Annons:
Etikettövrigt
Läst 1296 ggr
[Blue_Lugia]
2016-02-08 15:33

Mystery Dungeon

Jag har blivit lite Mystery dungeon frälst och är sugen på att spela även dom äldre spelen också (Explorers serien och red/blue rescue team) Vad är dom tydligaste skillnaderna red/blue team spelen samt time/sky/ darkness spelen, för er som spelat mycket mystery dungeon?

Annons:
Mitchika
2016-02-08 16:58
#1

Jag äger nästan hela serien (saknar Explorers of Time samt det allra senaste spelet) och älskar den. 😍

Skaffar du dig Red/Blue får du vara beredd på en utmaning. Fy satan, säger jag bara. Ett underbart spel, absolut, men det har en av dom värsta sakerna i någon av Dungeon-spelen. Vissa dungeons (tyvärr ganska många) måste du spara innan du kan gå in i denna dungeon. Startar du om spelet för att något går åt skogen eller du missar något straffas du när du laddar sparfilen igen. Alla items i ditt inventory är borta, samt alla pengar du hade med dig. Inga andra chanser via re-load.

Det är verkligen "all in" som gäller där. Man får bita ihop och ta förlusten som den är, du förlorar mindre på det. Där är det tur att jag har både Red och Blue version, så mina team kan rädda varandra. 🙂

Finns säkert mer jag inte gillade med Red/Blue-varianten av spelen, men det var länge sen jag spelade och det där var det värsta jag kom ihåg. Har för mig att jag tyckte väldigt mycket om storyn, dock. 😃

Ah, just det, i Red/Blue-varianten har du så kallade "Friend Zones" du måste köpa och låsa upp för att kunna rekrytera Pokémon. Dina lagmedlemmar måste ha någonstans att  bo, eller hur? Du kan besöka alla dessa platser och hälsa på/prata med dina olika lagmedlemmar. Något jag tyckte var jätteroligt och som jag önskar dom hade behållit i dom övriga spelen, även om det var jobbigt att inte kunna rekrytera Pokémon för att man inte hade deras specifika Friend Zone.. 

Explorers of Time/Darkness/Sky tar allt det dåliga med Red/Blue och förbättrar det sju gånger om! Tre fantastiska spel, men jag rekommenderar verkligen att skaffa Explorers of Sky om du ska spela den serien. Exakt samma spel som Time/Darkness, bortsett från att det lagts till en del, mest noterbart Shaymin men även flera specialepisoder man kan spela för att få veta mer om övriga karaktärerna samt en oerhört viktig specialepisod som betydde så mycket för mig (kan inte säga för mycket, vill inte spoila). 🙂

Inga Friend Zones, inga måsten att spara innan dungeons (tror det finns någon enstaka dungeon som dock har den funktionen i Time/Darkness/Sky, men jag kan minnas fel) och en helt ny story från Red/Blue! Har du spelat dom tidigare spelen kan du dock få se en del bekanta ansikten. Skrattar

Kort sagt, jag tycker Time/Darkness/Sky är mycket bättre än Red/Blue, även om Red/Blue absolut är värda att spela igenom också. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Blue_Lugia]
2016-02-27 08:54
#2

Jag är nyfiken på båda, så jag fick tag på Blue rescue team + Explorers of time. Verkar inte flöda av gamla pokemonspel i Sverige direkt… Men jag ska spela lite och se vad jag tycker. :)

[Blue_Lugia]
2016-03-02 09:40
#3

Hur sjutton sparar man i Red/Blue rescue team? Hittar bara Quick Save när man är inne i en Dungeon, och så sparas det ju ibland efter ett uppdrag, men finns det inte en knapp att spara när man vill som i dom nyare spelen?

-Aida-
2016-03-02 11:15
#4

Du sparar väl på sängen genom att klicka på den har jag för mig, jag saknade den funktionen i nya super mystery dungeon.

[Blue_Lugia]
2016-03-02 11:34
#5

# 4 Jasså är det så? Aja inte lätt att veta . ;)

[Blue_Lugia]
2016-03-02 19:30
#6

Nix, det funkar inte. :/

Annons:
Mitchika
2016-03-02 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det är sängen som -Aida- säger. Jag drog fram och dammade av mitt ex av Blue Rescue Team och kollade runt lite. Sängen var det som triggade sparningsalternativet. 🙂

Däremot minns jag inte om du måste nå en speciell punkt i spelet (komma tillräckligt långt i början) för att det ska dyka upp.. Det var alldeles för länge sen jag spelade det från början. Jag får försöka köra nytt spel på Red Rescue Team och se. Blue är lite för kärt för mig för att jag skulle vilja starta om det.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Blue_Lugia]
2016-03-03 05:15
#8

Jo jag missförstod det lite, jag provade igen och man ska ju gå MOT sängen, inte klicka på den hihi. ^^ Så nu går det.

Mitchika
2016-03-03 10:52
#9

#8 Japp, helt rätt. 🙂

Jag startade om mitt Red Rescue Team igår för lite nostalgivärde och man kan spara genom att gå mot/in i sängen redan från scratch. 😃

Så nu ska jag ha kul med lite nostalgiskt spelande och ett riktigt utmanande Mystery Dungeon-spel. Red och Blue Rescue Team är riktigt svåra vad jag minns, speciellt när man kommer längre in i spelen. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

-Aida-
2016-03-03 13:51
#10

#9 Red och Blue rescue team var hur svåra som helst tyckte jag, men de är också de som är så roligt, att man kan gå i dungeons hur länge som helst och de blir bara svårare och svårare.
Min favorit var när man började från lvl 1 och inga items alls. 😃

Mitchika
2016-03-03 13:59
#11

#10 Åh, den är en mardröm…! 🤦‍♂️😃

Team Mitchika ska ge sig på den i framtiden när vi tagit oss fram till den. Jag ser verkligen fram emot att köra den igen. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Blue_Lugia]
2016-03-03 14:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Team Pokepatrol med Rockie och Joey i spetsen redo för dagen!

Mitchika
2016-03-03 15:03
#13

#12 GAH, vilken söt duo! 😃😍

Kan jag lägga upp en bild på min duo i Red Rescue Team? 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
[Blue_Lugia]
2016-03-03 15:12
#14

#13 Gärna! Alltid roligt att se andras Pokemon. Jag kämpade länge med testet innan jag fick Cubone, sämre eller bättre val av pokemon spellar ingen roll, då blir det ju en extra utmaning! Han är ju för söt! <33 Det jobbiga är ju att om partnern svimmar så får man börja om. Frustrerande som bara den, så jag börjar förstå vad ni menar..;)

[Blue_Lugia]
2016-03-03 15:15
#15

Rockie's Bone club är användbar so far

Mitchika
2016-03-03 16:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här är Team Mitchika med Lance och Loke på g ut på räddningsuppdrag. 😃

Dom må inte synas, men med sig ut den här omgången har dom även lagkamraterna Ace Heart och Striker! 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
2016-03-03 16:17
#17

#14 Jag har nog aldrig sett någon spela med Cubone förut. Kul med variation, jag blir nästan liten sugen själv nu. Om jag inte redan startat med Lance och Loke, så kanske.. 😃

Huh, ja. Reviver Seeds är din bästa vän i det här spelet, plus att träna hårt och ta sig an andra uppdrag framför att gå vidare i storyn för snabbt. Det sistnämnda gjorde jag första gången jag spelade i Blue Rescue Team och jädrar, vad det slog tillbaka hårt på mig. 🤦‍♂️

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Blue_Lugia]
2016-03-03 16:57
#18

#17 Naaaw så söta, charmander är en favorit hos mig, honom hade jag dock i det nyaste spelet. ;) Jag kör lite annat innan Mt. Thunder, hoppas på att samla på mig lite items i Dungeons som jag kan ha nytta av. Just reviver seeds har jag inte hittat jättemycket av, men jag kände lite samma i Super Mystery Dungeon, fast där kunde man byta Goldbars mot exempelvis Reviver seeds.

Mitchika
2016-03-03 17:47
#19

#18 Jag funderade på att köra något nytt, men när jag återvände till spelet efter ett så långt uppehåll ville jag faktiskt köra med ett par gamla favoriter jag verkligen älskar att spela med. 😃

Pikachus Static är underbar och elektriska attacker slår ganska hårt på det mesta om man är tillräckligt stark. Charmander och Pikachu kompletterar varandras svagheter ganska bra, men Rock-types kan bli jobbiga. Dock har Loke Metal Claw för det och vi tränar upp nya team members, så förhoppningsvis kan det lösas snart. 🙂

Jag kör dom tidiga dungeons man får tillgång till om och om igen för att samla på mig gratis Apples, Max Elixirs och Gummis, samt pengar. Flera uppdrag man får i dessa dungeons ger dessutom Reviver Seeds som belöning ibland och det är alltid najs då dom kostar 800 styck i affärerna annars.. 🤦‍♂️

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Blue_Lugia]
2016-03-03 18:03
#20

#19 Ja det skulle svida rejält om Zapdos gjorde slut på oss, så det är nog säkrast…

Annons:
[Blue_Lugia]
2016-03-05 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ååh, jag tror jag blev lite tårögd här….:,(

[Blue_Lugia]
2016-03-22 12:55
#22

Kör lite Mystery Dungeon "Marathon"nu av någon a.nledning. Eller. spelar igenom spelen jag har. Detta är/var mina karaktärer i Explorers of time, Lukas och Theo. :)

[Blue_Lugia]
2016-03-22 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

.

[Blue_Lugia]
2016-03-31 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Vad tror ni om denna combo?

Mitchika
2016-03-31 23:05
#25

#24 Super! 😍

Åh, vad jag vill ha det där spelet..

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Blue_Lugia]
2016-04-01 01:04
#26

#25 Josh (Oshawott), och Laura (Fennekin) fick det bli. Velade länge vilk, a jag skulle välja, hade Charmander + Totodile igen och tänkte först om jag skulle ta samma igen, nu när jag spelar igenom det ännu en gång. Ja, jag älskar spelet! Nu när jag spelat igenom resterande spelserie ett tag (fastnade dock vid Blue rescue team, så det får jag ta igen senare) kan jag säga att jag tror man kommer känna igen några bitar från dom resterande spelen. Det sägs ju vara mixat med lite utav varje från tidigare Mystery Dungeon, så ja lite stämmer det….. :)

Upp till toppen
Annons: