Annons:
Etikettrollspel
Läst 3443 ggr
Mitchika
2015-05-28 02:53

[RP] Det brinner i grannhuset...

… och det ser riktigt illa ut.. 

Knappt har du hunnit kliva utanför dörren till ditt hus förrän röklukten slår emot dig och du hör upprörda röster hojta och skrika. Du skyndar dig mot oväsendet och behöver inte ta många steg för att se vad som står på. Längre ner på gatan står ett av grannhusen i lågor och röken från elden sträcker sig högre upp i skyn än vad du kan se. 

En liten folkmassa står samlade en bit utanför huset och tittar skräckslaget på. Du springer bort till dom för att ta reda på vad som har hänt och  för att se om det finns något du kan göra. Din närmaste granne, en äldre kvinna vid namn fru Äppelmos som brukar sitta barnvakt åt din lillebror och även gjorde det åt dig en gång i tiden, får syn på dig och vinkar genast åt dig att komma bort till henne. Utan tvekan så skyndar du bort till din gamla barnvakt och frågar vad som står på. 

Fru Äppelmos berättar att hon gick ut för bara tio minuter sedan för att plocka färska bär i skogen åt sina två Lillipups när hon kände lukten av rök. Hon skyndade sig in och larmade brandkåren och dom är på väg, men dom har fått in flera larm från olika håll idag och kämpar med att hinna ta itu med alla. 

Du kan förstå varför, till viss del. Det har varit en riktigt varm, torr sommar hittills och i ett område med många vilda eldPokémon som det här händer det lätt olyckor. Brandkåren är alltså på väg, men än så länge hörs inga sirener och elden bara växer. Det dröjer inte längre förrän den kommer börja sprida sig och hota dom närliggande husen också… 

En för dig främmande man vänder sig plötsligt om mot dig och synar dig uppifrån och ner. 

"Du är en Pokémontränare, eller hur!?" utbrister han. "Gör någonting! Ingen av oss har några Pokémon!" 

Hans ord gör dig ganska ställd. Visst är du en Pokémontränare, men det här är inte en situation som en Pokémontränare är van vid att handskas med. Flera personer instämmer med den främmande mannen och anser att du borde göra något om du har Pokémon med dig. 

Du tvekar och vet inte riktigt vad du borde göra i den här situationen. Elden sprider sig snabbt och än så länge finns det ingen skymt av brandkåren, men du är fullständigt oförberedd på att ta dig an en sån här utmaning idag. Du hade planerat en lugn slappardag tillsammans med en av dina Pokémonpartners, så du har bara en Pokémon med dig… 

Efter några sekunders tvekan bestämmer du dig och lägger handen på din partners Pokéboll. Om elden börjar sprida sig kommer även ditt hus vara i fara snart och många människor såväl som Pokémon kommer bli hemlösa. Ni kan inte mer än försöka och i bästa fall kommer ni förhoppningsvis lyckas hålla elden någorlunda i schack tills brandkåren anländer. 

Vilken Pokémon har du med dig?  Vad kommer ni två göra för att hålla elden under kontroll, alternativt försöka släcka den? 

**

Regler: **

  • Legendariska Pokémon är INTE TILLÅTNA
  • Mitchika är spelledaren och kommer föra historien framåt likt ursprungsinlägget 1-2 gånger i veckan (beroende på tid och deltagare) 
  • Vad spelledaren skriver i scenariona gäller! Anpassa din karaktär till scenariot och utmaningarna hon/han ställs inför, inte tvärtom
    Det innebär att scenariot är som spelledaren beskriver det. Din karaktär kan inte plötsligt hitta en Pokéboll på marken innehållandes en superstark Pokémon som magiskt löser problemet, "komma ihåg" att hon/han har en extra Pokémon i bakfickan eller ramla över en Masterball slumpmässigt. Såvida inte spelledaren anger att det är en möjlighet så finns inte den möjligheten. Ett tips är att dra nytta av informationen du får och karaktärerna som nämns i scenerna. 
  • I övrigt, följs sajtens allmänna rollspelsregler, ha kul och låt fantasin flöda! 

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
LottaV
2015-05-28 16:01
#1

Jag tar fram min Eevee då det är henne jag har med mig. Och ropar att hon ska använda Sand Attack mot elden.

Ett gott skratt förlänger livet

[Akiraka]
2015-05-31 17:13
#2

Jag säger till min Blastoise att börja spruta vatten på elden. Samtidigt håller jag utkik efter folk i nöd.

molam
2015-06-03 07:38
#3

HElt ställd efter att jag har blivit tillsagt att ta fram min pokemon tittar jag på elden och på bollen jag har med mig, varför just idag kunde jag inte ha med mig Vaporeon som som alltid brukade vara med, eller varför inte till och med Mudkip som också är där hemma?

Nej nej, jag bestämde mig för att idag skulle det vara dags för mig och min Pidgeot att stärka våra band… Jag bad Pidgeot att använda Whirlwind, det gjorde bara att lågan reste sig ännu högre

- Nej Pidgeot SLUTA!!!

Pidgeot slutade Direkt och såg flammorna som hade vuxit från hennes Whirlwind och flög ner till mig och gömde sig bakom mig.

- Det är okej Pidegeot, Istället flyg över lågorna och använd Sand-attack!

Pidgeot gjorde som jag sade, samtidigt gick jag och letade en hink eller nått liknande att fylla vatten i som Pidgeot sedan skulle få hälla över Elden.

Lättare sagt än gjort med den här torkan.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Blue_Lugia]
2015-06-07 00:54
#4

Ska alla deltagare spela "huvudkaraktären" eller är det flera karaktärer. Det var ju bara en som hade pokemon med sig. Bara så att jag fattat rätt. :)

Mitchika
2015-06-07 01:33
#5

#4 Japp, grundtanken är att alla deltagarna spelar huvudkaraktären bitvis som jag lägger upp henne/honom, annars blir det väldigt rörigt och väldigt förvirrande tror jag. Plus att jag inte kommer kunna göra alla karaktärer rättvisa i ett sånt scenario. 🙂

Det här är mer en slags vägledd rollspelslek som jag tyckte vore en kul idé! Jag hade historien liggande i huvudet ett tag och tyckte att det vore kul att se hur andra skulle ta sig an en sån här utmaning om dom ställdes inför den. 😃

Jag ska försöka lägga upp nästa del under morgondagen, samtidigt som nästa tävling! 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Brafen
2015-06-07 12:15
#6

Som poison-type pokemon tränare är jag förstås inte den idylliska personen att ersätta brandkåren i en sån här situation men vad ska jag göra. Om jag ändå haft med mig Slimy som kan använda Water Gun hade det ju varit en sak men den har det bekvämt hemma. Fast å andra sidan har den pokemon jag har med mig - som är min äldsta vän och närmaste partner - aldrig svikit mig tidigare.

- Kom ut och hjälp oss nu Gooey! 

Ut ur pokebollen kommer Muk.

- Gooey använd Gunk Shot och försök släcka elden!

Annons:
Mitchika
2015-06-09 03:47
#7

Din Pokémon gör sitt allra bästa… 

… men elden har växt sig riktigt stor och meterhöga flammor skjuter ut från fönstren på nedre våningen. Ni har inte en chans att släcka den här elden på egen hand. Det enda ni kan göra är att försöka hindra den från att sprida sig tills brandkåren anländer och kan ta över. 

Men din Pokémon har ingen erfarenhet av att bekämpa bränder och du känner dig riktigt orolig. Trots att din Pokémon hanterar det hela som den kämpe du vet att den är utan att tveka eller backa ner så är situationen riktigt farlig. Du kan inte mycket om brinnande hus. Hur ser man om det är på väg att välta eller kollapsa? 

Sekunderna känns som minuter och oron i dig bara växer. Folk runtomkring står och stirrar som förhäxade på det brinnande huset, till synes förlamade av skräck och känslan av hjälplöshet. Ingen verkar veta om det finns några människor eller Pokémon inne i huset och ingen vill helst tänka den tanken heller. 

Din Pokémon far runt huset, håller sig i rörelse och använder allt som den har lärt sig av dig och alla strider ni deltagit i för att hålla elden i schack. Den försöker att se den här nya utmaningen som vilken annan Pokémonstrid som helst, bara med en udda motståndare och med mycket mer som står på spel. Många räknar med din Pokémon just nu, speciellt du, och din Pokémon vill inte misslyckas eller göra dig besviken. 

En hand läggs plötsligt på din axel  och du hoppar skrämt till och vrider på huvudet. Fru Äppelmos står precis bakom dig. Hon kramar din axel försiktigt och ger dig ett litet leende. 

"Kalla tillbaka din Pokémon," ber hon. "Ni har gjort vad ni kan nu och din Pokémon har kämpat så tappert, men det är inte värt din väns liv." 

Nu blir du rädd på allvar. Ser fru Äppelmos något som du inte kan se  eller är det hennes sunda förnuft som talar? Du håller med henne till fullo, inget är värt din älskade Pokémons liv, men om ingen håller elden under kontroll och brandkåren dröjer ännu längre… 

Det avlägsna ljudet från sirener som snabbt blir högre och högre är som ljuv musik för dina öron! Brandkåren är på ingång och du känner hur du nästan vill skrika rätt ut i glädje och lättnad. Ni grejade det, din Pokémon grejade det! Allt kommer bli bra nu. 

I samma ögonblick hörs ett högt brak och huset börjar ge vika. En vägg rasar och hela ena sidan av huset välter precis där din Pokémon är! Din Pokémon tittar skrämt upp på den fallande väggen och synen får den att frysa av skräck, till din stora förtvivlan! Du måste göra någonting, snabbt! 

**Din Pokémons liv är i omedelbar fara! 
**Hur kommer du rädda den? 

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

LottaV
2015-06-09 16:39
#8

Jag ryker upp hennes pokéboll och kallar henne tillbaka jag hinner prisses innan den fallit ihop. Jag pustar ut att jag han

Ett gott skratt förlänger livet

LottaV
2017-05-25 12:54
#9

#5 Ska detta rollspel fortsätta eller hur blir det?

Ett gott skratt förlänger livet

Mitchika
2017-05-25 12:57
#10

#9 Oj, det var ett par år sedan. 😃

Jag vet inte om deltagarna är så aktiva eller intresserade längre, det var bara du som svarade på sista posten. Dessutom tror jag att jag skulle kunna göra ett roligare/intressantare rollspel i den här stilen i dagsläget, där texten och historien anpassas efter deltagarna. Om det är av intresse, vill säga. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

LottaV
2017-05-25 13:01
#11

#10 Jag är intresserad av vad du än kan komma på för Rollspel då jag älskar att rollspela 😍

Ett gott skratt förlänger livet

[Blue_Lugia]
2017-05-25 13:54
#12

Jag tyckte "I Viridian Forest" Vi hade för några år sen var rätt roligt. :) Hade så många planer för min karaktär, men sen rann det tydligen ut i sanden. Enligt den tråden är den över tre år gammal, så jag tror inte så många kommer ihåg själva storyn längre.

Mitchika
2017-05-25 13:56
#13

#12 Jag har inte glömt den och jag håller med. Jag älskade "I Viridian Forest" och tyckte om alla karaktärerna där och handlingen som hade kunnat utvecklas till precis vad som helst. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
LottaV
2017-05-25 14:19
#14

#12 och #13 Jag håller på att försökta att liva upp den😃

Ett gott skratt förlänger livet

Mitchika
2017-05-25 14:27
#15

#14 Jag tror att flera av dom äldre deltagarna inte är speciellt aktiva på sajten längre. Det kan bli ett problem, med andra ord. 😕

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

LottaV
2017-05-25 14:42
#16

#15 De som fortfarande är intresserade kan ju fortsätta och de andra ses som döda!😉

Ett gott skratt förlänger livet

Mitchika
2017-05-25 14:46
#17

#16 Eller så startar vi ett nytt rollspel istället? 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

LottaV
2017-05-25 15:02
#18

#17 Det låter som en utmärkt idé👍

Ett gott skratt förlänger livet

[Blue_Lugia]
2017-05-25 16:32
#19

#17 Jag är på om någon kommer på något bra. Själv har jag idétorka just nu.; )

Mitchika
2017-05-25 16:50
#20

#19 Jag försöker jobba lite på några grejer i bakgrunden, men jag är ganska upptagen idag. Eventuellt så får jag väl till något. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
LottaV
2017-05-25 17:06
#21

#20 👍

Ett gott skratt förlänger livet

molam
2017-05-25 19:49
#22

Börjar rollspelen att vakna igen? :o

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Mitchika
2017-05-25 20:03
#23

#22 Det finns önskemål om att sparka lite liv i dom igen, så jag tänkte göra lite försök. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
2017-05-26 00:38
#24

Här har ni lite att lattja med tills ett rollspel kommer igång. 😃

http://pokemon.ifokus.se/discussions/59275c22ce12c40a7d0001eb-rp-karaktarsbiografier-for-pokmon?discussions-1

Det är fritt att skapa karaktärer. Det kan trigga kreativiteten en hel del och man kan få massa roliga idéer!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

DogeLove
2017-06-02 20:04
#25

Kommer helt klart vara med om ett rolspel skapas! :D

Upp till toppen
Annons: