Pokémon iFokus

Pokémon

Etikettpokemonspel-till-nintendo-switch
Läst 215 ggr
Draken
2026-02-20 14:58
1

Fire Red och Leaf Green

Dessa två spel släpps till switch den 27 Februari. De kostar 229 kr st och man kan Pre.order nu.

Jag har förbeställt båda två 😁

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Blue_Lugia
2026-02-20 16:08
0

Men åh, vad roligt! 😃
Det är nog dom enda spelen jag aldrig spelat
förrutom Ruby, Sapphire och Emerald då jag aldrig ägt en Gameboy Advance.
Har bara spelat på emulator och det är ju inte det bästa……
Så nu kan jag spela på ett mer "normalt" sätt.😅🤣
Jag fyller år den 26:e, så det blir ju perfekta födelsedagspresenten i efterskott😁

• Redigerat 2026-02-20 16:09 av Blue_Lugia
Mitchika
2026-02-20 16:44
0

Fantastiskt! 😍

Vet du om det gäller både Switch 1 och 2?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Blue_Lugia
2026-02-20 17:18
1

#2 Jag gjorde en liten snabb koll, och det står bara Switch vart jag än kollar.
Men jag förmodar att det gäller både Switch 1 och 2.
Vore konstigt annars, tycker jag.

Mitchika
2026-02-20 17:20
0

#3: Super, då är det något jag kan spela också! Vad härligt. 😄

Blue_Lugia
2026-02-20 17:55
1

#4 Jag har själv bara en Switch 1 så jag hoppas att det stämmer. 😅🙏😬

Mitchika
2026-02-20 18:18
0

#5: Jag hoppas det också! Jag håller redan på att göra upp planer med en vän om att köpa varsin version av spelet, spela ihop och byta Pokémon med varandra för att komplettera PokéDexen. 😄

Draken
2026-02-20 20:13
0

Jag längtar som en tok till nästa helg. 😁

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Blue_Lugia
2026-02-20 20:19
1

#6 Det låter som en bra plan.😁

#7 Jag med!
Jag hoppade upp och ner som ett litet barn nästan.🤣🙈
Jag tror/hoppas överlag på fler spännande nyheter den 27:e .
Det ryktas ju hit och dit om nya spel osv men det vi får se, helt enkelt.

Men Fire Red/Leaf Green, here we go!!🤩

Draken
2026-02-20 20:22
1

Jag testade att gå till "Pre-order" på mitt gamla switch, alltså ettan, och det verkar inte vara några problem att ladde ner det där 😁

20260220_201840.jpg

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2026-02-20 20:25
1

#8: Jag vet inte om det stämmer, men det ryktas att det skall komma ett "Pokemon collection" till Switch. Som jag har förstått det, så har man tillgång till alla gamla pokemonspel i den samlingen.

Jag tycker det låter för bra för att vara sant, men hoppas kan man ju alltid göra 😊🙈

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mitchika
2026-02-20 20:35
0

#10: Ååååh, vad jag hoppas att det stämmer! 😍

Draken
2026-02-20 20:36
1

#11: Ja jag med 😁

Vi kanske får mer besked den 27, vi får hålla tummarna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Blue_Lugia
2026-02-20 22:01
1

#10 Det verkar vara något det spekuleras om bland fansen, jag hörde nögot liknande för flera år sen så troligen är det något folk vill ska hända, men om det är troligt att det händer inom en snar framtid vet man aldrig.
Det spekuleras också mycket om en generation 10, då vi inte fick någon förra året.
Det har ju varit så i flera års tid att vi fått en ny generation var 3:e år.
2022 kom Scarlet & Violet, men förra året fick vi istället Legends Z-A, så kanske har kedjan brutits.😉

Jag tror absolut att dom kommer bjuda oss på en del roligheter i år, 2026.
Det är ju trots allt 30 år sen dom första spelen, Red & Green, släpptes i Japan. Så kanske kan det vara därför dom ger oss Fire Red & Leaf Green till Switch nu?
Låter ju inte helt orimligt om man tänker efter.
Hur somhelst så tror jag att det kommer komma bler överaskningar under året.
Dom har ju sin "Pokemon Presents" i princip varje år den 27:e februari på deras officiella Youtube kanal.
Ett bra sätt att få reda nyheter så tidigt som möjligt.😁

Mitchika
2026-02-20 22:24
0

#13: Det låter faktiskt mer troligt att det blir en generation 10 announcement den 27:e, men i den bästa av världar kanske vi får både och? 😄

Lite hålla tummarna, men samtidigt hålla förhoppningarna på en vettig nivå och inte bli för uppspelt. Jag ser hellre att dom tar längre tid på sig att släppa generation 10 om det innebär att spelkvalitén blir bättre. Oavsett vad så har vi något spännande att se fram emot om en vecka!

Tills vidare får jag min Pokémon-dos i Minecraft där jag och mina Pokémon kämpar mot en zombie-apokalyps som lämnat världen i ruiner. Både spännande, utmanande och lite läskigt då och då. 😅

Blue_Lugia
2026-02-21 00:44
0

#14 Sant. Många verkar extra hyped på Pokemonday nu eftersom det är jubileum så nu verkar hela världen hålla andan.
Hörde bara för någondag sen om något Pokemon "Wind and Waves" men mycket är fake och i princip bara spekulationer innan utvecklarna själva går ut med något.
Man får vara skeptisk mot allt till motsatsen bevisas.
😅 Angående en generation 10 så har jag dubbla känslor över det.
Inget av spelen sen Pokemon X & Y har motsvarat mina förväntningar.
Både Sun & Moon och Sword & Shield gjorde mig rätt besviken.
Dessa tillhör dom spelen som ligger längst ner på min lista.
Men, det händer att jag spelar igenom även dessa.
Scarlet & Violet var väl aningen bättre men heller ingen av mina topp 5, om vi säger så…

Jag spelar så mycket Pokemon just nu så det är inte klokt….😂
Jag har utmanat mig själv att spela minst ett spel som utspelar sig i varje region. Jag utgår från länderna regionerna är baserade på och spelar efter hur nära Sverige länderna ligger.

Som exempel, Galar är ju baserat på Storbritannien. Så det blir ju på sätt och vis "närmast" oss. Herregud vad jag är sämst på att förklara, men hoppas du får ett liiiitet hum om hur jag menar. Så jag har nyligen spelat igenom Sword.
Näst på listan är Y. Kalos är ju baserat på Frankrike som ligger nära Storbrittanien och enligt vad jag läst är även Galar och Kalos grannregioner.
Sen kommer jag gå vidare till Pokemon Violet osv. så jag tar Alola, Unova, Sinnoh, Hoenn, Johto och Kanto sist.
En lite udda ide jag fått.😅

Spelar även en del på mobilen. Lite Pokemon Go, lite Pokemon Unite och även om två TCG spelen kör jag ibland.😁
Jag spelar även Pokeon Masters Ex då det kan vara rätt underhållande att följa karaktärerna i deras storys.
Man kan få Syncpairs med i princip varenda officiell tränarkaraktär där.

Så ja, det är mycket Pokemon i mitt liv just nu. Har nog blivit lite smittad av den här "Anniversery hypen" som verkar råda just nu.
Bara härom dagen så hittade jag min gamla Jumbo Pikachu som jag fick i julklapp som 11-åring för 25 år sen.
Gissa om han väcker minnen….😁❤️ Och nej , jag skäms inte för att erkänna att jag har Pokemongosedjur hemma trots att jag fyller 36 om 5 dagar…..😂

Draken
2026-02-21 08:28
0

#13: Det är nog mycket troligt att det i just för att det är 30 års jubileum att Fire Red och Leaf green släpps till switchet nu. Men inte är jag ledsen för det inte 😁

#14: Hoppas också på en generation 10, men det får gärna ta tid, precis som du säger, om det innebär att det blir en bättre spelupplevelse.

#15: Har också hört om Wind & Waves och hoppas lite på den, men inget är ju bekräftat ännu.

Jag spelar också mycket pokemon just nu. jag har emulatorerna till några av de gamla på datorn, så jag har precis gått genom första delen av Soul Silver, men har fastnat i ligan. Måste träna upp gänget lite mer innan jag klarar den.

Jag pausade dock den och spelar just nu pokemon Y. Jag har precis tagit fjärde gymet där. När jag har gått genom den, så blir det Black eller White 2, om inte red och green hinner släöppas innan 😁

Och nej , jag skäms inte för att erkänna att jag har Pokemongosedjur hemma trots att jag fyller 36 om 5 dagar…..😂
Jag fyller 54 i April och jag har också Pokemon gosedjur hemma 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mitchika
2026-02-21 09:19
0

#15: Ja, nu i tiden med AI som snabbt förbättras och allt annat måste man vara super duper-kritisk till det mesta. Oavsett hur äkta det kan se ut..

Jag avskydde ju Sun & Moon så jag kan relatera till din känsla. Däremot hade jag kul med både Sword & Shield och Scarlet & Violet, med jag glömmer ofta bort att Sword & Shield existerar och det är nog nästan värre än att avsky ett spel. Det var så icke-minnesvärt att jag glömmer bort det. Fast det kan vara mitt dåliga minne som spökar, men övriga spel i serien kommer jag lättare ihåg.. 😅😂

#15 & #16 Vilka roliga Pokémonplaner ni båda har och pysslar med! 😍

Jag känner inte riktigt för att spela några av dom officiella spelen för stunden, även om jag blivit taggad inför FireRed & LeafGreen till Switch nu. Så jag väntar till den 27:e och fortsätter pyssla med annat och icke-officiella Pokémongrejer under tiden. 😄

Jag har också Pokémon-gosedjur hemma lite överallt på mina olika hyllor. Varför ska man skämmas för det för? 😄

Blue_Lugia
2026-02-21 11:10
0

#17 Nej, inte ska man skämmas. Men just normerna om hur vuxna förväntas vara
och bete sig finns ju.
Men det folk inte vet mår dom dåligt av.😁 Sen kanske man inte skyltar
om sina gosedjur för folk till höger och vänster just för att icke-fans inte skulle förstå.😂
Många uppfattar ju Pokemon som "barngrejer". Senast härom veckan var det någon som på ett forum som frågade om "Pokemon inte var en 90-tals fluga".
🤣🤣

Mitchika
2026-02-21 11:52
1

#18: Vem sjutton bryr sig om dom normerna? 😄

Dom enda normer värda att bry sig om är dom som håller samhället fungerande och håller ordningen. Allt annat som försöker styra hur folk till exempel lever, mår och klär sig är skräp och inget att bry sig om. Att vara vuxen är ju att kunna göra/vara som man vill så länge som man inte skadar andra.

Ingen har rätt att lägga sig i hur du lever ditt liv. Det är svårt att lära sig att inte bry sig om vad andra tycker, men rätt folk som känner som du kommer inte bry sig ett skvatt om ditt hem är fullt av gosedjur, leksaker, Lego, modeller, akvarier eller vad du nu än är intresserad av och älskar att pyssla med. 😄

Blue_Lugia
2026-02-21 21:25
0

#18 Tyvärr är vi nog en hel del som formats efter hur normerna är utformade.
Sånt tar tid att jobba bort. Får arbeta med mig själv en hel del men det har vlivi4 betydligt bättre med åldern. 😊
Men dessa sk. "rätt" folk. Jadu, ibland undrar man om såna personer finns.
Har nog enbart träffat på fel folk i så fal, hahaha.
Sen kommer jag förvisso från en liten bruksort. Här är det väldigt lätt att
det döms till höger och vänster och det pratas gärna bakom ryggen på en.
Det som är sorgligt är ju att barn/ungdomar gör som vuxna gör och börjar bete sig likadant själva.
Som sagt, sorgligt att det ska behöva vara så.

Men, nu blir det ju något helt annat än Fire Red och Leaf Green vi disskuterar. 😜
Jag kommer nog vänta med att spela även om jag köper spelet den närmaste tiden. Jag har bestämt en viss ordning jag ska ta alla spel så jag håller mig till det. Håller på att fånga och levla alla Pokemon jag vill ha i legends Z-A.
Inte ens DLC:n till den har jag påbörjat än trots att det gått flera månader sen jag påbörjade resan.
😅😅

molam
2026-02-21 22:15
0

#6 lite sorgliga nyheter, som det verkar NU så finns det inget som tyder på att dom har uppdaterat LG/FR som kommer till switch med sladdlös kommunikation, Dessa spel kom först på Advance, vilket innebär att man använde trade cord för att byta mellan spel, så det fann ingen trådlös kommunikation, som det verkar har dom bara rakt av "laddat upp" dom till switch utan några som helst förändringar, och där ingår tyvärr byte utan sladd

#18 Äsch! alla folk vet om min plushcollection, ett intresse är ett intresse, och inget man ska skämmas över, min plush collection består av massa lamor, några squishmallows, en digimon och ett gäng pokemon! inget att dölja det är mitt intresse, dom vet om min lustiga inte dricka koppar collection också!

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Mitchika
2026-02-22 00:55
0

#21: Det fanns trådlös kommunikation med FR/LG på ursprungliga Gameboy Advance! 😀

Det var ett av dom första spelen som kom med en Wireless Adapter, som man pluggade in i samma uttag som link-kabeln man använde för att byta traditionellt. Spelen var kompatibla med både Wireless Adapter och link-kabeln för att kunna byta med dom äldre Ruby och Sapphire-spelen, som inte var kompatibla med den nya Wireless Adaptern.

Så det finns redan en form av trådlös kommunikation inbyggd i spelets design och det låter inte för långsökt att dom skulle modernisera denna till att funka med Switchens trådlösa system istället för Wireless Adapter-systemet.

Draken
2026-02-22 08:10
1

#18: Inte vill jag påstå att det är "barngrejer" inte. Vissa av spelen och storyna är rätt så svåra faktiskt tycker jag. Numera tror jag att det är mestadels vuxna som faktiskt spelar pokemon. Jag känner flera stycken som spelar, men deras barn i olika åldrar spelar inte.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mitchika
2026-02-22 09:07
0

Som tillägg till det jag skrev i kommentar #22 så hittade jag det här på deras officiella sida: "This digital exclusive contains the Sevii islands, where even more Pokémon await. You can also visit the Pokémon Wireless Club to trade, battle, and chat with other players via local wireless**!"

"** Additional games and systems required for multiplayer mode. Sold separately."

https://www.nintendo.com/us/store/products/english-pokemon-firered-version-switch/

Så jag tror absolut att det kommer gå att byta Pokémon med varandra i Switch-versionen av dessa spel. 😄

Buy (English) Pokémon FireRed Version and shop other great Nintendo products online at the official My Nintendo Store.
molam
2026-02-22 10:18
0

Okej vad bra! när jag läste ovh kollade hjittade jag inget som sa att det skulle gå! skönt att dom kanske lyssnat på fansen då! =)

Blue_Lugia
2026-02-22 14:12
0

#23 Dom som kallar Pokemon för "barngrejer" är nog dom som i princip känner till Pikachu, aldrig spelat ett spel och att det var något som "gick på tv för länge sen".
Dvs dom som lever kvar i milleniumskiftet och inte vet att Pokemon fortfarande är populärt.
När jag var barn på den tiden var Pokemon mega hyped här i Sverige. Så alla kände ju till det.
Nu verkar det tyvärr tonats ner en del, och man ser sällan några Pokemon relaterade prylar alls.

Mitchika
2026-02-22 14:52
0

Bara för att något skapades för barn så betyder det inte att det inte kan vara för vuxna också. Och tvärtom så kan något som skapades för vuxna bli något för barn. 😀

Vi vuxna är inte annat än stora barn med större ansvar, rättigheter, skyldigheter och äldre hjärnor med mer erfarenheter. Mycket har samhället rätt att kräva av oss, men inte att ta ifrån oss det vi älskar och mår bra av med argumenten att det är "för barn" eller "barnsligt."

Livet är hårt och eländigt nog som det är. Varför göra det värre genom att beröva sig sina ofarliga glädjeämnen som inte skadar någon? Och nej, att någon blir "irriterad" eller "stör sig" på att någon har intressen som många kallar barnsliga är inte att skada någon. Oavsett hur mycket dom skulle hävda motsatsen. 😜

Blue_Lugia
2026-02-22 17:20
1

#27 Det är sant det du skriver.
Tänk om man bara kunde få alla att förstå det.
Men man kan aldrig ändra på någon annan.
Vill man stå fast vid sina förutfattade meningar så får man väl göra det då.
Säger väl egentligen mer om dom.
I mitt sista familjehem minns jag en vuxen person som tydligen ansåg att man varken fick ha rosa hoodies, titta på tecknat, spela Tv-spel osv. när man är tonåring som jag var då.
Jag älskade filmen "Spirit-hästen från vildmarken" även som 17-åring och gör det än idag.
Men denna person gav mig en blick som om jag inte vore riktigt klok när hon hittade mina animerade filmer på mitt rum. Jaja…..😏
Som vuxen kan jag förstå i att "problemen" låg i hennes dömande attityd och inte hos mig. 🤷‍♀️😁
Men som sagt, det är tragiskt att vissa är så inrutade att man inte kan vara på ett visst sätt efter en viss ålder.

Draken
2026-02-23 07:43
1

#24: Visste inte att det kommer en ny ö på spelen. Vad spännande 😀

Vad bra att det går att byta mellan spelen och med andra 🙂

#26: ja jag var ju redan vuxen när blå och röd kom på -90 talet. Vi köpte spelen till barnen, men det slutade med att jag började spela när barnen ledsnade efter några veckor. Sen var jag fast 😂😂😂

#27: SÅÅÅ sant 😁

#28: Åhh herregud vilken idiot 😡Min yngsta dotter är 17 och hon sitter ute och gungar i ett par timmar i stöten för att stressa ner. Hon spelar pokemon, fast hon spelar gärna själv.

Min näst yngsta är 19 och hon gillar Hello Kitty & friends.

Molam är 32 och hon har så mycket nallar och gosedjur att hon knappt får plats i sängen själv 😝OCH hon spelar pokemon med mig.

Skulle aldrig falla mig in att säga något om det, aldrig någonsin.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2026-02-23 07:44 av Draken
Mitchika
2026-02-23 08:38
0

#28: Jag ÄLSKAR "Spirit, Hästen från vildmarken" fortfarande. 😍
Jag såg den också som ung (jag var tonåring när den kom ut) och den blev en av mina favoritfilmer någonsin. Jag har den på DVD och dyker den upp på en streaming-tjänst jag har så är jag snabbt på att titta. 😄

Håller med Draken där, vilken idiot. 😡
Dom får tycka vad dom vill själva naturligtvis, men inte tvinga på sin version av hur tonåringar "ska vara" på andra.

Jag växte inte upp i ett perfekt hem och jag har blivit mobbad något så fruktansvärt, bland annat för mitt Pokémonintresse. Jag har fått försvara mina intressen och min identitet med tänder och klor från både utomstående och min egna familj ända sen jag var barn så det har f-n inte varit lätt många gånger.

#29: Sevii Islands är inte nytt i den meningen utan dom har alltid funnits i FireRed och LeafGreen. Det är nytt i den mening att det inte fanns i original-spelen Red & Blue utan det skapades för ursprungliga FireRed och LeafGreen. Jag vet inte varför dom formulerade det på det sättet på hemsidan. 😅

Blue_Lugia
2026-02-25 06:44
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#29 och #30
Ja jag har nog blivit hackad på för det mesta.
Allt ifrån hur jag ser ut, till hur jag varit som person.
Som autistiskt barn stack man väl ut en hel del jämfört med deras biologiska barn.
Allt sånt sätter sig, men som vuxen har jag bett om hjälp och fått verktyg att lättare hantera min självkänsla bla.
Helt ur kommer det nog aldrig gå men det är bättre som,sagt.
Men här har vi ju en safezone, så här skäms jag inte och hoppas ingen annan gör det heller.
Den här rackarn är tillräckligt stor att krama om när det behovet kommer dessutom.
Jag är rätt känslig, så visst blir man sårad när man inte känner att man duger, men jag ställer mig inte längre in för att göra andra nöjda.
Det är bara att konstatera att "Tyvärr var du inte rätt person för mig, hoppas du passar någon annan bättre."😌🤷‍♀️

Draken
2026-02-25 08:31
1

#30: Det hade jag glömt bort 😊 Men jag ser fram emot att utforska på nytt.
Molam har beställt Leaf Green, så jag kommer spela Fire Red först, så kan vi hjälpas åt med att fylla dexen 😁

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mitchika
2026-02-27 19:06
1

Jag började spela FireRed på min Switch under seneftermiddagen och min vän spelar på LeafGreen på sin Switch. Vi har jätteroligt och jag håller på att ta mig igenom Viridian Forest med min Charmander Charcoal, min Pikachu Seth och min Metapod Lilac. 😍

Det är mina första tre som jag tänker ta Brock med, därefter kommer jag utöka teamet sakta men säkert. Jag försöker fånga alla Pokémon jag kan i områdena innan jag går vidare i historien och jag ger alla smeknamn också för att jag tycker det är roligt. 😄

Blue_Lugia
2026-02-27 20:15
0

Jag har inte köpt spelet till Switch än.
Jag har haft fullt upp med Pokemon Go då jag vill passa på att raida legendarerna… då det är en del event ongoing just nu.😅
Tja, jag har fått tre av dom i alla fall.
Sen har jag spelat en del annat på mobilen och så småningom kommer jag väl starta om Pokemon Y. Så jag vet inte riktigt när jag kommer igång med Fire Red/Leaf Green.😅

• Redigerat 2026-02-27 20:16 av Blue_Lugia
molam
2026-03-01 21:57
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kör LG för fullt just nu, mitt team består av

Arcanine "Kuma"
Vaporeon "Akuma"
Raichu "Meena"
Fearow "Azusa"
Gengar "Chihiru"

Min venosaur fick hamna i boxen han funkade inte med mig, så nu får jag med 5 pokemon, vet inte vem nummer 6 ska vara men dom är på mellan lvl 40 och övl 43 och jag har tagit 6 gym

Denna snyggingen dök upp strax efter att jag fångar min HAUNTER och lärt han psychic såklart xD så hon får följa med nästa gång istället, jag önskar så att gengar fick den där blå färgen som shiny, istället för att knappt ändras

Draken
2026-03-05 08:58
0

Jag skall ta sista delen av öarna på Fire Red nu, sedan skall jag starta Leaf Green och ta med breedade pokemon.

Jag har flyttat och bytt ut pokemonen hela tiden, så jag hade stora problem i ligan, men efter 4 black outs , så fixade jag det 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2026-03-09 07:32
1

Nu har jag gått igenom Fire Red och har startat min resa på Leaf green 😁
Har tagit 2 gym och är nu i Vermilion city och skall gå ombord på båten.

Jag går med bytta/breedade pokemon, så de har inte lytt sedan viridian forest, men nu lyder alla igen …åtminstone till lv. 30 😝

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Blue_Lugia
2026-03-09 18:34
1

#37 Hur funkar det att byta Pokemon i dessa spel? Bara lite nyfiken.🙂

Mitchika
2026-03-09 19:12
0

#38: Det funkar precis som med Wireless Adapter på GBA-spelen. 😀

Det är bara att gå in i bytesrummet på andra våningen i Pokémoncentret, men det går enbart att byta lokalt. Det vill säga när man är i närheten av varandra fysiskt med Switcharna. Inte över nätet.

Draken
2026-03-10 08:09
0

Jag har ju den turen natt jag har två konsoller, så det är väldigt enkelt för mig att byta mellan spelen.
Överförde mina sparade data från Fire Red ,när jag hade klarat spelet till, min andra konsoll.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Blue_Lugia
2026-03-16 17:49
0

#39 Ajdå. 😬
Då är det kört för min del. Jag känner ingen som spelar något Pokemonspel alls.😅