Annons:
Etikettallmänt-om-pokemon
Läst 1519 ggr
Hallonsmurfen
2016-07-23 14:41

Pokémon i plural

Med det nya spelet Pokémon Go släppt så har hela världen invaderats av Pokémon (vilket är fantastiskt!) så det är långt ifrån ovanligt att höra massa pokémon-termer ute på gatorna nu. På mina Pokémon-jagar-promenader har jag hört många olika versioner av ordet Pokémon i plural. Jag själv säger det på samma sätt som i singular, en Pokémon flera Pokémon, men jag har hört Pokémons, Pokémonar, Pokémonsar och även 'såna där små monster i mobilen'. Wikipedia säger att det korrekta är Pokémon, alltså samma i singular och plural, men jag är nyfiken: hur säger ni Pokémon i plural?

Medarbetare på Pokémon iFokus

Annons:
-Aida-
2016-07-23 14:50
#1

Pokemon i plural är just Pokemon och de är så jag säger, folk jag stött på säger Pokemons och min mamma säger Pokemonar. 🤪

Mitchika
2016-07-23 14:54
#2

Jag säger precis som du. En Pokémon, flera Pokémon. Det hugger till lite i mig när jag hör andra använda dom orden du beskriver, vilket händer ibland här också. Det låter bara så fel i mina öron, men det finns väl inget "korrekt" ord för det i plural så det är bara att bita ihop och uthärda det. 😃

Jag håller dock med Wikipedia och hoppas att det blir det officiella, korrekta ordet, men jag tror inte folk kommer bry sig om att kolla upp det rätta sättet att uttala Pokémon i plural på oavsett. Så alla får väl säga hur dom vill. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Draken
2016-07-24 10:25
#3

jag säger Pokemon, som i singularform :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Blue_Lugia]
2016-07-24 15:48
#4

Jag säger också en Pokemon, flera Pokemon.

LottaV
2016-07-24 22:57
#5

I tal säger jag Pokémons men i skrift skriver jag Pokémon

Ett gott skratt förlänger livet

[Tuulikki]
2016-07-25 12:37
#6

Pokémon både singular och plural

Annons:
FemFem
2016-07-27 08:44
#7

Jag säger Pokémon i plural med. Fast ibland kanske jag råkar säga Pokémons 🎧

Upp till toppen
Annons: