Pokémon iFokus

Pokémon

Etiketterallmänt-om-pokemonnuzlocke
Läst 50 ggr
Mitchika
2025-08-17 10:07
1

Nuzlocke-scenen i Pokémonvärlden har växt något otroligt!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dom senaste åren har Nuzlockes* verkligen växt och exploderat på olika sociala medier-plattformar. Spelare livestreamar sina försök, laddar upp arkiv av streamarna och skapar videos på bland annat YouTube för att visa sina utmaningar, försök, framsteg och förluster på olika underhållande sätt.

I takt med att ROM hacks** blir mer populära, avancerade och även svårare och mer utmanande så har Nuzlocke-utmaningen gjort detsamma för att anpassa sig efter dom. Det som tidigare var (och fortfarande kan vara) ett väldigt simpelt koncept med simpla regler har nu förvandlats matematik-älskarnas dröm med så mycket siffror, uträkningar och beräkningar för att ens ha en chans ta sig igenom dom mer avancerade och svåra ROM hacks som finns därute.

Ovanpå det så har många av dom mest skickliga och erfarna spelarna planlagt och valt ut dom "bästa" (mest optimala) Pokémon du behöver stöta på i många av spelens områden för att ha en chans att vinna. Baserat på alla deras försök att ta sig igenom spelen själva och deras resultat.

Men trots det och trots alla perfekta, noggrant uträknade metoder på papper med vad som är den "bästa" och "rätta" vägen att gå finns det fortfarande massa historier därute om dom som inte följer den vägen utan som väljer att spendera månader av sin tid genom att chansa på "fel" Pokémon för att dom har en bra magkänsla gällande det hela.

Det skapar episka historier och äventyr som många skickliga (och mindre skickliga) historieberättare försöker berätta så bra som möjligt och personligen absolut älskar jag det. Jag tycker det är jättespännande att se på dessa videos, följa dom och se vad som händer. Både vinster och förluster. 😄

Jan, känd som pChal och Pokémon Challenges online, är en Nuzlocker som jag har följt under ganska många år och sett växa och utvecklas både som spelare och influencer. I slutet av mars laddade han upp den här videon som dokumenterar hans längsta försök att ta sig igenom en Nuzlocke av "Pokémon Run&Bun," ett ökänt svårt ROM hack som bara ett begränsat antal spelare har tagit sig igenom.

Det är en lång video, men den har ett eget anime-intro av Jan och hans Pokémon med en unik sång just för den. Den är full av spänning, äventyr, parodier på reklamsponsrade annonser i videos, kunskap och information om spelet samt Nuzlockes överlag och så givetvis historien om Jan och hans "underdog team" som ger sitt allt i deras försök att ta sig igenom ett av dom hittills svåraste Pokémon-ROM hacks som finns därute.

Utifall att den inbäddade länken inte fungerar, här är en länk till videon igen:
https://www.youtube.com/watch?v=JzD9Uc7bRK0

*Nuzlockes är en speciell utmaning och ett unikt sätt att spela dom olika Pokémonspelen på som ni kan läsa mer om här:
https://bulbapedia.bulbagarden.net/wiki/Nuzlocke_Challenge

**ROM hacks är modifierade versioner av originalspelen där en eller flera personer har designat om spelet på olika sätt. Det kan vara allt från att enbart ha gjort tränare och gymledare svårare och gett dom mer avancerade team och bättre strids-AI till att designa ett helt nytt Pokémonspel med det gamla som bas och grund.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

16 confirmed winners since recording FULL RUN AND BUN PLAYLIST: https://youtu.be/EMIBOJ97p2Y?si=4_47LsuP_eNeE3lDSUPPORT ON PATREON: http://www.patreon.com/p...
Blue_Lugia
2025-08-18 13:10
1

Härligt att det väcks lite liv i den här sajten igen.
Jag var nästan rädd att den höll på att dö helt. Men jag är såklart också medveten om att Pokemonintresset kan komma och gå plus att folk kan ha mycket annat i livet.
Jag märker tex på mig själv att jag kanske inte är ett sånt där superfan längre nu när jag blivit lite äldre än för kanske 10 år sen.

Har nog inte spelat ett Pokemonspel på ett och ett halvt år men det är för att jag har djur ta hand om bla. Reptilintresset har tagit över en del.
Sen händer det såklart mindre roliga saker i livet som det gör för alla.

Men jag uppskattar fortfarande Pokemon. Har funderat på att välja ut ett spel och spela igenom det snart men det blir liksom aldrig av, haha.

Mitchika
2025-08-18 22:23
1

#1: Det går i perioder och vågor. 😀

I mitt fall så beror det till stor del på att jag blev sjuk förra året och fick spendera hela året och en stor del av det här året med att återhämta mig och komma på fötter igen. Så jag hoppas på att kunna komma igång med allt lite mer nu när jag börjar må bättre.

Ovanpå det så har Nintendo fattat en massa.. ja, i mitt tycke extremt dåliga beslut på sistone och det har också släckt min glädje och passion över Pokémon en del. Det som håller det i liv för mig har varit Pokémon-communityn och fansen och jag har haft roligare att spela nyare fan-gjorda spel av Pokémon på sistone än vad jag haft att spela officiella Pokémonspel på flera år! 😄

Den sista generationen jag riktigt njöt av och hade kul med länge var nog X/Y. Även om dom andra spelen efteråt hade sina stunder så fångade dom inte mig på samma sätt som dom. Pokémon Legends Arceus kom nära och jag hade jättekul med det också, men det var inte riktigt samma sak och det är mer en spin-off av huvudserien. 😀

Som det ser ut nu så kommer jag inte köpa en Switch 2, så jag får se hur det går med Pokémon-spelandet i framtiden. Men det betyder inte att jag inte kan delta i Pokémon-communityn och diskutera sånt jag fortfarande tycker om inom Pokémon även om jag inte spelar dom officiella spelen. 😄

Draken
2025-08-20 08:33
1

#2: Vart hittar man Fan gjorda pokemonspel ? Jag är trött på att spela de officiella, det har blivit sämre och sämre tycker jag 😔

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Mitchika
2025-08-20 09:40
1

#3: Jag känner väldigt mycket som du gör där. Jag får dom flesta av mina rekommendationer från YouTube där folk spelar igenom dom och jag har tränat YouTubes algoritm till att jag vill se sånt, haha. 😅

Personligen är jag ganska kräsen när det kommer till fan-gjorda spel och jag vill se att det möter min standard innan jag lägger min tid och energi på det. Dom flesta fan-games kräver dock att man gör lite… moraliskt och lagligt tveksamma grejer för att kunna spela dom.

Det finns dock undantag! Spel som "Pokémon Unbreakable Ties" (som jag inte testat än då spelet inte är komplett utan bara går upp till 6:e gymmet) är designat i RPG Maker XP och behöver inga rom-filer för att köras, utan kommer som en enkel installationsfil.

Draken
2025-08-21 09:21
0

Jag hade Pokemon Uranium i min dator för några år sedan, och jag har just nu emulatorer för flera av de gamla spelen 😊

Vet du om man kan få tag på Uranium igen ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mitchika
2025-08-21 09:26
0

#5: Jag tror det? Men det kan bli lite svårare. Nintendo gick nämligen på dom med en "cease and desist" vill jag minnas och satte stopp för projektet. Av det jag hittar på en snabb sökning på deras subreddit så ska nya utvecklare ha plockat upp spelet och håller det vid liv samt avslutar ofärdiga delar av det. Jag har dock ingen mer information om det då jag inte spelat Pokémon Uranium på många år.

Draken
2025-08-21 09:31
1

Ska be ena sonen hjälpa mig och se om han kanske kan hitta det och ladda ner det säkert till min dator. Jag vill jättegärna spela det spelet igen 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mitchika
2025-08-21 09:33
0

#7: Jag rekommenderar att han börjar kika på Pokémon Uraniums subreddit! Jag tror han har bäst chans att hitta uppdaterad information och nedladdningsinfo där. Det verkar som om det är den mest aktuella platsen för stunden. Men gör lite research först och kolla att allt är okej så att det inte är något skumt på gång. Jag hinner inte göra det själv idag, tyvärr. 😰