Annons:
Etikettpokemonkort
Läst 4108 ggr
Myrrami
5/19/14, 11:31 AM

Kortlek

Jag försöker lära mig att spela pokémon kortspelet för att kunna spela med min son. Jag har fått hygglig koll på min lek men har tänkt att jag skall göra en till så att jag har fler att spela med.

När jag tittar på lekar är de alltid tvåfärgade. Finns det någon anledning till att man inte har en enfärgad lek?

Har ni här något bra tips på vad jag skall tänka på när jag bygger en lek?

Annons:
Mitchika
5/20/14, 8:11 AM
#1

Nu var det många år sen jag spelade kortspelet, men jag tror jag kan hjälpa lite i alla fall. 🙂

Jag skulle gissa på att huvudsakliga anledningen till att man inte har enfärgade lekar (lekar med bara en typ av Pokémon) är för att då är man i stort sett körd om man möter en motståndare som har den typ som ens egen är svag mot. Spelar jag med enbart Water-type Pokémon till exempel så är jag ganska körd om jag möter en spelare som har Grass eller Electric i sin lek. 

Två olika typer av Pokémon som kompletterar varandras svagheter, eller en typ som assisterar den andra, är oftast att föredra. Säg att du kör en lek som är Grass och Water, där din huvudsakliga strategi hänger på dina Grass-types. Några väl uttänkta Water-types i leken som assistans kan hjälpa att skydda dina Grass-types mot Fire-types, som dom är svaga mot. Dina Grass-types kan även stå upp mot Water-types svagheter hyfsat. 

Tips är lite svårare att ge. Det hänger väldigt mycket på vilka kort du använder, då det påverkar hur man ska lägga upp strategin och kortlekens byggnad. 

Men tipsen jag kan ge som en gammal kortspelare är väl att läsa på dina Pokémons attacker och abilities och bedöma därefter. Antalet energikort i en lek är en delikat balans och i många fall kan man behöva testa sig fram för att se hur det fungerar i praktiken, speciellt i början. Matcha Trainer Cards med strategin du planerar och med dina Pokémon, så att du får ut maximal nytta av dom. 

Det finns en hel del guider på nätet på engelska som man kan ta hjälp av när man bygger kortlekar. Klart värt att titta på om man är lite nyfiken och vill få en inblick i hur andra tänker kring sina lekbyggen. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Myrrami
5/20/14, 9:11 AM
#2

Tack för hjälpen.

Jag skall till Skuggspel i dag och spela där så då kan jag säker få lite tips om just min lek. Och så skall jag se om jag kan hitta en ny lek.

Mitchika
5/20/14, 9:20 AM
#3

#2 Lycka till! 😃

Dom kommer säkert kunna ge dig lite mer tips och bra mycket bättre hjälp än vad jag kan ge. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Linda3046
5/20/14, 5:32 PM
#4

Nja, anledningen till att lekarna som man köper i affärerna ofta är tvåfärgade är nog för att få mer variantion med pokémon, det är ju trots allt säkert rätt många som köper dom även om dom inte spelar :)

Visst kan man få en stor svaghet genom att bara köra en energy-typ, men det kan man försöka kontra genom att köra några pokémon med andra typer som använder färglösa attacker. Sen finns det vissa typer som har ganska varierande svagheter, vatten kan t ex vara svagt mot både el, gräs och metal :)

Några tips som jag kan ge:

Spela mycket tränar kort, speciellt supportrar som gör att du kan dra nya kort. Dom flesta toplekarna har ungefär 30 trainers, 10-15 pokémon och 10-15 energy, ofta max 12 energy men vissa lekar kan behöva mer.

-Aida-
5/20/14, 5:35 PM
#5

Mitt tips är att om du bestämt dig för vilka pokemon typer du vill spela med så kolla på deras svagheter också, spelar man en stål + gräs lek så är de stor chans att båda är svaga mot eld, men det finns pokemon som Tropius bland annat som är ganska stark gräs typ som inte är svag mot eld, de är en stor hjälp att ta med pokemon med olika svagheter. :)

Ash the Trainer
10/4/15, 5:42 PM
#6

Nu finns det lekförslag och hur man kan tänka när man bygger sin egen lek på www.pokemonklubben.se!

Annons:
Upp till toppen
Annons: