Nygammal Pokémonfan
Jag älskade Pokémon när jag var barn. Var helt besatt av att samla på korten och att spela spelen. Men sen när jag blev äldre så ansågs inte det att vara "coolt" längre att gilla Pokémon så jag tappade det intresset. Men nu på senare år har det vaknat till liv igen och gud vad det är kul att spela spelen igen. Håller på att ta igen de spel som har släppts under de åren jag har varit borta från fandomen. Har dessutom sett några avsnitt från den första säsongen av serien som finns på Netflix. Där är nostalginivån hög! Vet inte vad jag vill med den här posten. Jag är bara glad att ha hittat ett litet community för Pokémon. Har liksom inga vänner som jag kan nörda över Pokémon med.
Varmt välkommen hit! :D
Jättekul att du både hittat hit och återfunnit ditt gamla intresse för Pokémon. Sajten är inte jätteaktiv för stunden och behöver uppdateras, men jag planerar att ta tag i det under hösten och försöka fixa det som behövs. :)
Själv sitter jag och spelar Pokémon LeafGreen idag! Jag kör en Rainbow Wedlocke Legacy challenge för lite variation och utmaning som jag tänkte posta lite om här på sajten när jag kommit en bit och har lite att skriva om.
Vilket spel är du på nu? :D
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Jag hoppar lite mellan olika spel beroende på vilken generation jag känner för. Men på sistone har det mest blivit Alpha Sapphire. Vill minnas att Ruby & Sapphire var mina första spel, så det känns jättekul att kunna spela i Hoenn med bättre grafik. Annars går jag och väntar på nästa DLC till Sword & Shield.
Har ingen aning om vad den utmaningen du kör är, så det ska bli intressant att se vad du kommer posta om det! :)
#2: Vad kul! :D
Mitt första egna spel var Pokémon Yellow efter att ha fått låna och spela syrrans Pokémon Red till och från. Så kanske Red räknas som det första ändå? Det beror väl på hur man ser det.
Jag minns Pokémon Ruby och Sapphire varmt. Det var första gången jag verkligen väntade på en spelrelease. Jag reserverade mitt ex av Pokémon Ruby och ritade sen en hemmagjord kalender (med en Mudkip på, mitt uppenbara starterval) och räknade dagarna tills det släpptes. Det var en speciell generation av Pokémon för mig. :)
Det är en väldigt rörig och komplicerad variant av Nuzlocke-utmaningen, om du känner till den?
Önskar verkligen att jag hade kvar min Game Boy Advance och spelen. Då hade jag kunnat se vilken starter jag först valde, för jag har inget minne av det alls. Men alla tre starters i Hoenn ligger mig varmt om hjärtat. Håller nog Blaziken som allra coolast i starterfamiljen ;)
Nuzlocke är jag lite bekant med ja. Man får bara fånga en ny Pokémon per route och om en Pokémon blir knockad så är den död för resten av spelet. Så mycket vet jag :P
#4: Jag har kvar allt mitt, men jag har startat om spelen flera gånger. Flera Pokémon har dock sparats och behållits så jag har Pokémon från 2003 liggandes lite här och var i mina boxar. Mudkip glömmer jag dock inte, den fångade mitt hjärta från första stund. :D
Blaziken? Neeh, Swampert! :D
Precis, dom två mest grundläggande reglerna. Den tredje (som vissa anser är valfri medan andra anser att den hör till dom två första) är att ge sina Pokémon smeknamn för att knyta starkare band till dom. Det är inte längre "bara" din Rattata du slåss med, det är din Rattata Lilac. Dom blir lite mer individer och personliga, vilket gör att det slår hårdare när något händer dom.
Wedlocke är extra regler som gör det ännu svårare. Du ska para ihop dina Pokémon efter kön (kille och tjej) och dessa par får sen aldrig brytas av något annat än döden eller om dom släpps fria via PC:n. Du får inte välja paret själv, utan första bästa passande partner som dyker upp i det vilda måste du fånga och para ihop med din singel-Pokémon.
I strid får du bara växla mellan detta par, såvida inte båda Pokémon i paret dör. Då får du växla till nästa par. Det gör spelet ännu svårare och mer utmanande eftersom att du går in i varje strid med endast två Pokémon.
Du kan även göra en HBTQ+/LGBT+ variant av utmaningen där du parar ihop Pokémon av samma kön istället. Samma koncept i grunden.
Min variant av Rainbow Wedlocke gör saker och ting ännu mer komplicerade. Jag har tagit alla 25 naturer som Pokémon kan ha i spelen och delat upp dom i fem grupper där varje natur lottats in. Varje grupp har fått en sexualitet vilket i sin tur blir denna Pokémons sexualitet och jag måste para upp dom efter det. Det gör spelet plötsligt hundra gånger svårare och har du otur med naturerna kan du få spela med tre singelPokémon (som du inte får växla mellan i strid) väldigt länge.
Legacy-varianten innebär så som jag har förstått det att du spelar flera spel på raken i Nuzlockestil och överlevarna (dina champions) från spelet där du vann utmaningen breedas och deras ägg skickas över till nästa spel. Deras arv fortsätter, med andra ord. Det blir kul att se hur länge en Pokémons linje kan överleva och genom hur många utmaningar. :D
Jag valde att kombinera allt det här till en enda utmaning för att jag älskar att utsätta mig själv för fruktansvärda utmaningar där jag får lida en massa. LeafGreen är början, därefter går jag vidare i ordningen:
Sapphire, Platinum, HeartGold/SoulSilver, Black/White (har inte bestämt om det blir ettan eller tvåan än), X/Y, eventuellt Alpha Sapphire/Omega Ruby, UltraSun/UltraMoon och avsluta i Sword/Shield.
Sen får vi se om jag orkar hela vägen eller om jag förlorar utmaningen i något av spelen. :)
Oj, det låter komplicerat och otroligt utmanande. Önskar dig lycka till! :D
#6: Tack så mycket! :D
Nu ska jag inte stjäla din tråd mer med mitt utmaningssnack. :D
Vad kul att du hittade tillbaka till Pokemon! Jag har oavbrutet gillat Pokemon sen jag var 7 år, det är mitt nummer ett intresse. :) Hoppas du tycker de är roligt på nytt. Här har du en hörna du kan nörda med oss.
Hej och välkommen.
Pokemon yellow va det första jag hade.
Sen va jag fast.
Pokemon hundar och konst
#8: Jag önskar att jag inte hade avbrutit mitt Pokemonintresse. Känns som att jag har missat flera bra spel under den tiden. Av det jag har läst så verkar de flesta tycka att gen 4 och 5 är de bästa, och jag slutade vid gen 3 så jag har missat en hel del!
#9: Tackar!
#10 Då har du lite att upptäcka! Till din fördel så kan du ju köpa dom äldre spelen till lägre pris i dagens läge. :)
Välkommen tillbaka! :D Jag fastnade för pokemon så fort det sändes på TV första gången, men sedan har intresset gått lite upp och ner. Jag hade aldrig en gameboy, så mitt första spel blev Diamond tillsammans med torterra <3
Hoenn är en lite udda region för mig eftersom den hamnade mitt i att jag inte kunde se like mycket på serien och dessutom inte kunde spela spelen. Så av alla starterpokemon så är det just hoenn-startrarna jag gärna undviker, trots att de verkar vara bland de mest populära.
Har du någon favorit av de du spelar nu? :)
#12: Har köpt en del spel via Tradera och får nog säga att jag inte håller med om att priset skulle vara lågt. Vissa av de gamla spelen kan kosta mellan 800-1000 kr!
#13: Ja tv-serien minns jag som väldigt bra. Och som sagt finns den första säsongen med svensk dubbning på Netflix. Tyvärr verkar det vara omöjligt att hitta alla andra säsonger på svenska också. Hade ju varit kul att kunna ta igen de säsonger jag har missat. Kan säkert hitta det på engelska, men det hade inte varit samma sak.
Vet inte om jag har någon favorit. Pokemon Sun var det första jag spelade efter att jag kommit tillbaka. Så det har jag goda minnen av :)
#15: Det finns en sida där ett passionerat fan försökt (och lyckats, vad jag vet) samla ihop dom första 10 säsongerna av Pokémonserien på svenska. Det är inte lagligt, men vad jag vet så är det kanske det enda sättet att få tag i en komplett variant av dom äldre säsongerna på svenska.
Utöver det så har Viaplay säsong 14-22 och det borde vara på svenska. Jag vet inte säkert då jag inte har Viaplay. Jag har planerat att titta ikapp på serien så småningom, men inte kommit till skott än. Tre säsonger emellan fattas (11-13) och dom har jag inte lyckats hitta någonstans.
#16: Skulle man kanske kunna få länken till den sidan? För vetenskapliga undersökningssyften såklart. Inget annat. Jag lovar. :D
#17: För vetenskapens skull skickar jag ett PM! Inga olagligheter får postas här på sajten. :)
#18: Det uppskattar jag! Att du följer reglerna alltså :)
Vad kul att du har hittat tillbaka till pokemonvärlden. Jag är själv närmare 50 och jag spelar för glatta livet ;) Brukar även spela tillsammans med 2 av mina döttrar som älskar pokemon (den ena är 12 och den andra är 26 år ;) )
Jag har alla spel som någonsin har släppts, har även kvar GB colour och de spelen. Har även remakesen av de spelen ;)
Just nu spelar jag Pokemon Sword :)
#20: Vad kul att du kan dela det intresset med dina barn! :D
Jag har samlat på mig en hel del av spelen. Åtminstone de som går att spela på 3DS och Switch. Saknar fortfarande ett par som verkar vara bland de mest eftertraktade (och därmed dyrare). Men en dag ska jag nog fånga de alla ;)
Vad tycker du om Sword då? :)
- Redigerat 2020-10-04 17:34 av Caelus
Jag älskar Sword. Pokemon Platinum, X , Ultra Sun och pokemon Sword hör till mina favoriter.
Jag hoppas innerligt att det skall komma en remake på pokemon Platinum, då är jag lycklig :D