätta ska jag visa dig vart du kan finna till och med bättre information,  där jag sitter och läser på och lär mig :)

-Aida-
2013-11-07 15:00
#13

Har följt tråden, de låter som att detta bli ett stort projekt istället för en artickel 😛jag är också intresserad av att lära mig om IV värdena, kan lite grunder med characteristics, EVs, natures, får du ihop den så läser jag jätte gjärna 😃

Annons:
[Marowak17]
2013-11-07 17:51
#14

# 13 -Aida-

Toppen, ju fler som är intresserade desto bättre :) Vi får så vad det blir av allt men något ska det väl bli!

Mitchika
2013-11-07 21:10
#15

#12 Ja, jag har kört lite Battle Maison! Både för att det är otroligt kul och för att få poäng så jag kan köpa TMs och lite ttems. Jag har bland annat skaffat en Life Orb till min Lucario och ska se hur bra det påverkar honom och om jag kan lära mig att anpassa mig till ett sådant item. 🙂

Absolut, jag planerar fortfarande att göra artiklar om både IV-värden, EV-värden, EV-träning och Breeding för att få fram perfekta IV-värden. Jag läser mycket och även om jag inte kan allting så är jag beredd att lära mig, oavsett hur lång tid det kan ta. 🙂

Det vore otroligt uppskattat! 😃

Just nu jobbar jag på att fixa min speldator vars minne pajade, vilket är varför jag är lite seg på att svara. Jag vill ha igång den igen så fort som möjligt så att jag slipper sitta på reservdatorn som jag gör nu. 🙂

#13 Åh, vad roligt! 🙂

Det har du rätt i! Jag kommer dela upp det i flera artiklar och sedan efteråt försöka göra en sammanfattnings/innehållsförteckningsartikel där man kan komma åt alla olika artiklarna enkelt och smidigt. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Marowak17]
2013-11-09 23:44
#16

# 15

Hej, ledsen för det sena svaret :(

Men vi dyker ner i ämnet direkt igen :p jättebra att du spelar Battle maison, det är enda stället där du faktiskt kan testa hur bra du och din pokemon  är då tränarna du möter där är de enda som "själva" har EV-tränade pokemon :)

Alla andra du möter i spelet har inga EV,s och om jag inte minns helt fel, totalt random IV-värden,(olika för olika tränare asså)

Du kan även använda det som ett stort hjälpmedel för att se vilka IV-värden din pokemon har. Tex, du vill veta vad Riolu har för IV. Välj honom(och naturligtvis två andra) och möt en tränare. Börja inte strida utan bara gå in på "summary" och notera Riolus stats(Riolu blir automtiskt upplevlad till lvl 50) sedan använder du bara en IV-calculator för att se hur en perfekt Riolu i lvl 50 ska se ut och jämför med din egen :)

Jag har kollat upp Metalkids IV-calculator och den verkar vara kanonbra och används av mycket högt uppsatta spelare, men kan vara något krånglig för en som precis börjat :) Använd den om du önskar annars har jag exempel på lite enklare varianter som jag själv använder!

Du kan väl skriva lite om hur du vill lägga upp arbetet med tråden :) om du nu fortfarande vill att jag ska vara med på projektet :D

Mitchika
2013-11-10 12:40
#17

#16 Det förklarar varför vi blev golvade så enkelt i Battle Maison av en tränare där i strid 25… 😃

Jag hade ingen aning om att dom körde med EV-tränade Pokémon, men det låter vettigt. Jag kör Battle Maison mest för att det är kul och utmanande och nu vet jag dessutom varför det är utmanande. 🙂

Det var ett jättebra tips! Det ska jag komma ihåg! Skrattar

När jag använde Metalkids IV-calculator så levlade jag upp min Riolu (sparade innan) till så många nivåer som den sa var hjälpsamt för att räkna ut dess stats. Samtidigt antecknade jag EV-poängen från varje vild Pokémon som besegrades i calculatorn också. Så höll jag på tills jag hade dess IV-värden helt uträknade. Jag uppgav också Stat Judges omdöme på Riolu samt dess Hidden Power. Jag kanske missade något där eller gjorde något fel, men jag tyckte instruktionerna var ganska enkla att förstå. 🙂

Jag tar gärna emot tips för lite enklare varianter! Jag provar gärna ett par andra och dessutom blir det bra länktips att ha med i artikeln om IVs. 😃

Det vill jag absolut! 😃

Planerna är att göra ett flertal artiklar om EV-träning, IV-värden och Breeding för att få fram rätt IV-värden samt hur IV-värden och EV-poäng hänger ihop och påverkar varandra. En artikel riskerar att bli ruskigt rörig, som sagt! 

Jag hade väl tänkt något i den här stilen: 

Artikel 1: Vad är EV? 
En artikel som förklarar vad EV-poäng är, hur det fungerar och hur EV-poäng påverkar en Pokémon. 

Artikel 2: Vad är IV-värden? 
En artikel som förklarar vad IV-värden är, hur det påverkar Pokémons stats och varför det är bra med så höga IV-värden som möjligt. 

Artikel 3: Natures och Characteristics
En artikel som drar upp vikten av dessa, både för att hjälpa en Pokémons stats och Characteristics roll när det gäller IV-värden. 

Artikel 4: Räkna ut en Pokémons IV-värden
En artikel som förklarar hur IV-calculators fungerar och används, samt berättar andra metoder för att få lite koll på ens Pokémons IV-värden. 

Artikel 5: Breeding för att få fram perfekta IV-värden
En artikel som täcker det mesta där det gäller Breeding för att få fram en Pokémon med högsta möjliga IV-värden. Både valet av föräldrar, items som förbättrar oddsen, etc. 

Artikel 6: Tips för EV-träning
En artikel med lite tips kring EV-träning på olika Pokémon, olika metoder av EV-träning, saker att tänka på beroende på vilken Pokémon man använder och även länktips till olika sajter som ger förslag på tips och strategier. 

Det blir en del ser jag och jag kan ha missat viktiga detaljer, men det var något sånt jag hade tänkt mig. Så en sammanfattningsartikel som länkar till övriga, så att det blir lite lättare att hitta. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Marowak17]
2013-11-10 16:06
#18

Okej :D ja nu slipper du åtminstone levla upp för att se hur det skall se ut :)

Denna calculator   http://www.marriland.com/tools/stat-calculator är mycket simpel och det den gör bäst(och nästan det enda den kan göra) är att visa hur en perfekt pokemon skall se ut, EV tränad eller inte går att välja :) Den är tyvärr inte uppdaterad med pokemon från XY spelen :(

Notera då också att vissa Pokemon tex Nidoking har fått uppdaterade stats med högre attack och då kommer calculatorn visa fel. Vet du vilka pokemon som har fått uppgraderade stats i denna generation? (detta har inte hänt sedan 2002 så det är ganska stort) :)

Det låter toppen :D Tänkte du ha någon källförteckning för varje kapitel? Om något nu av det vi skriver faktiskt inte stämmer, så kan vi i alla fall skylla ifrån oss på att sidorna vi fått informationen ifrån inte är korrekta ;)

Exempelvis: EV,s är xxx xxxxxx  xxxx xxxx xxxxxxxx xxx xxx

Källa: Serebii etc (naturligtvis dirketlänk till sidan)

Mitchika
2013-11-11 14:42
#19

#18 Tack för tipset! Jag ska kolla in Marrilands Stat Calculator lite. Hoppas den blir uppdaterad för X/Y snart också. 🙂

Jag vet att flera Pokémon har fått uppdaterade stats, men jag har inte koll på vilka. Jag är så fokuserad på att lära mig om EVs och IVs och bara det är förvirrande nog, men det är riktigt spännande. 😃

Källförteckning är superviktigt överlag när man skriver artiklar och något jag försöker vara väldigt noga med så ja, det kommer vi absolut ha med. Även länktips och förslag på andra sidor där man kan djupläsa ännu mer om ämnet. Det är mänskligt att fela och det här är ett så pass avancerat ämne att det säkert kommer att bli fel någonstans. 🙂

Men överlag så ska all information och alla tips och tekniker backas upp med källhänvisning och även gärna länkförslag till fler sajter om ämnet. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Marowak17]
2013-11-11 16:38
#20

Här http://www.serebii.net/xy/updatedstats.shtml ser du vilka som har fått uppgraderade stats i XY, har du tur kanske en av dina favoriter är med :D

Jag tänkte att jag skickar ett PM till dig, med länkar till alla de sidor jag använder, samt att jag tar med de sidor som innehåller info om allt det vi har diskuterat. IV, EV, Natures, Breedings osv :) Går det bra?

Då du har läst mycket själv nu så har du garanterat läst mycket av det förr men då är det bara att kasta bort det :)

Annons:
Mitchika
2013-11-11 21:12
#21

#20 Japp, några av mina favoriter var med där så nu är jag på extra bra humör! Det förklarar varför det gick så pass bra för min Pikachu i min Nuzlocke i Pokémon X. 😃

Det blir toppen! 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Marowak17]
2013-11-11 22:53
#22

Lysande :D ett par av mina också, men jag förstår att de måste uppgradera dem om de ska kunna mäta sig med dagens motstånd :) Men å andra sidan så har Pokemon som Nidoking blivit mycket farlig att möta. Med nya attackstatet och med shere force som ability samt en Life orb på det ( som den inte tar skada av pga sin ability) så träffar den hårdare än någon av de senaste :p

Det är på G ;)

[Marowak17]
2013-11-14 05:05
#23

# 21

Jag läste en toppen artikel på Nuggetbridge igår och tänkte att du kanske skulle vara intresserad också. Den handlar om defensiva EV-spreads och förklarar allt från grund och botten, så du kommer kunna skippa första 2-3 delarna av texten då du redan förstår innebörden av EV-träning.

Väldigt mycket text men den är värd att läsa :)

http://nuggetbridge.com/articles/bulking-guide-defensive-ev-spreads/

There you go :D

Upp till toppen
Annons: