Pokemon Crystal Nuzlocke
Okej, jag ger mig in på en ny Nuzlocke utmaning.
Mitt team just nu ser ut så här;
1.Chikorita, Spinner Lvl 12
2.Hoothoot, Enfoting, Lvl 12
3.Poliwag, Grodan Boll, Lvl 12
4.Geodude, Bumling, Lvl 12
5.Rattata, (Den fick namnet Nuno igen eftersom min tammus har det namnet) Lvl 7
Det gick bra fram till Violet City då jag insåg att jag behövde få upp mina Pokemon i nivå.
Sprang in och battlade i Sprout Tower vilket var rätt lätt.
Passade på att ta några vändor i gräset på routen utanför Violet City för säkerhets skull.
Gick in i gymmet och klarade tränarna men förväntade mig att Falkner skulle ha sina Pokemon i 2-3 nivåer högre än mina men till min lättnad var så inte fallet.
Jag spelar sällan spel från generation 1 eller 2 så det är sällan jag kommer ihåg vad tränarna har för nivåer på sina Pokemon.
Skickade in Grodan Boll som sövde Pidgey och sen fick Bumling tackla ner den.
Samma sak med hans Pidgeotto även om den var starkare.
Mot slutet fick jag kalla tillbaka Bumling då hans HP började sjunka och Enfoting fick kämpa lite sista biten.
I Route 31 dök en Zubat upp som jag tänkte fånga men tankspridd som jag var "råkade " jag döda den…så där blev det ingen Pokemon.
Nu är jag i Union Cave och teamet är alltså utökat med lilla Nuno (Rattata) som jag ska försöka få upp i nivå så teamet jämnas ut lite.
Notera att jag inte kommer köra med en berättelse som många gör i sina Nuzlockes utan jag kommer bara rapportera hur det går under spelets gång.
Hurra, Chikorita! Bästa Johto-startern! :D
Jättebra jobbat! Du har ett härligt team hittills, lycka till! Bumling kan bli din bästa vän dom kommande två gymmen så ta väl hand om honom. :D
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Chikorita är min favorit av dom tre. Tycker det är coolt att man kan fånga poliwag så tidigt i spelet, lyckas man utveckla den fullt ut så är de en stark pokemon i sitt lag med fighting type kombinationen.
Alla lever än.
Precis utanför Union Cave blev jag lite svettig då Bumling gick ner på rött men jag hann byta ut honom.
Gymmet i Azalea Town gick jättelätt.
Jag är så stolt över mitt team att vi klarade det. :)
Kanske särskilt över Enfoting som slog ut som två första och sen skickade jag in Bumling som gjorde Rock Throw på Scyther och sen var det klart.
Vi mötte såklart Rivalen också, Dryger som jag kallar honom men det var heller inget större problem.
Chikorita, Spinner, Lvl 15
Hootohoot, Enfoting, Lvl 15
Geodude, Bumling Lvl 15
Poliwag, Grodan Boll Lvl 14
Rattata, Nuno, Lvl 14
Venonat , Malen Lvl 12
0 Dödsfall
Passade på att träna lite i Ilex Forest och teamet utökades med en Venonat som döptes till Malen.
Nu tar vi en paus på Route 34, tror både jag och mina Pokemon behöver vila lite…
#3: Heja, fantastiskt jobbat! :D
Bumling är en ovärderlig kamrat såhär tidigt i spelet och han verkar göra rätt för sig också. Hela teamet ser imponerande ut, du har tränat dom riktigt bra. :D
#4 Tack! :)
Ja, han är fantastisk.
Hoppas på att få ha honom med så länge som möjligt.
Jag gick rakt igenom Golden Rod City för att på nästa Route fånga backup Pokemon och träna vidare, för som det är nu vågar jag mig inte på gymmet.
Speciellt inte med tanke på Miltank och dess Rollout!
På Route 36 hittade jag en Spinarak som fångades och döptes till Imse.
Den fick hamna i boxen i väntan på att ev. få användas ti teamet.
I National Park fångade jag en Psyduck som fick heta Kalle.
Också han fick bänkas i boxen.
Spinner utvecklades till Bayleaf. :)
Men på Route 36 stred jag också mot någon som hade en Abra och en Kadabra. Abra var inte så svår att slå, men Kadabra hade Confusion och det höll på att sluta i katastrof för några av mina Pokemon.
Trött som jag var, och lite stressad över situationen råkade jag skicka in fel Pokemon och lilla Malen fick sätta livet till! Nej! Inte söta lilla Malen! :(
Nu blev jag arg och lät Spinner göra en Razorleaf på Kadabra.
Mest arg på mig själv faktiskt för det var Spinner jag skulle använda egentligen men misstaget gjorde att jag förlorade en kär Pokemon….:,(
Vila i frid Malen……
Imse fick komma till användning tidigare än jag kunnat tro men hon är bara på level 6 ännu så henne får vi träna upp rejält.
Välkommen till teamet Imse!
Det var såklart lite tungt att fortsätta spela men vad ska man göra? Jag måste försöka komma över det här och kämpa vidare.
Måste träna vidare innan jag försöker mig på gymmet, annars kan det sluta med att hela teamet stryker med och det vill jag inte.
Spinarak "Imse", Lvl 6
Rattata "Nuno", Lvl 16
Poliwag "Grodan Boll", Lvl 16
Hoothoot "Enfoting", Lvl 17
Bayleaf "Spinner" Lvl 17
Geodude "Bumling" Lvl 18
1 Dödsfall
#6: Åh, stackars Malen! :(
Jag gjorde själv det misstaget i min Pokémon Black Nuzlocke när en Sawk dödade en av mina Pokémon oväntat. Jag blev så upprörd och förtvivlad av det hela att jag skickade ut fel Pokémon (min Purrloin) och märkte det inte förrän efter jag valt attack (jag är en A-spammare efter lång tids träning och grinding) och denna Sawk dödade henne med ett slag.
Så två Pokémon dog, en av en slump critical hit från Sawk och den andra för mitt slarv. Sånt svider verkligen!
Jag hoppas lilla Imse kommer ikapp resten och visar sig vara en duktig medlem i teamet. Jag älskar Spinarak/Ariados. Hade en på min första omgång någonsin av Pokémon Gold när jag var barn, så jag är väldigt fäst vid den. :D
Nu har jag klarat tredje gymmet.
Åter igen fick lilla Grodan Boll agera sömnpiller och när gymledarens Pokemon sov gjorde Bumling Rock Throw och Magnitude tills dom dog.
Usch! Aldrig har jag fått såna stresspåslag inför gymstrider som nu!
I vanliga fall kan man ju heala, träna lite till och försöka igen om teamet slås ut, men om det händer nu så är det ju kört.
Tur ändå att man fångar lite extra Pokemon på vägen.
På Route 37 lyckades jag fånga en fruktansvärt envis Stantlerhona som döptes till Rudolfina. Men det gick efter mycket om och men.
I Mt.Mortar fångades en Zubathona, Bitis fick hon heta.
Och på Route 38 fångades en Magnemite som fick namnet Elis.
Alla dessa är nu boxade.
Jag ägnar mycket tid åt Routerna och även grottan då mina Pokemon är lite för låga i nivå.
Jag vågar inte chansa även om dom är starkare nu.
Jag kollade upp gymledarens Pokemon på Bulbapedia och han har tydligen Pokemon på level 21-25…
Men det gick bättre idag i alla fall. Hoppas att teamet står sig fortsättningsvis.
Ja, jag vet att det är lite ojämnt, men jag jobbar på det.
Spinarak "Imse" Lvl 15
Rattata "Nuno" Lvl 17
Hoothoot "Enfoting" Lvl 18
Poliwag "Grodan Boll" Lvl 18
Bayleaf "Spinner" Lvl 19
Geodude "Bumling" Lvl 19
1 Dödsfall
- Redigerat 2020-11-05 22:39 av Blue_Lugia
#8 Jättebra jobbat med tredje gymmet! Jag visste att Bumling skulle vara en riktig klippa i dom kommande gymstriderna. :D
Ja, oddsen är höga i en Nuzlocke. Det är vad som gör dom så skrämmande och även så spännande och roliga!
Jag tycker du gör ett bra jobb med teamet nivåmässigt. Imse kommer ikapp bra. :D
Förlåt att uppdateringen dröjt men jag har haft mycket annat att fokusera på senaste dagarna så jag har inte hunnit spela plus att jag låg däckad i migrän hela helgen…..
Nu har i alla fall några Pokemon utvecklats. Nuno har utvecklats till Raticate, Enfoting till Noctowl och Imse till Ariados.
Och jag klarade gymmet i Ecruteak City efter mycket om och men.
Men, vi har förlorat Bumling.
Och jag skäms nästan att behöva säga det….:(
Imse lärde sig Nightshade som jag använde på hans lag fram till Gengar.
Tänkte inte alls på att den kunde Shadow Ball men för att rädda Imse bytte jag in Bumling.
Han klarade det inte…..
Mina övriga Pokemon fick hjälpas åt att ta ner Gengar och jag minns inte hur det gick men till slut vann jag då men en av dom bästa i mitt lag är tyvärr borta. :,(
Efter lite healande gick jag till huset där Kimonotränarna finns för jag behövde ju Surf om jag skulle ta mig till Cianwood City för att hämta någon medicin till Ampharos.
Jag var i Light House innan jag gick in i gymmet så dit behövde jag inte gå ut surfade direkt iväg på Grodan Boll.
Som om jag inte redan var på dåligt humör efter förlusten av Bumling så blev jag det definitivt det nu (och ni får ursäkta om jag spyr lite galla just nu) när den där dåren som jagar Suicune hela tiden ploppar upp från ingenstans då jag letade efter en Pokemart! Jag brukar oftast ge upp vid Ecruteak City när jag spelar Silver eller Crystal så jag kan inte utantill vad som finns var hädanefter.
Hade ingen aning om att det inte fanns någon Pokemart i Cianwood City men då hoppar Suicune fram och den där galningen som plötsligt vill ha en strid mot mig för att jag tydligen är något "hot" som ska sno hans Suicune!
Blir så arg så jag spricker då jag tycker att galningen/dåren kommer och stör mig då jag inte har tid med honom och det att jag höll på att förlora flera team medlemmar igen som tex Spinner höll på att stryka med och Imse
Lyckades rädda dom till slut sen bad jag högt för mig själv galningen fara och flyga….! Hoppas inte grannarna har hört mig för det var inga vackra ord som kom ur min mun där och då kan jag säga….
Usch! Hatar honom! Helt klart spelets störigaste karaktär och han är en av två karaktärer jag känner ett brinnande hat mot i det här spelet….
Får hoppas att galningen inte dyker upp mer på ett bra tag, men det ska man väl inte hoppas på….
Nästan så jag vågar påstå uppskattar Silver mer faktiskt trots att han är lite stöddig.
Men Suicine galningen däremot….nej tack!
Suck…okej jag kämpar vidare och hoppas på att jag/vi kommer lite längre. Jag ger inte upp i första taget. Tummen upp ^^
Magnemite,Elis har fått tagit Bumlings plats i laget.
Teamet:
Raticate "Nuno" Lvl 21
Noctowl "Enfoting" Lvl 21
Magnemite "Elis" Lvl 22
Poliwag "Grodan Boll" Lvl 23
Ariados "Imse" Lvl 24
Bayleaf "Spinner" Lvl 24
2 Dödsfall
- Redigerat 2020-11-11 22:06 av Blue_Lugia
Jag verkligen avskyr att de finns så jobbiga gubbar i vissa spel. Som bland annat X och Y, avskydde idioterna av hela min själ. Vila i frid bumling 😔
#11 Ja usch ja….
Man har lust att hoppa in i spelet och ge dom en smocka…..
Men nu uppdateras det lite igen.
Har varit och hämtat medicinen i Cianwood City.
Galen som jag är tänkte jag ge mig på gymmet när jag ändå var där.
Tyckte tränarna nästan var lite knepigare än själva gymledaren som gick relativt bra.
Lyckades hålla alla vid liv. Skickade in Spinner (Bayleef) som använde Poison Powder på Primeape och sen bytte mot Imse. Imse använde Stringshot och Nightshade ett par gånger. Primeape besegrad.
Försökte med samma sak på Poliwrath men den var lite tuffare så jag bytte till baka till Spinner som gjorde Razorleaf på den. Sen blev det kritiskt läge för Spinner och jag skickade in Imse igen.
Tack vare att Poliwrath var förgiftad lyckades jag ta ner den också och vann gymstriden.
Nu behöver jag träna lite i det vilda innan jag ger mig på ett nytt gym. Har gått iväg hela vägen till Route 43 utanför Mahogny Town för jag tyckte det var så låg nivå på vilda Pokemon på dom andra Routerna så man får inte så mycket exp.
Men ska gå tillbaka till Olivine City när jag är redo såklart.
Poliwag är en Poliwhirl nu och jag ser fram emot att den blir en Poliwrath. Tycker den verkar ganska bra.
Jag har en Water Stone redan nu så jag skulle ju kunna utveckla den redan nu, men jag vet inte om den lär sig några bra moves medan den är Poliwhirl som jag kanske missar i så fall så kanske borde avvakta?
Raticate "Nuno" Lvl 23
Noctowl "Enfoting" Lvl 23
Magnemite "Elis" Lvl 23
Poliwhirl "Grodan Boll" Lvl 25
Ariados "Imse" Lvl 25
Bayleef "Spinner" Lvl 25
2 Dödsfall
- Redigerat 2020-11-12 19:49 av Blue_Lugia
#13 Haha, ja just det det tror jag du skrev på sajten för länge sen. :)
Måste bara tillägga att jag börjat fästa mig en del vi Grodan Boll nu.
Hoppas verkligen inte att han dör för då kommer jag gråta floder ur mig!
- Redigerat 2020-11-13 22:32 av Blue_Lugia
#13: Bra jobbat! :D
Vad spelar det för roll om något är smart eller inte så länge det fungerar? ;)
Haha, jag älskar Lance. Har alltid gjort det i alla spelen. Han var en av många som gjorde att jag valde det namnet själv. :D
Nu har kommentarerna blivit lite bananas tror jag.
Vet inte om jag råkade ta bort den jag skrev tidigare eller vad som hände. :/
Ser inte den längre efter att jag skulle redigera ett ord.
Lägger in kommentaren igen. Vet inte varför den försvann.
6:e gymmet avklarat!
Enfoting sövde ner med Hypnosis båda gymledarens Magnemite och sen använde Imse använde Nightshade.
När det var dags för Steelix bytte jag in Grodan Boll som också använde Hypnosis och sen surfade till Steelix var avsvimmad.
Kanske inte den smartaste strategin men det funkade uppenbarligen.
Jag uppskattar att ha Hypnosis i det här spelet om man har lite bräckligt lag.
Den verkar hålla många turer.
Så nu verkar det som att jag måste prata med Lance uppe vid Lake of Rage och det har jag
inte alls lust med…Suck.
Jag vill inte ha med honom att göra. Lika lite som gubben som jagar Suicune.
"Lämna mig ifred och låt mig gå vart jag vill! " Är ju det jag spontant känner men tyvärr är det ju redan programmerat vart man ska gå hela tiden. xD
Det är kaos i mitt liv just nu…
Spelar därför bara när jag har tid och ork.
Äntligen klar med dom där Team Rocket snubbarna.
Var nog bland det drygaste jag vart med om!!!
Asså hur många var dom egentligen??
Jaja, mitt lag överlevde i alla fall.
Sen till gymmet. Jag har ingenting i teamet som jag vet att jag ned säkerhet kan använda mot Ice-type.
Så därför var det rätt nervöst kan jag säga….Och det med rätta!
Ytterligare två medlemmar från mitt team har dött, Imse (Ariados) och Nuno (Raticate)
Nuno 's Hyperfang var stark mot Seel (tror jag det var) och Dewgong men Dewgong dödade Nuno med Aurora be am pga att jag tog en risk och använde en annan attack.
Trodde helt klart att det skulle räcka eftersom Dewgong hade så lite HP kvar.
Vad som hände sen minns jag inte men sen kom Piloswine och jag tror jag blev nervös och det fick Imse att behöva sätta livet till.
Tänkte nog låta Imse's Supersonic göra Piloswine förvirrad och låta den slå ihjäl sig själv.
Det funkade såklart inte någon längre stund men Spinner's Poison Powder förgiftade den och till slut svimmade Piloswine.
Ja, inte känner man sig värd någon gymbadge efter det här inte…:(
Såklart ringde proffessorn och ville skicka mig till Radio Tower.
Nej du! Inget mer Team Rocket battlande än på ett tag.
Jag behöver göra lite annat först, för dom där figurerna har jag fått nog av nu.
Jag hade inga boxade Pokemon med speciellt höga levels så jag valde Koffing (Kaffebollen) xD och Zubat (Bitis).
Jag har inte världens mest kreativa namn men jag är usel på att komma på namn faktiskt. xD
Koffing "Kaffebollen" Lvl 16
Zubat "Bitis" Lvl 16
Magnemite "Elis" Lvl 28
Noctowl "Enfoting" Lvl 29
Bayleef "Spinner" Lvl 29
Poliwrath Grodan Boll" Lvl 30
4 Dödsfall
#17: Grattis till segern över sjunde gymmet! Det kan vara en riktig jäkel om man inte har "rätt" typ av Pokémon.
Men åh, vad sorgligt att två stycken blev dödade av Pryce. :(
Både Ariados och Raticate ligger mig varmt och hjärtat, så det känns lite extra. Vila i frid, Nuno och Imse.
Jag tycker för övrigt att dina namn är både bra och roliga och sticker ut på ett bra sätt jämfört med många andra smeknamn. :D
Ok det var ju bra att någon uppskattar mina namn. ;)
Jag är dock rädd för att drakgymmet kommer bli mitt fall.
Har ingen riktig plan för hur jag ska klara det men vi får se.
Oavsett är jag glad att jag kommit såhär långt, so far. :)
#20: Det är riktigt bra kämpat! :D
Du behöver levla upp rätt rejält. Har man inget typövertag får man försöka ta dom med styrka istället. Jag tror att Elis kan klara sig rätt bra i det gymmet. Kaffebollen också. Resten av teamet behöver vara försiktiga.
Det gick bra trots låga levels (jo jag vet att jag borde levlat mycket mer än jag gjort, haha!) ;)
Med hjälp av Hyperpotions vid behov så lyckades jag vinna över Clair.
Det var Spinner och Grodan Boll som fick glänsa lite.
Grodan Boll fick använda Surf och Subsmission medan Spinner fick använda Poioson Powder främst men även Strength och Razor Leaf.
Tittade bort tre sekunder och plötsligt var en av hennes Dragonair confused.
Jag har ingen aning vad som hände men efter några turer började den slå sig själv vilket hjälpte till en del.
Kingdra blev jag lite rädd för men den använde Hyper Beam två gånger ungefär så annars gjorde den inte större skada.
Åtta gym avklarade och inga fler dödsfall.
I "Dragons Den" fångade jag en Dratini.
Dragonite är ändå en av mina favoriter och Dratini är ju så söt så det gjorde mig glad. :)
Hon fick heta Scaley. Hon var lite bestämd med att inte låta sig fångas i första taget.
Jag gillar sånt, att man får kämpa lite för sin Pokemon och inte bara att det räcker med en Pokeboll så är den fångad.
Jag hoppas att jag inte behöver förlora fler Pokemon men om så är fallet får Scaley ta den tomma platsen om så är fallet.
Nu ska jag i alla fall förbereda mig så gott jag bara kan innan Elite Four.
Det kanske tar ett tag innan jag skriver här igen pga av det.
Lyckas jag i bästa fall vinna över Elite Four och Lance blir jag överlycklig!
Men om äventyret skulle ta slut här så kommer jag ändå se det här som en sorts seger.
Jag är ganska dålig på strategier i battles så det här är er nytt sätt för mig att tänka.
Ha tålamod med mig, jag håller på att lära mig fortfarande, hehe. ^^
Dessutom är det ju min andra Nuzlocke så jag förväntade mig inte att komma såhär långt eftersom det blev pannkaka av allt i FireRed.
Jag har fler Pokemon i boxen om hela teamet skulle dö men det kan nog ta lite tid att levla då dom flesta är på level 10-16. Funderar på att bara ge mig själv ett försök på Elite Four och sen ev påbörja en ny utmaning på nästa spel.
Jag berättar hur det gått sen.
Som sagt, jag ska levla en del först….host
Team:
Koffing "Kaffebollen" Lvl 25
Golbat "Bitis" Lvl 26
Meganium "Spinner" Lv 36
Magneton "Elis" Lvl 36
Noctowl "Enfoting" Lvl 37
Poliwrath "Grodan Boll" Lvl 40
#22: Otroligt bra jobbat, grattis! :D
Du gör ett fantastiskt jobb med tanke på att det är din andra Nuzlocke någonsin. Clair är dessutom ingen enkel motståndare.
Ditt team klarar sig jättebra! Kaffebollen och Bitis behöver komma ikapp en hel del (glöm inte bort att överösa Bitis med kärlek bara..) men annars ligger du ganska bra till med tanke på var du är i spelet! Som du skriver krävs det en del levlande och planerande inför Elite Four.
Det är smart att planera en strategi inför alla medlemmarna du ska möta. Många strider i rad utan att få en chans att heala dina Pokémon betyder stor investering i healing items. Extremt spännande, men andra ord. :D
Jag vill även tillägga hur kul det är att se Enfoting, en Noctowl, komma så här långt i Nuzlocken. Det är en Pokémon som ligger mig väldigt varmt om hjärtat då det var en av dom första jag någonsin fångade i Pokémon Gold, så jag håller tummarna lite extra för Enfoting. :D
(Samt Meganium, bästa startern i Johto!)
Jag kom av mig helt i det här. Hela mitt team dog när jag kom fram till Bruno i Elite Four.
Sen orkade jag inte ta nya Pokemon jag hade i boxen och träna upp dom. Dessutom har det varit kaos i privatlivet och min hund är sjuk så jag har inte haft motivation att fortsätta.
Jag tar utmaningen som avslutad.
Någon gång kommer jag göra en ny Nuzlocke, funderar på Y? Men det blir nog längre fram i så fall.
#24: Ånej, vad tragiskt!
Ni var verkligen ett fantastiskt team och jösses, vad ni kämpade och ni kom långt! :D
Det är ingen skam att förlora mot Elite Four, det är många Nuzlockeutmaningar som faller där. Den som räknas som världens allra första Nuzlocke slutade i en förlust mot Elite Four. Förlusterna svider, det gör ont, men det går att resa sig upp och försöka igen när man känner sig redo. I samma spel eller ett nytt.
Jag rekommenderar varmt X/Y-spelen för Nuzlockes, speciellt för den mer oerfarna inom utmaningen. Dom är mycket enklare än många andra spel och jag hade jättekul med min "blinda" Nuzlocke genom spelen. Det var min första och enda Nuzlocke utan dödsfall dessutom. :D
Jag hoppas att det vänder till det bättre för dig snart och att din älskade vovve kryar på sig snabbt!