Pokémon iFokus

Pokémon

Etiketter: övrigtspelutmaningarkreativa-hörnannuzlocke
Läst 164 ggr
Mitchika
0

Namntema för Nuzlocke?

Är det någon som har några förslag på det? 😀

Jag har haft flera roliga och idag känns det som om jag har provat "allt" så jag skulle gärna ta emot lite inspiration inför min Gold Nuzlocke.

I min Red Nuzlocke hade jag mest nostalgi som temat och döpte Pokémon antingen till saker jag döpt dom till som barn eller namn jag kom ihåg att jag gillade på den tiden. Eller helt enkelt till saker jag såg för stunden, så det fanns inget direkt namntema där. Bara lite riktlinjer för mig själv.

Några exempel på namnteman som jag haft i tidigare Nuzlockes/Wedlockes är bland annat: Ädelstenar, rymden, väder, färger

Värmen gör min hjärna trött och seg, så jag känner mig lite… inspirationsfattig och fantasilös, kan man väl säga.

Ett bra namntema har åtminstone runt 30-50 olika namnalternativ då det kan fångas väldigt många Pokémon i en Nuzlocke och alla ska ha sitt egna, unika namn. Det får inte heller vara för långa ord med tanke på att en Pokémons smeknamn bara får vara 10 eller 12 bokstäver långt, beroende på spelet du spelar i. 😀

Så, har ni några roliga tips och idéer?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

LottaV
1

Du skulle kunna ha Film tema eller spel tema eller anime tema eller manga tema.

Ett gott skratt förlänger livet

molam
1

Lilo och stitch experiment
Pokemon tränare i serierna
Sailor moon
Naruto
Harry potter
Medlemmarna på Pokemon i fokus
Bilsorter
Djuren dom ser ut som
Godis
Kakor

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Mitchika
0

Jätteroliga förslag! 😀😍

Jag ska ha några av dom i åtanke i framtiden för jag gillade flera av dom. Den här gången fick jag förslag utifrån och jag föll stenhårt för det namntemat. Både för att det var intressant i mina ögon och för att det gjorde att jag kunde ha en av mina Nuzlocke-låtar som "theme song" för min utmaning. 😁

Så min nästa Nuzlockes namntema kommer vara baserad på anatomi och vara ben. 😀

-Aida-
1

Jag hade namntema på mina fiskar efter mina kollegor. Sen hade jag namn efter flaggor och walking dead. 🙃

Amephyst
1

De första regionerna är väldigt inspirerade av Japan, så japanska namn skulle vara ett tema :) De har dessutom lite intressanta betydelser (Aoi - blå, Ren - näckros, mm) så det kan vara en extra kul utmaning att hitta ett japanskt namn som passar för varje pokemon.

Annars kommer lite fler förslag:
Karaktärer från böcker
Artister
Skådespelare
Seriefigurer
Disneyfigurer
Låttitlar (helst från en artist/grupp)

Mitchika
1

#5: Jag körde faktiskt färgtema i en LeafGreen Nuzlocke för inte så jättelänge sen just för att städerna i Kanto har färgtema på engelska. 😀

Jag älskar japanska så det är ett tema jag definitivt kan tänka mig använda. Speciellt då jag nyligen sett flera (för mig) nya animeserier som jag kan tänka mig sno namn ifrån. Det lutar åt att det blir japansk anime som namntema i Pokémon Emerald.

Låttitlar har jag också funderat på, men dom är ofta längre än 10 bokstäver vilket gör det svårt. Kanske när jag kommit fram till spelen när jag kan ha upp till 12 bokstäver som smeknamn, för jag fick precis en idé jag gillar där.

Amephyst
1

#6: Min nästa nuzlocke kommer vara i antingen Alpha Sapphire eller de nya Diamond/Pearl, och båda regionerna är inspirerade av Japan. Så jag tror att jag lär ha något japanskt tema åtminstone, men vi får se.

Och jag hade aldrig tänkt på att städerna i Kanto har ett färgtema! 😱

Ska bli kul att följa din nästa nuzlocke också :3

Mitchika
1

#7: Toppen, då passar det jättebra att ha japanskt tema i Hoenn, så när jag går över till Emerald lär jag nog ta det temat.

Jättekul att du följde min Red och vill följa ännu mer! Menar du Gold så är den igång nu! 😀

Jag kommer dock inte spela mer förrän ikväll för jag hoppas på att kunna få ett par favoritPokémon i teamet nu när det är dag/natt i spelet. 😄

Amephyst
1

#8: Hoenn är i princip den södra delen av Japan, Sinnoh är den stora ön längst norrut. Kanto och Johto ligger i centrala Japan. Så egentligen är generation 1-4 starkt baserade på Japan intressant nog. Städerna är till och med baserade på verkliga platser enligt https://bulbapedia.bulbagarden.net/wiki/Pok%C3%A9mon_world_in_relation_to_the_real_world 🤯

Härligt! Jag har äntligen lite tid och energi över igen så jag kan läsa ikapp vad ditt lag har haft för sig :3 Och också uppdatera hur det har gått för mig.

Mitchika
1

#9: Jag hade för mig att Kanto och Johto var det, men jag hade inte koll på att även Hoenn och Sinnoh var så pass Japaninspirerade. Alltid kul att lära sig något nytt! 😀

Nej, vad häftigt! Det ger nästan ännu mera trovärdighet till alla läskiga, creepypasta-liknande teorier om att Pokémonvärlden är vår värld efter ett postapokalyptiskt event.

Vad kul! Jag ser fram emot att läsa dina uppdateringar. 😀

Blue_Lugia
1

#10 Jag hade inte heller vetat det om det inte vore för en Youtube-kanal jag följer.
Så därifrån fick jag lära mig att generation 1-4 är baserade på Japan.

Vad gäller namn är jag värdelös. Jag kan knappt komma på namn till mina husdjur förrän långt efter att jag skaffat dom. xD
Fångar jag en Pokemon tar jag ofta det första som dyker upp i huvudet.
Tex. fick en Spearow heta "Sharp", en Beedrill heta "Venomania" och en Jigglypuff "Pinkiloon" (Pink + Baloon).

Andra gånger har det varit namn som "Bumling", "Kraxa" , "Blixta" m.m
bara för att jag blivit stressad att snabbt komma på något.
Jag är alltså inte speciellt kreativ när det kommer till att hitta på namn. ;)
Att ha Teman, tex Disneytema skulle nog inte funka för det skulle kännas jättefel att döpa en Rattata till "Simba" exempelvis.
Eller så kanske jag känner att min Treecko inte passar att heta "Marabou" om man döper dom efter godis.

Amephyst
1

#11: Namn som "inte passar" kan också vara väldigt roligt och ge lite personlighet. Även om mitt lag är döpta efter karaktärer är det väldigt få av dem som påminner om deras namne. Ronya är lika vild som Ronja Rövardotter, Mr Darcy var precis lika stolt, men Nitidus är knappast nervös, min Lilly är mycket mer ängslig och även om jag inte känt D'Artagnan särskilt länge skulle jag också säga att han är långt ifrån en hetsporre.

En rattatta som heter Simba kanske har storhetsvansinne, eller så kämpar han för att leva upp till sitt namn, eller så är han helt enkelt söt som en lejonunge. Och Sceptile kanske har kakaobönor på ryggen, och då vore Marabou ganska passande 😉

Men oavsett är väl det viktigaste att ha kul. Förr brukade jag alltid ta namn som började på samma bokstav, som tex Shea till en shinx.

Blue_Lugia
2

#12 Jo så kan man ju också se på det. ^^
I min hjärna känner jag dock att det krockar lite så för egen del får nog inte mina Rattata eller andra gnagarpokemon bli döpta till Simba eller liknande. Möjligtvis blir dom döpta efter råttan Remy eller får något helt annat efter deras personlighet. ;)

Oftast tänker jag bara "Jag har fångat en Pidgey =Fågel. Hmm….ok den får heta Flaxis eller Falken eller något."
Lättare är det nog att planera om man vet vilka Pokemon man kommer möta på specifika ställen.
Då kan man planera namn efter vad man ev. kommer fånga men så gör jag sällan tyvärr…xD

Draken
1

Margit Sandemotema (Isfolket, häxmästaren eller ljusets rike)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis